Tegnaptól pörög az idei
fotóhónap. Európai hason-áramlatokkal szinkronban.
A nyitás a Fugában volt, mint
tavaly is már, és hasonlóképp összecsapottság látszatát keltette.
Nyitás legyen ünnepélyes, fotóról
lévén szó, legyen fény! – mondjuk.
Nem volt.
Réges-rég a művészet múzsája égi magasságban honolt, fel kellett hozzá emelkedni. A mai öregek századában a művészet, míg egyik lábával a fellegekben állt, a másikkal a kocsmákban. A művészet címszó alatt összefolyt a formába öntött emelkedettség az alpári média-szórakoztatással.
Ma aztán meg a képzőművész egyik
lábával már a fotóban áll. A fotó meg két lábával a korban. Harmadik láb is
volna, de az anakronisztikus, két lábon állók számára megvetendő.
Ihlet helyett diskurzus van, meg
vizsgálódás. A mennyekből leszállt a művészet, a mennyekben Hawking van, aki
utolsó erejével még mondja a fekete lukat.
A baltikumot trendi köntösben
vonultatták fel, dominánsan itt is a konceptuálisok és a vizuálisan unalmas
agyalók meg a kópiahajigálók mutatkoznak.
Valami gixer történt azonban. A
finn fototgráfus, Perttu Saksa kollekciója – jelentős falfelületeken - azt a
látszatot kelti, hogy van még művészet is, ama ihlet és tehetség fémjelezte
értelemben, nem csak süketelés. Azt a látszatot kelti, hogy sugározhat még
emberből érzéki, mágikus erő. Ez pedig hirtelen megkérdőjelezi azt a temérdek kortársi
erőlködést.
Úgy csináltunk, mintha nem vettük
volna észre, mert nem szeretnénk örökké széllel szemben pipiskedni.
Az idei fotóhónap a
történetmesélés újragondolását és lehetőségeinek fotográfiai, illetve fotóalapú
bemutatását helyezi középpontba.
Megjegyeznénk, ez így
tisztességes vállalás, szép feladat is lenne, ha nem szólíttatná magát mindenki
művésznek e terepen.
Van vetítés is, animáció falra
hányva. A forma nem megformált. Képzelje formába a látnivalót ki-ki magának.
Talán a megnyitó ünnepség adalékaként, minden esetre az után alig fél órával elhangzott még a Zsitva Tibor fotóival felvértezett nagyteremben némi hangulatkeltő zeneszó. Itt volt az alkalom, hogy lábra menjünk:
Külön teremben vonult fel az MTI múlt mesélő képeivel. Szocialista idők. Az akkori MTI fotográfiát egységesnek mutatja egy nem igazán hízelgő vonás. Megkockáztatjuk: egyféle politikai zsánerfotózás volt akkor divatban. És mintha a hatalmas archivum nem is tudna mást. A mostani felvonulás olyasfajta világról szól, ahol csak kirakat-élet van. Problémák nem léteznek. Az ember egyfajta séma, szolíd konszolidáltságba csomagolva.
Mindamellett megidézi az MTI kiállítás egy külsőségeiben rég eltűnt korszak helyenként intelmeket sugalló, máshol megmosolyogtató - és az öregek számára nyilván nosztalgiát ébresztő - infrastrukturális sajátosságait, mikről unokáink már nem is értik majd, mi az.
Mit írhatnánk még. Valami szépet a Baltikum tárlatáról. Igen, megvan:
Öröm volt látni a sok tehetséges fiatal értünk gondolkodását, a jó ötleteket és azoknak a megvalósulási terveit! Köszönjük szépen!
Csütörtökön a Fotó porta foglalta el a kiállítótereket.
Előtérben: sokk sok lépésben.
Főemlősök
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése