Fotómütárgy és valóság
avagy a ráközelítés
mint száműzetés
Az igazi műtárgy
nemcsak időt álló, hanem állja a teret is.
Szerencsés esetben
- a befogadó szerencséjéről beszélek - a fotó virtualitását is elménkhez
méltóan intelligens matéria hordozza. Ekkor születnek a fotó műtárgy élmények:
esztétikailag ajzott utazásunk az illúzió hídján, el a felszíntől, mélyebb és
kikezdhetetlen igazságok felé.
Most időutazásra
vetemedünk, még hozzá Bozsó András és Kovács Melinda hajdani képei kapcsán.
Nyilatkozat a
tv-ben (Stúdió ápr. 1. - 2002-ben lehetett, korábban?)
Kovács elhatárolja
a magáét Bozsó generációjától, ami érthető talán úgy, hogy Bozsó (szül.1960)
már kiöregedett. Mindez arra enged következtetni, hogy Kovács úgy vélekedik, a
szellem fejlődése harmincegynéhány éves korban a test fejlődésével együtt
visszafordul. Ha nem így vélné, inkább irigyelnie kellene Bozsót. Minden esetre
Kovács Melinda szavaiból olyasféle méltatás csendül ki, hogy annak ellenére, hogy
Bozsó már (hozzá képest) öreg, ím, hajlandó volt vele erre a közös kiállításra. Ez
a felvetés olyasmit is sejtet, hogy Kovács Melinda a biológiai ifjú volt jogán
kisajátítani igyekszik a szellemi jogokat, legalábbis azt sejteti, az ifjúság szellemi rangjához méltatlan
közeledés történt, holott - holmi íratlan nagy könyv szerint - a Bozsó féle
öregektől ésszerű lett volna elkülönülni.
Ez előjáték. Közelítésem független volt attól, hogy a generációs dolgok hogyan állnak.
Pusztán a
kiállítást tekintettem. Sokkal érdekesebb volt ugyanis, hogy mit mondanak Bozsó
és Kovács fotói - melyek a generációs pöffeszkedésről mit sem tudnak - magáról a
fotóról, mint műtárgyról.
A fotók tárgyisága
a médium természete szerint feltűnően virtuális. Ez nem valami kedvező vonás,
kezdettől aggasztja a gondolkodót.
Először a meghívón
lát az ember egy-egy 4x5 centis nagyságú képet. A nyomat hívogató, az ember
szívesen közelít. Második lépésként a járdáról, az üvegfalon át pillantunk a
Dorottya utcai kiállítótérbe. Húsvét hétfő van. A terem üres, az ajtó zárva. Az
ember 5-6 méteres kényszerű távolságból szemügyre veheti a képeket. A látvány
most is hívogató.
Aztán mégis előkerül
a teremőr, be lehet lépni, s amikor a képek közelébe jut az ember, akkor jön a
meglepetés, különösen Bozsó fotóira érvényes ez: a fotók - műtárgyi értelemben - nem
bírják ki a közelítést.
Ezt többféleképpen
lehet kommentálni.
A fotók virtuális
valósága a közelítés során érzékelhetően, majd nyilvánvalóan otromba kulisszává
lesz. Kiderül a fotókról, hogy bizonyos közelítéshez nincs bennük elegendő
részlet. Ez önmagában nem lenne baj. Ez maradhatna a lényegnek csupán külső
héja. A baj az, hogy adott felbontásuk viszonylatában túlságosan közel lehet menni
a kópiákhoz. A látvány ilyenkor kikezdi saját érzéki hitelét. Bekerülünk a
részletekbe, ám a részletek virtuális maszatként mutatkoznak, halottak.
Ezek a fotók nem műtárgyak
tehát, még annyira sem, amennyire a fotó az lehet.
Bozsó alkotói
magatartása zsurnalisztikai. Számos körülmény mellett kiválóan funkcionál, a
környezetet itt azonban elvétette. Ez valószínűleg nem véletlen. Az a
valószínűbb, hogy Bozsót ez a pillanatnyilag kényesnek ítélt körülmény nem
érdekli.
A képzőművészeti
műtárgy - eltekintve bizonyos újabbkori, fiktív matériákkal való kísérletektől
- a tárgyi valóság szerves értékű része. A kő, amiből a timpanont formálták
végtelen finom erezetet mutat, strukturális erőt sugároz, vagy éppen fordítva,
mállik, porlad, érzéki erővel bizonygatva az eszmék szolgálatára kényszerített
matéria roppant szép gyarlóságát.
A fotó ebben a
vonatkozásban - tehát mint papír, ezüstoxid és egyéb, mint molekuláris, sőt,
atomi strukturáltsággal felruházott matéria, szintén adhatná a valóság teljes
értékű illúzióját, ami élményként nem kevesebb, nem kevésbé illuzórikus, mint
amazok. Adhatná, ha a papír maga - átküzdvén magát a ráöntött, fényérzékeny
emulzión - gazdag nézni valót hordozna.
A klasszikus
fényképi emulzió azonban nem ilyesmi. A képi információ felbontása bizonyos
technológiai megalkuvás tárgya, és nem képes végtelenségig a hordozó elfedett
valódiságáért kárpótolni.
A közelítésnek abban
a pillanatában, amikor a virtuális kép már alkalmatlanná lett arra, hogy
valóságként hihessünk benne, Bozsó képeibe bele kellene hasítanunk, hogy a
metszés mentén a semmitmondó felszín mögül kibuggyanjon a valóság, a papír
szövetének gazdagsága. Ilyesmit nem teszünk. Túl nagy bennünk a tisztelet.
Inkább száműzzük magunkat a vizuális értelmetlenség sivatagába.
A gyilkos pillanat
persze bárki más számára elkerülhető, hiszen a néző a kiállítási szituáció
általános paraméterei között nem szokott a képre szorosan
rátapadni, nem nyalja, nem zörgeti, nem vizsgálja nagyítóval. Már csak önmaga
érdekében, virtuális irányultságú élménye védelmében sem. Ha néha mégis
túlzottan a kópia közelébe lendül, ezzel megkockáztatja ugyan a művészi
tárgynak kijáró töretlen illúzió összeroppanását, de máris visszahőköl, s a
kiábrándultság suhintását egészséges önvédelmi ösztönnel a "természetellenes"
(valójában csupán nem konvencionális) közelség okozta, múló rosszullétként
könyveli el. A virtuálisnak valósághitele a távolodással visszaáll.
A részletek - a
brómezüst emulzió küldetéséből következően - előbb-utóbb minden fotón
életlenséggé, materiális semmitmondássá, elmaszatoltsággá válnak. A fotográfia
kezdetei óta próbál a művész lélek ezen a gyarlóságon áttörni, egyebek mellett
bizonyos nemeseljárásokkal, és egyéb virtuális redukciókkal is.
Ez az út azonban
mind keskenyebbé zsugorodik a másik, sztrádává szélesedett mellett. A nem
műtárgynak, hanem bizonyos kommunikációs gesztus, társadalmi diskurzus és más önmagáért
való agyalmány hordozójának szánt fénykép felbontása bizonyos valószínű távolság
mellett kielégítő lehet. Bozsó képeivel, ha ilyesmik is, a galéria kiállító
terében találkozunk. Ezek itt túl nagyok, talán mert Bozsó többet vár a camera
obscura hatástól, mint amennyit az nyújt. Látószög opzimalizáló kordont kéne
húzni képei elé. Ám az meg micsoda dolog?
Persze az a kérdés is felvethető, hogy
érdemi-e ez a kissé spekulatív, teóriázásba hajló agyalás a virtuális és nem virtuális
matéria konfliktusáról, hiszen az említett fotók esetén hangsúlyozottan publicisztikai
gesztusról van szó, s a korunkra mind jellemzőbb diszkurzív attitűd eleve arra
tör, hogy maga alá gyűrje az önmagáért való művészkedést!
Ám, ha ezt érvként
elfogadjuk, már le is tértünk a művészet útjairól, innentől kezdve már csak a kommunikácó
értelméről és módjairól vitatkozunk. Az eszme viszont a művészet, az érzéki
megismerés birodalmában nem választható el a matériától, nem verbalizálható.
Műtárgy kapcsán a koncepció fontossága mellet érvelni olyan spekuláció, aminek
csak alkotói taktikaként, a mű elkészültének, a siker beálltának pillanatáig
van létjogosultsága. Utána szabad a vásár az érzékek számára.
Ezen szabadságában
egyetlen alkotó sem gátolhatja meg a befogadót. És rakjuk félre a hangadók
által diktált illemet! Az esztétikai természetű műélvezet olyasmi, ami valóságos
tartalmak és az ősiségét meg nem tagadó szabad lélek spontán találkozásakor áll
be. A művekre irányuló viselkedés társadalmi mintákkal szabályozható ugyan, de
annak spontaneitása a befogadó elvitathatatlan joga marad. A katarzisnak semmi
köze az etiketthez, trendhez, konszenzusokhoz vagy a tudat más, előre gyártott
koncepcióihoz.
A magunkfajta ember
olyan gyarló állat, aki igenis közel megy, ha nincs kordon, és ha a kép
felfokozódó tárgyi materiális mivoltában elveszíti varázserejét, akkor kötésünk
kioldódik, az ember hátra zuhan, kihűl, meztelenség-érzete támad, csalódik,
szégyen és viszolygás lesz úrrá rajta. Igen, kis szégyent érez nevetségessé
lett jóhiszemű közelítése, elhamarkodott katartikus hajlandósága miatt. Már
émelyeg is. El innen, míg nem késő. (Esetleg hosszan hány odakünn :-)
A klasszikus
műtárgyaknál ilyesmiről nincs szó. Azok atomi mélységekig bírják a közelítést,
töretlen gazdag vizuális világot tárnak elénk. A festék csorog, domborlik,
kuszán keveredik, tévelyeg is, a színszemcsék is eleven harcot vívnak. A
szobrász kése, kalapácsa is a zúzódás végtelen gazdag, sosem ismétlődő nyomait
hagyja maga után. S amikor a műtárgy - néha észrevehetetlen lassúsággal -
elindul vissza a természetbe, ez a folyamat is végtelenül beszédes. A
valóságos, természetes méltóságú anyagot az idő tovább alakítja, s érzékileg
mélységesen fontos dolgokat mond el vele.
Kovács Melinda
fotói részben állják a közelítést, az előtérbe helyezett relikviák a leképzés
vonalminőségének köszönhetően tűrik a közelhajolást. A díszletek (a vizuális
háttérirodalom) már jóval kevésbé. Műtárgyi értelemben Kovács technikája
ugyanúgy elvérzik a közelítésben, mint Bozsó neo-archaikus mesterkedése. Az
ember óhatatlanul azon kezdi jártatni az eszét: hogy a fenébe volt ennek a
Kovácsnak türelme az egészhez, miközben kulisszái - a tengernyi piszmogás
dacára - ennyire felszínesek, tákoltak és engedetlenek maradtak.
Mit szólna
mindehhez Kerekes?
Persze
távolságtartó szellemi önfegyelmünk mellett Kovács Melinda fotói is ugyanolyan asszociációs
kalandot ígérnek, mint Bozsó képei. Ám akárhogy erőlködünk is, képtelenek
vagyunk generációs díjakat osztogatni.
Ez volt - talán
2002-ben, és ez van ma is.
A művészkedés
értelme, a művész nagysága befogadó nélkül végképp semmis. Mi pedig jövünk, közelítünk,
nézünk, látunk és gondolunk. Lelkesedik, nyomakszik mindaz, aki-ami lát és
gondol, aki-ami eleven.
Érdekes lenne
tudni, hogy tizenöt év múltán Kovács Melinda mit gondol most a maga generációs
sanszáról. De lehet, hogy nem is lenne érdekes.
Kerekes pedig már
kérdezhetetlen. De hiszen, el is mondta a magáét, eléggé érzékelhetően.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése