A
táska nélküli, helyenként csereoptikákkal is jól felszerelt kompakt fényképezők
elszaporodása egyre szédítőbbé vált azokban a régi kétezer
tízes években. Mind szembeötlőbb lett az is, hogy a hivatásból fotózók, vagy
a valamiféle megbízásra fényképezők fotótáskájának nagysága fordított
arányban áll jelenlétük szerénységével. Ez régi idők öröksége volt, bár
lehetett visszahatás is, mert a kompaktosok szemtelensége meg egy idő után
fordított arányba lenni látszott felszereltségükkel. Egyre feltűnőbb lett,
ahogy a turista vagy családi alapon jelen lévők a jónak ígérkező és mind
közelebbi nézőpontok felé nyomakodtak a rendezvényeken, őket
mindenre felhatalmazó tényezőnek érezvén mindentudónak hitt gépecskéiket. Felugráltak
ülőhelyeikről, nyomultak középre, elterültek a virtuális páholyban, a frontális
nézet főtengelyében, nem kis pillanatra, hanem véget nem érőn újra meg újra odalőve, sőt, a fényképező kütyük fejlettségének
bizonyos magasában már videózva is, mit sem törődve azzal, hogy mások is
fényképeznének.
A
hivatásosok előnyüket valamelyest megtartották ott, ahol a téma mozgásban volt,
mert rutinjukkal folyamatosan, valós időben meglelték a kompozíció
szempontjából kedvező nézőpontot, és különben sem a "páholyt", a
statikus nézetet keresték.
Bár
a kompaktosok zöme e tekintetben leszakadt, megkezdődött a tehetségesek demokratikus
kiválasztódása a tömegekből. Ezek is elegendő nagy számban voltak ahhoz, hogy a
hivatásosokat bosszantsák vagy ráérző ugrálásukkal eltorlaszolják amazok tiszta
rálátását a történések hangsúlyos pillanataiban.
Ezért
kezdett még az előző századi hatvanas-hetvenes évekénél is fokozottabb jel-értékre
szert tenni a fotótáska, ami hivatásos küldetést sejtetett, s amivel adott esetben
jókorákat lehetett taszítani.
A
könnyen gründolható internetes civil publikálási fórumok elszaporodásával
azonban lassan tisztázhatatlanná vált, hogy ki dolgozik és ki az, aki csak
élvezkedve ugrál, önzőn tolakszik fényképezőgépre emlékeztető apró tárgyával.
A
fotózásra alkalmas eszközök fejlődésének ellenére a fő probléma váltig a
fényképi értékteremtés ama természetében rejlett, hogy jókor kellett lenni jó
helyen, és exponálni is, na persze! Ez pedig tudatosságot, célszerű szelekciót
feltételez! Nincs az a gyári lelemény, ami által a mind okosabb fényképezőgépet
efféle képességgel valaha is fel lehetne szerelni. Bár a kompaktosok és
telefonhedonisták zöme mit sem tud ilyesmiről, és nincs is ilyen célja, mégis a
látóteret folyvást eldugítja magával. A kompaktosok 99 százaléka pusztán
hozzáférést akar a témához. Ha esemény van, nem akar mást, mint jól láthatóan
megörökíteni abból valamit, és már nem is azért, mert tetszik neki az a valami, vagy
mert emlékezni szeretne, hanem mert van neki egy erre alkalmas kütyüje.
A
profik nagy táskája, amire a hobizók hedonizmusuk kiélésébe feledkezve és
sokaságuktól nekibátorodva mind kevésbé kívántak hederíteni, kezdett hátrányos
lenni, mert beleakadt a mind gátlástalanabbul ugráló testekbe, és a fotós sok
mindenről lemaradt.
Az
igazán profik tehát a második évezred második évtizedének vége felé kis
táskájukról és a szellemi létért folyó küzdelemben felmutatott valós értékeikről
lettek felismerhetőek - na persze csak utólag, de az is valami.
Lassan megszületett az igazi fotográfiai
demokrácia, amit senki sem jósolt meg annak idején, kétszáz évvel ezelőtt, de
persze lehetséges voltát sem zárta ki senki az első nagy elméleti jövendölések
idején.
Az
igazán modern fotográfiai kultúrában a profik, számolván a demokrácia szövevényes
következményeivel, valahogy mégis elcsípik az igazán kifejező pillanatokat,
megtalálják a látványsáskáktól szennyezetlen nézőpontokat, miközben hagyják
labdába rúgni a léha hobizókat is; a labdába, ami valójában egy másik labda,
persze, s ami úgyis lukas, mert a hobizók a legjobb pillanattal, miként a
legkifejezőbb képszerkezettel is, rendkívül kevéssé számolnak. Ez már így lesz,
ameddig világ a világ. Hogy miért? Az ember mindenek előtt homo ludens, csak az
után homo faber, majd homo sapiens és legeslegutoljára - ha egyáltalán - homo
modesti.
Na
és persze azért is, mert a szelfi botot, amivel a mobalfabéták előszeretettel
irtották egymást a látnivalók fő nézetirányaiban, végleg elvették tőlük
törvényi rendelkezéssel valamikor a harmincas évek elején.
Ezt
sosem tudják megbocsátani, pedig mióta gyárilag megoldott a szembe beépíthető
rögzítő szerkezet, ami pislantással exponál, és olyan érzékenység mellett, hogy
a századnál hosszabb expozíciós idő eleve értelmetlen, a szelfi botnak már
végképp nem volna más értelme, mint a verekedés.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése