Herbst Rudolf fotója, véletlenszerű kiragadás a MAOE fotóttagozatának augusztus 27-én megnyílt, a Fény évét köszöntő kiállításából a Kelebelsberg Kultúrkúriában. |
A költő ajkán csörömpöl a szó
A költőén, aki
osztályharcok szószólója kíván lenni, vagy aki összetéveszti a megnyitó
beszélést a kulturális műsorral (mondjuk, a megnyitandó fotókiállítást a saját
felolvasó estjével.)
Kihallik ím a
csörömpölésből sok minden, hengerlő felhangzás a hogyhogynem felkapott ember
szerepvállalásainak előrecsomagoltságából, kihallik a lecsóba belecsapás
fröccsenése.
Vájt elménk
kiszúrja: van egy kis bevezető csúsztatás Lackfi János szavaiban: ezek a falon
lévő micsodák ihlették az ő szavait, mondja, csak aztán a pegazus, ahogy ez
illik, másfelé ragadta. Nos, a felcsörömpölő szavak hallhatóan egy fiókból
vannak előhúzva, még ha ez a fiók a költő lelkében nyikordul is, és semmi közük e
szavaknak az elhangzás színteréül szolgáló tárlat valóságához.
Nem tetszik ez
nekünk. (Tudjuk, persze, másnak meg bezzeg tetszik!)
Áll a fotókiállítás
megnyitójára odasereglett sokaság a költő körül, s mint a program ígéri, megnyitó
szavakat vár. Először vár a sokaság szépen, várja, hogy kiderül, hogyan megnyitó
beszéd ez a bő lére eresztett verbális cirkalom, posztmodern novellára hajazó
felolvasnivaló, aztán elforognak a fejek, a bátrabbja már egyenesen háttal áll,
s úgy tűri, hogy zakatol itt valaki, meglehet másképp, mint a politikai
szólalók szoktak, de legalább annyira feleslegesen mégis.
Úgy kell nekünk!
Illetve, kellett nekünk költő! Költő, kinek a részrehajlás találgatható
indokaival ölébe pottyant a primisszima, és így oda se figyel már holmi felkérő
- kérő, mit kérő! kérincsélő - szóra, ki se pillant már a világra az ő szerencséjének
száguldó fogatából.
Állunk körötte,
illetve odabent mégse: loholunk a külsőségek után. Valami név kellett, ki
nyissa meg a MAOE fotótagozatának a fény évét köszöntő kiállítását. Állunk
tétován, és öblítjük a neves költő csörömpölő-hengerlő szavaival
hallójáratainkat. Egyesek persze - a trendet szaglászók - darálják elméjükkel
az apológiát: ez a modern, ez megy most, a másról beszélés.
Sok pszichés
attitűd azonban az emberrel születik. Ha irodalmi felolvasó estre hívtak volna
bennünket, másként helyezkedünk el a hallótérben. Akkor ekként várunk: Na, mit tud ez a primisszima íróféle?! és úgy
emésszük emberábrázoló kis színezékeinek garmadát, ahogyan a kulturális etikett
szerint novellák végének kikerekedésére várakozni kell!
Esküvőn nem
adomázunk ifjú-házasi kicsapongásról, ravatalnál nem olvasunk humoreszket,
egyszerűen azért, mert a hallgatóság adekvát odaadásra hangolja magát.
Ez van. Ez a befogadói
psziché szociális idomulásának része.
Másrészt meg: a sok
vénülőnek nem mindegy már? Nem mindegy már a rezignált fülnek, mi csörömpöl?
A költőnek az ő
szereplése már a könyökén jön ki. Hanglejtéséből kihallik a vágy, hogy jusson
túl végre burjánzó bekezdésein. Dehogy nyit meg ő itt bármit is!
Csak akkor kicsoda majd?
Én? Dehogy nyitom meg én! - Herbst Rudolf felvétele |
Körös-körül fényre
fényt szomjazó szemek. Fülek, mik szereplésüknek emléket állító szavakra
vágynak: nagyon megragadta a költőt Izének az a sötét tónusú ráérzése, meg
ilyenekre.
De hiszen minden
fotó a fényről szól, hajtogatják a közhelyes okosok. Mondhatjuk, persze, a fotó
nem rögzít mást, mint fény-információkat. Ma már illik azonban hozzátenni: a
fizika és a kémia síkján. Mert a maga kétdimenziós rendjében valami egyéb
különöset is hordoz még minden fotó: a nézőpont referenciáit. Egy nézőpontot,
érdektelent bár vagy különlegeset, akaratlant vagy a látvány térbeli
viszonylatait regulázó tudatos választást, amiben egy látó mutatkozik, s ami a
kép majdani nézőjét is feltételezi és pozícionálja.
E nézőpont mögé
odaáll aztán sok-sok mindenki a találkozás és a rákérdezés szándékával. A
valamire való fotó ma olyasmiről szólal, ami a befogadó által továbbgondolandó,
aminek a lelki hangoló ereje egy másik lélek, szellem által felhasználandó
valamire. Akár még egy kulturálisan motivált téma, egy civilizációs sorskérdés
továbbgondolására is.
E magasságban már
nem a fény fizikai igaz volta az érdekes, hanem a gondolat és a predesztinált figyelem.
A vizuális kommunikáció virtuális útvonalán a kiállítási célra visszaterelhető
figyelem.
A fény Janus arcú
fenomén: rombol és éltet, nehezen zabolázható energia és információ hordozó. Ez
az információ egy részt a tárgyi objektumok belső fényszomjáról szól, végtelen
gazdag árnyalatossággal, másrészt motiválja az embert az önmegismerésre (lásd:
Roland Barthes és egyebek)
A fény és bizonyos
fizikai adottságok ember nélkül is létrehoznak képeket - geometriai lukelven,
mondhatnánk, de kit érdekelne ez ma, hogy a lukon kép vetül be, ha nem lehetne
rögzíteni, ha nem szolgálná az emberi érzelem- és gondolatcserét, ha nem volna
beilleszthető az a kép (ön)kifejezési és kommunikációs készletünkbe?
Na de elég legyen a
csörömpölésről való csörömpölésből!
A költő ajkán csörömpöl a szó - Vajda János felvétele |
Le a kalappal, osztom is :)
VálaszTörlés