Fotóművészet - és azon túl
Hm? Mi? Hogy is?
Megannyi kérdés.
Na és itt vannak még ezek is:
Nem ül-e fordítva a kor sok hangadója a
pixelparipán, azt hívén, a Parnasszosz felé vágtat, holott pont fordítva?
Egyáltalán: What about igyot recs? - kérdezhetjük
múltunktól és jövőnktől elgyötörten.
A "dagerrotípiáktól a
pixelhalmazokig" nem olyan szembeállítás-e, mint amire a
"miben különbözik az egyik tojás a másik létrától" féle aranymondás
céloz? Mert nem a dagerrotípiáktól a szemcsék halmazáig lenne-e a technikatörténetileg
még értelemmel bíró, száraz megközelítés? De talán még ennél stílszerűbben is példálózhatunk: Az antik görög drámától a számítógép tasztatúra billentyűjéig. És akkor ugye, művészet irányába
célozván ezzel, mekkora átlátszó szamárság ez máris?
A pixel a képszövet
új, digitális építőeleme, A fotografikus alkotás mágiája szempontjából nagyjából
mindegy, hogy szemcse vagy pixel. Ám a képektől a szemcséig/pixelig még az
érzelmekre képes értelem határmezsgyéjén vadászgató jeltipológusok sem indulnak
el, legfeljebb a szakkontárok. Oda nem vezet valóságszemléleti út. Olyan,
mintha kérkedő vonulással oda tartanánk, ahonnan elindultunk. Ami persze egyébként
lehet, csak mi volna a figyelemre érdemes benne? A felkent, a más irányból
érdemesült köldök?
Egyrészt vannak a
fényképezés technikai eszközei, másrészt van a fotografálás, mint önálló
kifejezési törekvés, harmadrészt pedig van a gondolkodás valamint a vizuális és
egyéb kommunikációs ambíció, na meg az alkotó megformálásra alkalmas médiák
közötti, mind zabolátlanabb átjárás, ami mind-mind hangsúlyozottan ugyanarra az
egyre csodásabb eszközrendszerre támaszkodik: a fotográfiára, s mellette - ím
már nem annak függvényeként - a digitális képalkotás valamint a különféle nemű
képi kimenetel, output lehetőségének eszközeire. Meglepő módon - a fotografálás
társadalomkutatási és különféle más áthallási perifériáján portyázók beavatkozásának
köszönhetően - a film is ide keveredik most, mintha az idő-faktor, a valós
történés illúziója nem lenne választóvíz az ugyancsak képrögzítésen alapuló
film és a fotó között.
A húzószó a csarnok
elomló öszlopi közt most kétségtelenül a fotó. Az összemosók azonban komisz
bűntudatlansággal mosnak szakadatlan, úgy, csak morálisan mégsem úgy, mint
Ágnes asszony a patakban.
A pixel vak építőelem, a
digitálisan rögzített fotó vagy az analógból szkennelt, digitalizált
képállomány és a digitális interfésszel generált vizuális látvány-objektumok
egyetlen lokális színértéket hordozó építőeleme.
A pixelben az a
sajátos és korszakalkotó, hogy valamennyi megjelenési változata binárisan
értelmezhető, s ilyenformán kóddal helyettesíthető, amely kód egy normákhoz
igazított rendszerben az adott színné bármikor visszaalakítható. A struktúrák
másneművé való átstrukturálásának lehetősége rejlik benne. Egy még ismeretlen
kimenetelű forradalom, még inkább korszakváltó ostrom trójai lovacskája a
pixel.
Ami a fotóművészetet
és az azon túlt illeti, ki lett felejtve az azon innen. Pedig olyan
is van. Igaz, más vetületben, mint ami a túlban kínálkozik, de van. Amennyiben a túlt értékirányultságú
célzásként használjuk, ami azonban nem kizárólagos lehetőség, akkor az innen
a művészetnél funkcionálisan kevésbé rangos fotográfiai megnyilatkozásokra
utalhat, mint például igazolványkép, tárgyfotó, sajtófotó, műszaki fotó stb.
vagy pedig utalhat a fotográfia álfunkcionális megjelenési formáira, például az
emlékfotózás, a képi levadászás, vagy a redundáns széptevés terepén. És nem
ezek nélkül ugyan mi volna a fotografálás eszközbéli fejlődésének története? -
kérdezhetnénk akár Susan Sontag nevében.
Amennyiben azonban a
túlt
a korszerűség, a jövőbemutatás, a képiség
zabolátlanul szertenyíló értelmezési szögére célozva említjük, akkor érdemes volna
tisztázni, hogy hol vonhatók meg mégis a képvolt határai. Mert egyébként jó az
nekünk, ha a jövő mindenestül túl igyekszik lenni a máig (közelmúltig) érvényes
értelmezéseken? Olyannyira túl, hogy az sem biztos, hogy a Műcsarnok lesz a
jövő művészetének, egyáltalán a bármiféle kommunikációs céllal alkotott
(vizuális) műveknek közönségfogadó otthona. Másrészt jó lenne az, ha egy napon
bárki markába kaparinthatná a nagybecsű régi címeket, és megkezdődne a végső és
ím már embertelenül belterjes szemfényvesztés?
Ami a
felvonultatott tematikát illeti, kérdés tehát, nem került-e szarkai zászlaján túlságosan
előtérbe a művészet szó? Na meg a pixel. Mert csak ismételhetjük
kételyünket: minek volna érdemi metaforája a művészet terepén az egyébként technikai lényegre utaló pixel szó?
Fotószemle - talán szerencsésebb lett volna.
Lehetett volna vizuális
kommunikáció - és ami még azon túl van.
De semmiképp
bárminek is kontrasztjakén a pixelek. Ez olcsó hatásvadászat.
Szemcsék és pixelek - esetleg, bár az meg helyénvalósága ellenére talán csak a fizikai/technikai
háttérre utalón cseng le a közönség fülében. De legalább nem képzavaros.
Másrészt szemcse ma
legtöbbször már ott sincs, ahol volt. Kétségtelen azonban az is, hogy a pixel a
szemcsét is képes imitálni, mérete fordított arányában egyre jobban (lásd
felbontás) Szóval figyelemre méltó hatalomváltás játszódik le a képek mélyén,
csakugyan. Még akkor is, ha a pixel buta, hiszen az értéktelen képzajt is
fogában tartva viszi át az adatállomány túlsó partjára, ahol a kép mágiája
játszódik.
Szamárságokat beszélünk?
Na és, mert egyre több a pin a művészkedés
terepén, mit szólnátok egy ilyen felvezetéshez:
"Olyan sok pin van, és olyan rövid az idő.
Hogy időt takarítsunk meg neked, megmutatjuk az utóbbi néhány év legjobb
pinelésre érdemes ötleteit." (idézet az internetről)
De most komolyan!
Mert hiszen, nem pinelés-e ez, amit a csarnok
elomló oszlopi mögött látunk, a szó
legkifordítottabb értelmében?
És összegzésül még egy-két kérdés:
Hogy lehet valami ennyire savanykás, mikor a
fotografálás szőlője egyre édesebb?
Mi lenne, ami kiütközni látszik rajta, a pixeleken
s képeken innen? Csak nem holmi belterjes ki-berekesztő kurátori elfogultság,
ami egyben mintha sokirányú törleszkedés is volna? S ami már ugyan miért volna egészséges
csemegéje a szellemi táplálékok csarnoka látogatójának?
Na és volna-e annak, aki bekerült a szarkai
merítésbe, na meg annak, aki és ami kimaradt, érdemi gondolat a fejében a kor
érdekesen előálló helyzeteiről, vagy csak elégedetten/elégedetlenül hallgat?
És továbbá, sokkal egyszerűbben: nem bukkan-e fel
itt is - mint mindenütt a fotografálás terepén - a lelkesíteni képesek között
annyi őrületesen unalmas alak?
Na és mi? Kérdezhetné az olvasó: mi miért nem
mondunk semmit, hogy-hogy csak így összevissza kérdezgetünk?
De hiszen mi - már megbocsássunk - bármit honnan
tudhatnánk? Bizonyára csak költői kérdések ezek, amikre futja. Akadékoskodások
pixeles kisujjunkból szopva.
Na és, de tényleg, mégegyszer: mit jelenthetne
itt, a Műcsarnok pixelekkel tömött termeiben mondjuk az, hogy " a legnépszerűbb
csaknem 150 pin a művészet kategóriában"? A legfelkapottabbakat? Na és ki
kapta fel azokat, akik felkapták ezeket?
Mi? Szarkasztikusak vagyunk?
akt pixelkoporsóban |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése