Pillantásunk nem igazodik,
nem respektálja a kultúrpolitikai keresztmetszetet sem.
Sőt, megpróbálunk
egyéb vonatkozásokban is renitens lenni, szem elé tárni szubjektív metszetünket.
Az Artmarketen
felvonulni kulturális megmérettetés - hangsúlyozza Szijjártó Péter miniszter
katalógus-köszöntőjében, ám a piaci jelleg (hogy a négyzetmétereket bérbe kell
venni) átírja az érdemi viszonyokat, és ez esetleg megtéveszthet sokakat, akik
a mérleg nyelvének következetességét keresik.
Érdeklődésünk
fotográfiai hangsúllyal bír, azon belül a minősített idő, a művészi megformálás
e sajátos szférája iránti elfogultság jellemez bennünket, ami eltávolít ugyan
az Artmarket fotóművészeti szekciójában domináns, az unatkoztatást sem
szégyellő mutatkozási aspektusoktól, de művészetértésünk átfogó természete okán
koránt sem vagyunk az illetéktelen véleménynyilvánítók körébe taszíthatók.
Fő tartózkodási
területünk a fotókiállítás volt.
A kiállítás
felületes megnevezés, amire feljogosítanak feltehetően az Artmarket
vonzásmechanizmusai. A potenciális vásárlók, műgyűjtők domináltak-e a látogatók
között? Vásár volt ez, vagy inkább csak kiállítás - kérdé Tomas Opitz a TOBE
galéria alapítója, talán jogos kritikai éllel.
Nekünk felmentésünk
van, sem vásárolni, sem szabad órákat elütni nem akartunk, de úgy véljük,
aligha voltak távol tarthatóak a potenciális vevők egy ilyen hírverésű
rendezvénytől, ha léteznek egyáltalán.
Nem csupán a D
épületrészben voltak fotók, hanem a képzőművészeti pavilon egész területén is eléggé
szembeötlően. A képzőművészek rendre használnak fényképezőgépet, fotót az
alkotáshoz. Megkülönbözteti e valami jellegzetesen a B és a D pavilonokban
felvonultatott fotókat? Nos, igen! A képzőművészek, akik alkotói szándékaikkal egyfajta
alávetettségben tartják a fotográfiát, dominánsan nem tartanak igényt a fotó
formai specifikumaira, amelyek paraméterezésével - mint például a
fókusz-defókusz, mélységélesség, viszonyok, zársebességhatások, megvilágítási
nüanszok stb., valamint a kópiák szuverén műtárgysajátosságai, mint a tónusok
és színek s a papírtextúrák árnyalt hangolása - a fotográfusok viszont hangsúlyozottan
élnek. Két kivétel van a fotóspecifikumok semmibevevése terén a képzőművészeknél:
a teljes mélységélesség választása meg a tónusok árnyalatgazdagságának időnkénti végletes
lerontása, ami tulajdonképpen éppen két fontos esztétikai befolyásolási lehetőség teljes
eliminálásával egyenlő. A konceptuális szándékoknál még ilyesmire sincs szükség, na persze
nem csupán a képzőművészek között, hanem a magukat fotográfusnak vallóknál sem.
A képzőművész
szekcióban mi a fotót mindig úgy nézzük, hogy na, mit is akar az ürge - a
manuális munka gyarló megspórolásától eltekintve? Vagy esetleg hogy, mi
formátlanságról süketelnek itt nekünk :-))
A D épületrészben felvonultatottak
körében megtaláljuk az erre jövő válaszokat: ha a tónust mi is le tudjuk
rontani, ha teszünk a fotográfiai specifikumokra, akkor ma már mi is képzőművészek
vagyunk tulajdonképpen.
A két szekció
fölött, egyszerre jótékonyan és kártékonyan (na, talán csak untatóan!), minden
formai vonatkozást összemosóan lebeg a korunkon elhatalmasodott kommunikáció, az ezerféleképp zajló lökdösődés-tülekedés. Ember legyen a talpán, aki
ebből kihámozza a lényegit és maradandót.
Élettagadó - mondja
a kortársi fotográfiára egyik szembe jövő klubtársunk olyan sommázatosan.
Mi azt mondanánk,
nem tudni, a kortárs vonás hol kezdődik, és hol végződik. Néha nem tűnik
egyébnek, mint kulturális szféránkon belüli, belterjes csoportosulások
elkülönítő szavának. Érték szempontjából kisajátító és diszkriminatív
szóhasználat, annyi szent. Hogy mást ne említsünk, attól, hogy fotográfiailag
iskolázott, formailag tiszta, kontrollált felületeket garantál, vagy hogy
eltekint a látható valóság lefényképezésének elcsépelt megközelítésmódjaitól,
még lehet dög unalmas valami. Lásd bármelyik stand egy, több vagy összes
darabját!
A Magyar
Fotográfiai Múzeum például - akinek ugye okvetlenül itt kellett lennie - az
egyetlen Pecsics Máriával húzatta meg horizontját. Sírjunk vagy nevessünk?
Itt vannak például
(okvetlenül) a vásár mivoltában megkérdőjelezett kiállításon a MOME
legfiatalabbjai, akik az ő jelentőséggel még nem bíró létezésük látleleteit
mutatják nekünk jó sok négyzetméteren.
Befizette valaki azt
a bizonyos levlap kópiákkal tapétázós, a művészettel komolyabban semmiféle
vonatkozásba nem hozható, de szerteszét firkálásai és tálalása jellege okán is
eladhatatlan gesztus-művészkedést egy kiállítási stand erejéig.
Kétségtelen vásári
megfontolásból szoronghat itt viszont az egyebet tanult képzőművészekből
gründolt Elektrografikai Társaság a maga felsőbb kategóriás fotószakköri
egyvelegével.
Hasonló céllal és
több joggal mutatkozik Barta Zsolt Péter (Dorsy) egyebek mellett Kerekes Gábor
hagyatékának utolsó, nem éppen szív derítő, de kétségtelen fotókereskedelmi
ranggal bíró darabjaival.
Az Artmarket
kiemelt programjaként pillantást vethettünk a Nyugat-Balkán országainak
fotókirakataira. Valamiféle retro-hangulat lett úrrá rajtunk. Mintha egy másik
korba csöppentünk volna, szinte nyomát sem láttuk a nálunk oly domináns
kortársi jelenségeknek.
Mintha a lengyelek
is őriznék réges-régi kollázsoló szemléletüket. Még mindig előszeretettel
keltenek morbid hangulatot játékbaba végtagokkal és fejekkel. Az oroszok meg
makacsul őrzik az analóg fotografálás tónusvilágát és a régies indulatok
hagyományát.
Mindamellett
befértek szép számmal (volt rá pénzük), akik tetszelegni jöttek.
Ide sorolnánk a
pszeudo-kortársi felhangos Loffice standot a maga konzervatívan míves
népszínművies fotószínházával.
Bár inverz és
messzebbre mutató értelemben az, nagyon is ilyesmi, tetszelgés volna a lomografálásba
szerelmesült divatfotós, Dobos Tamás archaizáló standja is.
Kikezdve a kortársi
értelmezést, klasszikushoz közelítő márkanevekkel és darabokkal vonulnak fel a
galériák, az Artphoto, a Körmendi, a Várfok. A Várfok kivételével az ő kópia
méreteik szerények. Na és megemlíthetjük a távoli B épületben helyet foglaló
Erdész Galériát is, ami főképp Tóth György fotográfiái által jelentősen
képviseli a fotóművészetet.
Az Artphoto
standján láttunk egy eladott képet!! Ez ráadásul kitűnő barátunk, Markovics
Ferenc jócskán nem mai keletkezésű alkotása volt. (Kis kép! Semmi fúrás árán
nem éri meg a széfjéhez nyomulni!)
Felvetődik itt az,
hogy a mekkora a kép kérdése mögött három szempont tör érvényre
manapság: mi a divat/szemszoktató tendencia, mekkorának tartja magát és
mennyire tehetős/forrásokkal jól barátkozó a fotós, és legvégül, mekkora akar
lenni maga a kép. Ez utóbbi kérdést sosem volt könnyű megválaszolni, de voltak
s vannak logikai és esztétikai szempontok, melyek néha szemlátomást kihatnak a
kérdés megválaszolására, még ha az alkotó azt semmibe veszi is.
Érdekes és
örökérvényű hatással bír a képre az üveg. Minél kisebb a kópia, annál inkább a
tükröző üveg alatt rejtezik a látvány valósága. Ez a vizuális birtokbavétel
érdekes játéktere, sokszor nem haladható meg antireflex megoldásokkal, sem az
üveg és keret nélküli installálás korszerű eszközei által.
Láttunk dibond
lemezt görbülni („ez csak szerzői példány, a vevő majd új kópiát kap!”),
láttunk koncepcuózusan egyetlen művé épített nagy sorozatot, amiből („ha csak
az egyik fotó tetszene meg a vevőnek, hát akkor persze nagyítanánk abból egyet
neki.”)
Az egyébként okosan
mindenki útjába ejtett, mutatós Random fal előtt hallottuk rangosnak mondható
szájból - talán nem szószerint így - az alábbi rangosat: az esztétikai egyenlő
a széppel.
Ezt hallván
elsüllyedtünk az istanbuli Pi Artworks standjának bőrfotelében, hogy eldöntsük,
sírjunk vagy nevessünk. Itt pillantottuk meg aztán Maria Friberg Erna című
videóját, ami a híres fotógép konstruktőr feleségének, Erna Hasselbladnak állít
emléket.
Leleményes, tiszta
formai játék a tenger hullámaival és egy pár tűsarkú cipővel. A halálról szól,
csak nem úgy, mint Kerekes Gábor nagybecsű fotói, hanem felemelően. A kreatív
lelemény formájában tiszta, pompás audiovizuális darabja. Bár ez már kiment a
divatból, van dramaturgiája, és minden spekulatív terelés tiszta formákra és
természetességre alapoz. Jó volt a szűgyünkben lapuló, költekező szándékot
végre - ha csak virtuálisan is - kiönteni valamire.
Később átjutottunk
a B épületrészbe, és ott, a képzőművészet szellemileg ingoványosan elterülő
territóriumán rábukkantunk a litvánok standjára, ahol kényelmes fotelezés
nélkül bár, szemünknek kínálták Rimas Sakalauskas litván vizuális művész videó
alkotásait. Rimas a vilniuszi művészeti akadémián és a londoni Royal College of
Arts-on tanult fotó- és médiaművészetet, és már diák éveiben sok nemzetközi
trófeára érdemesült.
Amit ott láttunk
(részben a You tube-on is megtalálható), elképesztően kortársi és mindaközben
teljesen szuverén és mesterségileg zseniális volt.
Ahogy így, utólag
elhamarkodott szuperlatívuszainkat radírozzuk kifelé, még mindig azon
gondolkodunk, hogy korunk globálisan eluralkodó langyos és szenvedélytelen kulturális
törekvései közepette ez hogyan lehetséges.
Beszámolónkban
belső szakmai szempontok mentén haladtunk, vagy ha tetszik, szökdécseltünk
ide-oda. Kívülről elegáns, látványos és szórakoztató egy ilyen művészeti
felvonulás. Szinte kimeríthetetlen. Írhatnánk még sok mindenről, de úgy
döntöttünk, a többit most már könyörtelenül honoráltatjuk a kíváncsiakkal
valamelyik Főzelékfalóban.
Egy kedvünkben járni igyekvő kiállítás látogató pillanatfelvétele a Friberg videóról |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése