Az ArtPhoto
Galériában nemrég megnyílt Kerekes Gábor kiállításon egy 35 darabos vintage
sorozat látható, amit maga Kerekes Gábor hozott létre néhány éve. 16
milliméteres Bolex filmkamerájával pusztuló ipari tájakat és más sorsára
hagyott objektumokat keresett fel. Az így forgatott negatív anyagból válogatott
és nagyított.
(18,5x26
centiméter, ezüst baritált papír.)
Barta Zsolt
Péternek, a Kerekes Gábor hagyaték gondozójának, egyben a szóban forgó
kiállítás kurátorának szavai szerint Kerekes a 16 mm-es kisméretű negatívok
fölnagyítása, jobban mondva „szétesése” útján kívánta megadni azt a formai keretet,
ami fölerősíti a művészi szándékot, és jól illeszkedik a kizárólag
múlandósággal terhelt tartalomhoz.
A kiállítás címe - Zóna - Tarkovszkij Stalker filmjére utal.
Érthető, hogy Úhl
Gabi művészettörténész megnyitó szavaiban Kerekes és Tarkovszkíj rokonítására
koncentrált, s a helyesnek tűnő nyomvonal elejét keresvén a disztopikus
világlátás körébe sorolta Kerekes életművének most kiállított darabjait.
Mi köze van Kerekes
Gábornak a disztópiához?
Igazából semmi.
Az utópikus mű
társadalmi fejleményekből, felismert tendenciákból, vagy csupán a kollektív lét
s az ember természetéből következő lehetőségek mentén bont ki bizonyos képzelt
társadalmi valóságot, feltárva a képzelt rendszer működésének logikáját és
mechanizmusait is. Az utópikus mű szerzője igen gyakorta bizonyos jövőben
elfajuló társadalmi torzulásokkal riogatja vagy nevetteti az olvasót. Az
utópikus műben a képzelet szülte, leleményesen elgondolt világ, a technikai
előrehaladás vagy a hatalmi formáció jelen viszonyainkra kritikailag reflektáló
alakzatot ölt. (Általában szépírók vállalkoznak efféle fiktív, képzeletükkel
máshol vagy más időben fellelt, és a lehetségesség logikáját is kibontó
létmodellek elgondolására. Az ő képzeletük szülte működő világok gyakran
átültetődnek aztán filmre is.)
A műfajról való
gondolkodás mára két csoportba rendezte az utópikus társadalmi képek fajtáit.
Elsősorban a lehetséges emberi és társadalmi viszonyok pozitív, az írói játék
kedvéért született, vagy a jelen valót fricskázó, humoros, szatirikus képe neveztetik
utópiának Az alkotói képzelet negatív fejleményekkel játszó társadalom
ábrázolásait ma disztópia műfaji névvel illetjük.
Kerekes egyáltalán nem
járatta elmemalmát lehetséges más társadalmi létformákon. Kerekes nagyon is az
ember és valóság itt fellelt s felcserélhetetlennek ítélt és ez által
lényegessé minősülő viszonylataira figyelt. Nem kellett őt személyesen ismerni,
képei félreérthetetlenek. Ahogy múlt vele az idő, egyre inkább kiütközött
alkotásain pusztulásba vetett hite. Ez tartotta össze habitusát, ez tette
kétségtelenné művész karakterét. Az életmű ismeretében a néző jogot formálhat
akár arra is, hogy fellelje Kerekes alkotásaiban a morbid iránti gyönyört.
Ami Tarkovszkíjt
illeti, ő sem utópiákat alkotott. Svédországban forgatott filmjével, az
Áldozathozatallal kapcsolatban talán megkockáztathatunk egy utópiára való
célozgatást. Mi úgy láttuk, hogy Tarkovszkíj a Stalkerben az embert körülvevő
való világ ráción túli valóságát tapogatta képzelete minden szenvedélyével. Nem
azt, ami képzelhető, vagy esetleg egyszer majd lehet, hanem ami van, és ami igazából
mégis hozzáférhetetlen.
Kerekes Gábornak
volt ugyan dolga a ráción túli valósággal, de élete vége felé egyre inkább az
ember lehetőségeinek, még inkább a valóra való ráhatásának racionálisan is
megtapasztalható korlátait, léthelyzetének kiábrándító voltát nagyította
hatalmasra. A kései Kerekes fotográfia, de talán már a korai is, elszánt makacs
megvetése a felhőtlen életörömnek. Ki akarna ebbe belemerülni?
Mi beérnénk annak
gyanújával, hogy Kerekes Tarkovszkíjt ismerte, tisztelte, értette, és ennek az
értésnek a maga életműve által hitelt és rangot adott.
Fotográfiai
tudásáról és látása eltőkéltségének formai jegyeiről az u.n. hozzáértők
részéről kevés szó esik. Ahhoz nem a messzeségbe, hanem a fotókópiára kéne
meredni. Észrevenni fontos különbségeket.
Divattá lett a
kortársi tendenciák mentén haladva gépünkkel áttekinteni egy lukon,
megpillanttatni az értelme felől szociológiailag firtatható társadalmi létünket
vagy annak holmi művi illusztrációját. A fényképezőgéppel való munkálkodás
veleje egyre inkább a narratív szándékok illusztrálásában vagy viszonyaink tárgyszerűségeinek
láttatásában merül ki. Komponálni, a képhatárok közti síknak vizuális
szerkezetét elrendezni persze illik, de el is hagyható, ha a másirányú
diskurzusra való késztetés célhoz érni remélhet verbális szólalással is.
Kerekes Gábor
fotóinak egyik nagyon fontos sajátja az a rigorózusan megalkotott képi szövet,
ami egyrészt a fizikai értelemben síkba leképzett de virtuálisan még mindig
térben lévő látvány képsíkba kényszerítését szolgálja, másrészt betereli a
nézőt a pszichés azonosulásnak - a kerekesi lényeg meglátásának -
elkalandozástól védett csatornájába.
Mondhatjuk úgy is, bizony,
szóra érdemes volna a kerekesi tónusvilág, ami rendkívül precíz manuális
munkálatok közepette állt elő, és aminek, sajnos, kicsit temetése ez a mostani
sorozat.
Rendkívül fontos váltig
ez a kerekesi elevenségben felvirágzott magas műtárgyi minőség, bár a maga következetességéből
sokat veszített. Kerekes legmorbidabb képeit is uralta kezdetben a fotográfiai
matéria akkurátus hangoltsága és ekként értett szépsége.
A Zóna sorozat
mintha megkérdőjelezné a látás értelmét. Nem fizikai, hanem szellemi
értelemben. Erdély Miklós képzőművész is hasonlóképp kereste a vizuális minőség
roncsolása útján feltáruló lényeget.
A képi látvány
pusztuló volta a látó jelenlét múlandóságba vetettségére rímel. A Zóna sorozat
képein az enyészetből sejlenek elő az emberi működés hajdan jövőt szolgáló, majd
funkcióját vesztett s elhagyott helyei. Különféle szétdobált, veszteglő, szimbolikus
értelemmel bíró tárgyak csúfolják tekintetünket: eldobott könyv, kiszolgált
gumiabroncsok, valami bitófára utaló állványzat maradvány is (a benyomások
felét mi generáljuk kulturális idomultságunk mentén!), az eltűnő ember
hulladékai, mind-mind a beazonosíthatóság és a nyomasztó vizuális
hasznavehetetlenség határán.
Felsejlik egy vak világ,
ami még dolgot ad a fénynek, reflektív tényként még az emberről szól, de nem
működik. Mintha ide-oda vetülne egy szétesés által mivoltát tagadó fénykéve is,
és aztán a semmi e fénykéve fókuszában.
A Zóna sorozat
betölti hivatását, ami itt, sejthetően, a néző látványszomjának rigorózus
befagyasztása. Reménykednünk sem szabad.
Távozunk tehát. Valahol
máshol reménykedni valónk van, igen. Távozunk - legnagyobb tisztelettel.
Egy Varga Tamás
fotóról néz utánunk Kerekes Gábor szűkre vágott portréja. A tekintet feszült, érezni,
ahogy a fej omlékony állványzatán visszaküzdi magát a pillanatba.
És ez a pillanat
nedves kollodiumos technika esetén, bizony, eléggé tágas.
Igen jól összeszedett gondolatok ezek kedves János!
VálaszTörlés