Száz éve hogy Dawid
Griffith amerikai filmrendező nekivágott hatalmas filmi eposza megvalósításának.
A film címe Intolerancia.
Érdekes mód a
Wikipédia, a magyar, Türelmetlenségnek
fordítja a filmcímmé avanzsált fogalmat, ami sajnálatos hagyományon alapul -
súlyos tévedés, vagy alattomos megtévesztés, ha tetszik - s ami David Griffith
hitvallásából is gúnyt űz, amennyire csak lehet.
Most - mielőtt még
Okostojás átharapja a torkunkat - menjünk el a minősítésünk indokául szolgáló
gondolatmenet elejére.
Másnak lenni
természetes adottság. Ez a másság a természetben öntudatlan. Az élő mássága
logikus és egyszerű fizikai következményekkel jár, aminek hátrányaival szemben
harcolhat az élő. Az élő, harcol vagy sem, mint természetest, mint evidenst és
előre nem felismerhetőt, elszenvedi másságát.
Csak a tudat képes
a másságot beazonosítani.
Az ember miután
érzékeli és beazonosítja, természetes késztetést érez támadni - nem a másik
egyedet, hanem annak másságát mindenek előtt, sőt, elméje birtokában -
felismervén a másságban a megszokottságokra berendezett életet bolydító
problematikát - késztetése van nem eltűrni a másságot, sőt, késztetést érez
érvelni is és szervezkedni a mássággal szemben.
A felismert másság
megnevezése azonban nem egyik ember felsőbb jogosítványos ítélete egy másik ember
felett, hanem viszonylagosság számbavétele, a fennálló eltérésről szimmetrikusan
kölcsönösen kínálkozó ránézeti kép egyik fele. A legtöbb ember nem így tudja,
pedig a milyenség nem rendeződik valami felsőbb érvnek hódoló hierarchiába. A
valamilyenség a túlélés szempontjából bizonyulhat előnynek vagy hátránynak, ami
azonban a véletlenszerűség valószínűségnek nevezett hozománya, nem felsőbb
verdikt hallik ki belőle.
A civilizációk
összeférésének sarokköve - körültekintő ésszel ajánlatos, hogy legyen ilyen! -
a tolerancia, ami a mássághoz való viszonyulás elve és magatartás módja. A
tolerancia társadalmi tudati fejlemény, az egyetlen és oszthatatlan embernem
- emberi méltóság - eszméjéből logikusan következő, erkölcsileg és filozófiailag
képviselt ama felismerés, hogy minden embernek ugyanannyi természetes joga van
az életre. Ez az evidencia a társadalmak születésekor - még szerencsés
társadalmi fejleményektől támogatva is - csupán a kollektív lét iránti
ösztönökben bujkált (igen, ott voltunk!)
A tolerancia vagyis
a másság eltűrése/elfogadása üdvös voltának felismerésében az u. n. nyugati
társadalom elől jár. Ezt - sajnálatosan - úgy is mondhatjuk, hogy egyoldalúan
képviseli az emberi méltóság kölcsönösségének és oszthatatlanságának eszméjét.
Az emberi
összeférés síkján a tolerancia nem azonos tehát a türelemmel. David Griffith
sohasem forgatott Türelmetlenség című filmet. A türelem pusztán pszichés
magatartás, s mint ilyen teljesen más tészta.
Az egyenlőség jel
türelem és tolerancia között katolikus hittérítők alattomos csúsztatása, akik
azt a türelmet, amivel bizonyos felsőbb hatalom nevében várják, kivárják, hogy
a más egyszer majd pont olyanná legyen, mint ők, azonosnak mondják a
toleranciával.
Tűrés és eltűrés teljesen más stratégiával
járó hozzáállás a mássághoz. Ha eltűrjük, hogy a másik ember más (kultúrájú,
istenhitű, etnikai berendezettségű stb.), akkor megengedjük, hogy olyan legyen,
olyan maradjon, amilyen, vagyis nem várjuk, hogy kedvünk, kényelmünk, nézetünk,
hitünk szerint megváltozzon. Ez az attitűd, ha kölcsönös, közelít bennünket a békességhez, a civilizációs mássággal
való együttéléshez.
David Griffith
azonban azt vallotta, sajnálatosan, hogy az ember eredendő természetéből
következően ilyen nincsen.
Eltelt száz év, s még
nem cáfoltunk rá.
Igen, mi jártunk sertésneveldében, és láttuk, hogy a többekhez képest kissé lelassult - vézna, beteg? - egyedről hogyan próbál lerágni minden lerághatót - fület, farkat, lábat - a virulens habzsolni akaró. Mások meg jártak a világ nagy vadonjaiban, és megtapasztalták ugyanezt, hogy az erőst miként irritálja a gyenge.
És aztán itt van ez a mi civilizációnk is.
Mondhatjuk, hogy a
civilizációk összeférésének eszméjéből a nyugati civilizáció gúnyt űz - nem
humanista eszméinek magasában, hanem alant, dominánsan a maga kapitalista
fejleményeitől sodortatva, valamint nyíltan vagy alattomosan hódító hatalmi törtetése
által.
A gyarmatosításokon
látszólag túl vagyunk, de az alávető törekvésen aligha, inkább csak más, a
demokratizmus mázával álcázott módszerek jönnek divatba.
A társadalomtudati fejlődésük természetközelitől még nem eltávolodott szintjén leledző civilizációk
össze nem férésének legnagyobb rákfenéje a vallási intolerancia, ami a barbár
tudat, a vakhit velejárója. A vakhit nem a jóba vetett hit mellett érvel, hanem
egyszerűsít: összeférhetetlenséget, intoleranciát szül. Ezen mi, nyugatiak talán túl
vagyunk, de nem úgy a többiek.
Mi azt mondjuk -
már csak így, szűk, blogos magunkban, hogy egy szép napon minden istenhit az
emberiség közös történeti tudásának részévé kell hogy legyen.
De hol van az még?!
Addig még intoleráns fanatikusok bombába csomagolt, élő keresztjére
feszíttetünk számtalanszor.
Remek!
VálaszTörlés