Bármely lokális
vagy globális, hajdani vagy mostani művészeti szcénáról legyen szó, annak
egyetlen alkotó, művekben megnyilatkozó szereplője sem lehetett alkotó
tekintélyéből fakadó befolyással az elmélet kérdéseinek megválaszolására. Legfeljebb
annyiban mégis, hogy tevékenysége felhívhatta az elméleti szakemberek figyelmét
bizonyos nagyon-nagyon szembeötlő és ezért tisztázandó kérdésekre. Ám hogy ennek
mentén aztán az elmélet embere mind máig milyen következtetésekre jutott és jut,
és hogyan teheti racionálisan átláthatóvá a művészet szféráját, ahhoz a
művésznek már semmi köze.
A művész ugyanis -
a köz boldogulására bár - különös tehetségére hagyatkozva magának tárja fel az
általa megérinthető, irracionális valóságot. A művész alkotó tevékenysége értékteremtő
megnyilatkozásához nem szükségel társadalmi, sem egyéb, a művészet egészére
tekintő rálátást, elméletet.
Mégis sokféle, egyre több talányos út nyílik előtte.
Bonyodalmakkal
terheli ezt a témakört sok egyéb mellett az is, hogy a művészettel kapcsolatos,
ideológiailag folyvást meghasonló társadalmi színtéren, a funkcionálisan
tagolódó terminológiai rétegződések mögött (művész, művészi, művészies,
művészet, művészeti stb.) sok olyan szerepvállaló akad, aki művésznek, illetve
a művészet dolgaiba beleavatkozni jogosultnak látszik ugyan, de nem sok
ráhatása van specifikus művészeti minőség létrejöttére.
A művészek és
"művészek" munkálkodásaik során maguk is firtathatnak elméleti
kérdéseket, de ritkán képesek elfoglalni a nagy egész tekintésének azt az
általánosításra feljogosító aspektusát, (már ha ilyen nézőpont egyáltalán
létezhet egy permanens értelmezés alatt álló világban) ahonnan nézve az ő
elvük, elméleti meglátásuk - az emberiség egészének viszonylatában értett helytállóság
tekintetében - próbára tehető. Ahhoz ugyanis, mint minden tudományos értékű
vizsgálódáshoz, ma már egy bármiféle pártosság nélkül odaáldozott teljes élet
kell.
Valamivel reálisabb
a művészek számára, ha már a realitás izgatja őket, hogy ha kitörnek eredendő
szerepükből az avantgard zászlaja alatt, vagy betörnek konceptuális
felvetéseikkel a politikai közélet, az ideológiai diskurzusok és tettek
terepére, vagy a pragmatikus civilizáció-szemléletek provokátoraként egy szebb
jövőről való, tesztelhetetlen, utópikus ábrándozás szolgálatába állítják
ambícióikat.
Az elmélet emberei
rendre ráharapnak erre, a történészek különösen, hiszen minden megragadható
faktummá lesz, ami a társadalom terepén történik, és máris új fejezetet írnak
nekünk. A teoretikusok sem késlekednek sokáig, ha új zászlót látnak lobogni, és
nyújtózik szakadatlan (mert hogy közben a művészeti szcéna új fordulata is új
fordulatokat vesz) a nézetek nézeteinek végeláthatatlan láncolata.
A történészek mind
gyakrabban átsomfordálnak a teóriák terepére, mert ott nagyobb a szabadság, tetszetősebb
a spanyolviasz, és innen már csak egy ugrás, hogy kurátor is lesz belőlük.
Vagyis nem csupán szolgaian követik, gyűjtik, hogy mi történt, mi történik,
hanem kezdik megmondani, minek kell történnie.
A művész nincs
nekik útban. A művész engedékeny, csak azt szaglássza, ki köldöke körül terem
neki méz (na jó, babér!)
Aki alkot, folyvást
matériákat gyömöszöl, formál, kérdéseket vet fel, gyakran maga sem tudja, mit csinál. A
művész a világot, még a művészet világát sem terelheti végérvényes rendbe. Az más
tészta, aszkétikus feladat, hosszú út, ami csak a konkrétumok végtelen
sokféleségét meg nem cáfolóan, ki nem rekesztően, és a meglátások egyedi
sallangjaitól mentesen, na és a támadásokat teknősbéka háttal tűrve járható.
És egyébként is, az
elmélet embere most már - a nagy hatékonyságú kommunikációs eszközök birtokában
- jó pár lépéssel a művész orra előtt halad. Pillanatok alatt publikálja, teríti,
szembesíti meglátásait, fordítja köpenyét, szakzsargont gründol,
érthetetlenségbe burkolózik, hátában a nyomda ördögével.
A művész, ha jól
figyel sem értheti meg, hogy ő lényegében mit csinál, mire van a világon mostanában. De
minek is értené?
A teoretikus, na meg a történész is, több fajta álcázott
státuszban folyvást publikál, nyilatkozik, szántja a maga szférikus
csigavonalát a körkörös emberi valóság képlékeny, forrongó és végső igazságok
nevében értelmezhetetlen felszínébe.
Egyik ebből, másik abból próbál megélni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése