A híradás juttatta eszünkbe az alábbiakat. A híradás
arról, hogy bizonyos menekült státuszban leledző muzulmán csoport - na persze,
férfiak! - valamelyik német helység közterületén ordítva bömbölték befogadóik
fülébe, hogy Allah akbar.
Ott és ama helyzetükben mi végre is?
A teremtő megelőzi
a földi értelemmel bírókat, hiszen láthatóan és tudhatóan az univerzumunkat nem
az ember teremtette.
A teremtő
elnevezése egyszerre tolakodás és kisajátítás. Az elképesztő potenciálbeli
különbségek okán mindkettőben hatalmas tiszteletlenség és tehetetlenség
nyilvánul meg, ami egyrészt annak hitében fogan a földi elmében, hogy a
kapcsolat iránti türelmetlensége nem leleplezhető, miközben haszonnal
- akár csak lelki haszonnal - kecsegtet.
Másfelől közelítve
a dolgot: a teremtő elnevezése annak feltételezésén alapul, hogy a teremtő és
az ember között partneri dialógus áll fenn, és a teremtői közelítés okán
helytartás/helytartó beavatottság és képviselet szükségeltetik. A helytartó
pedig a maga adta elnevezéssel sajátítja ki a helytartás jogát.
Lévén, hogy a
kapcsolat transzcendens, vagyis adott eszközeinkkel nem letapogatható, a
teremtő felé forduló egyéni hit semmi másban nem lel bizonyosságot, mint a hasonlókkal
való azonosulásban. A közösségi tendenciák felett pedig, a társadalmasodás
törvényszerűségei szerint kialakul a hatalmi szféra (vezetőség), aminek dolga
az informálódás eszközeinek hiánya okán fennálló dezintegrálódás meggátolása,
az emberi tettek és gondolatok, különösen a hitbéli irányultság koordinálása és
célszerű - a hatalmi szféra önös céljait is ide értve - mederbe terelése.
Az egyén a hit
létrejövő, a teremtőt nevesítő intézményi alakzatainak valamelyikében -
leginkább, amiként elméjét szocializálták - meglelni véli a fölötte álló
transzcendens hatalommal való kapcsolat bizonyosságát, illetve habár annak
csupán benyomását, ám ez kielégíti, lévén, hogy bizonyosságok szerzésére egyéb
eszköze nincs. Az egyén a kollektívben felerősödő vakbuzgósággal veszi
védelmébe a maga fölé fogadott, őt bizonyosság érzéssel tápláló helytartói
hierarchiát.
Ha a teremtő iránti
érdeklődés megállna a csillagos messzeségbe vágyódó és válaszra váró, szótlan
kérdezésnél, nem volna szükség helytartásra, vallási intézményekre,
teremtő/teremtés-teóriákra.
Elég lenne ennyire
rádöbbenni, és akkor egy napon a tudás bekerítené a vak hitet, és a
transzcendens hit valamennyi történeti ága-boga a közös tudás részévé lenne.
Csakhogy akkor mi
lenne azokkal, akiket a tudás nem boldogít?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése