Az építésznek tanult és
épületfotográfussá vedlett/átlényegült Zsitva karakán figura. Jó kedélyű, kaján,
mind amellett rendszerető, markáns személyiség. Zsitvát szeretjük.
Legújabb kiállításán a Fugában
(Petőfi S utca 5) ahol két éve felvonult már nagyszerű emberábrázoló
sorozatával a magyar építészet legfontosabb személyiségeiről, ezúttal versikével
indít. Úgy is mondhatnánk, merő passzióból és kicsit önleleplezőn átbeszél,
átvakkant párat a kifejezési nyelvek határain.
A szavak fölé illesztett ördöngős
mosolyához illik nagyon az efféle vakkanás.
A nem tudjuk, kit dicsérő portré
alatt sántikáló költői képletek és a körötte felvonultatott ötven nagyszabású
fotó sejtetik, hogy egy eltökélt és markáns személyiség rosszalkodó
infantilizmusa köszönt itt ránk rövid pillanatra.
„az
EGÉSZet keresem...
csak
RÉSZLETeket látok...
torz
SZEMLÉLETtel lesem
az
eltorzult VILÁGot...”
„eltorzult világ”?? - de hiszen innen, a Fuga nagy
kiállítótermétől most aztán távol vannak ennek a bizonyosságai.
Zsitva képeinek rajzolata oly
tökéletes, mintha a látásértelmezés absztraktuma lenne kivetítve, vissza egy
egzakt síkra. Hideg és elegáns törekvés és tett ez.
A fotóhoz értőt elképeszti, ahogy
a Napkorong őrületes, húsz blendényiket ugró fényözönével leképezi önmagát az
égen, több tucat képen is, miközben a tárgyi felszínek kristály tiszták. APO a
köbön lencsekonstrukciós képességeket és makulátlan tisztaságban tartott
lencséket sejtet ez. A geometriailag torzítás mentes leképezés önmagában is nehezen
megfizethető objektívekre vall. Olyan eszközbéli felszereltséget sejt a
fotó-földönfutó, mikkel istenkáromlás lenne belefényképezni egy fedéltelennek őszi
fagyok ellen összetákolt éjszakai vackába.
De hát ilyesmiről szó sem lehet
itten!
Érdekes ez a kiállítás, mélyebb értelemben is, már annak - és annak aztán egyenesen épületes is - aki a gondolkodás
gyeplőit elméjével szorosan képes tartani.
Na, mi ilyenek volnánk.
Innentől rövidek leszünk és
velősek, hogy a szavaink nyomán odasereglők maguk fejével is képesek legyenek
gondolkodni a kulturális viselkedés meg az „alkotott” dolgok értelméről.
Nekünk ezek a mostan felbukkant
Zsitva fotók, ez a kissé zsúfoltan ható ötvenes sereglés úgy fest, mintha
Zsitva Tibor (Zoltánként tegnaptól aranydiplomás építész is :-) földi falakon
csikorgatná a Göncölszekér csillagkerekeit.
Egyszerre költői és praktikus előkérdés
(prequestin) merül fel itt: mi az érdekes egy épületben, ha nem lakhatjuk, ha csak
látjuk, ha csak elsétálhatunk előtte?
Szerintünk az, hogy ott van jelenvalóságunknak
térszerű helyzetünk változásával folyvást formálódó tartozékaként, s hogy
olyan, és térformákról akként beszél, ahogyan, és hozzánk képest akkora,
amekkora, mert ez sem elhanyagolható. Szóval egy épület megpillantása a
valóságban jelentős mértékben rólunk szól.
Ezek nélkül, például egy
fényképen, az épület képe elvont referencia, aminek persze fontos szerepe lehet
az építész szakma életében vagy akár a kulturális turizmus terén is.
Na és ha mindez így van, akkor
most és itt mije is ez az egész, ez az ötvenféle térszerkezeti látvány az
építészetnek?
Annak talán semmije, hacsak nem számolunk
a káprázatos zsitvai komponáló fegyelem és fáradhatatlanság ébresztette szikrányi
büszke csillanással a kollégai szívekben.
Nekünk, kik nem építészek
vagyunk, hiányzik az épületek élethez való viszonya, kevés kis dráma legalább, és
bizony, hiányzik a nagyméretű kópiákon terjengő egészből a fotografáló ember is,
hiányzik az érzelmi, észjárásbeli, gondolattársítási milyenség, ami az
érzékiségen át a művészet felé tereli a képmutatást. Hiányzik a zsitvai
ördöngősség akár, ami a szerző portréján oly ígéretesen megcsillan.
Hiányzik valami, mert a
túlságosan formalista közegben nem kelnek szárnyra a magunk élményei.
Hiányzik a felfedezés.
Na persze mi, D-Vektor, Pesövé
Ofszi - de még ez a nyamvadt kis GÖELEVEN is – mindahányan nagyravágyók
vagyunk.
Úgy ítéljük, hogy Zsitva Tibor tengernyi
tisztes munka árán ezúttal köztes térbe tévedt. Hátrahagyta itt és most a
funkcionalitást, azt, amiért a térbeli építményeket érdemes síkba
transzponálni.
Zsitva Torz-torzóknak nevezi (csüfolja?)
ezt a felvonulást, ami a 2014-es fotóhónap épületes része. Ha ott kóborolsz majd
faltól falig – akár a fotóhónap megnyitó ünnepségén, amit nagyon ajánlunk - talán
elgondolkodsz ezeken magad is, és keresed a választ a nagy kérdésre - mert a fotók
szerzője, bizony, nem segít megfeledkezni róla – szóval arra keresed a választ,
hogy ha ez a Zsitva ennyire ördöngősen boldog, és ennyi sokmindent megengedhet
magának, hát akkor bennünket, többieket mi a fene is boldogít az életben, éppen
itt és majd mostantól később és aztán folyton, mindenütt, már csakugyan – a kutyafáját?
Babits nagy kérdéséről, hogy a fű
miért szárd el, ha újra nő, már nem is beszélünk…
A Fuga fala két Zsitva fotó közt - GÖELEVEN felfogásában |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése