Megváltozott nagyon a fotók
mögötti valóság, az a kommunikációs út, azok a technikai metódusok, amiken
végighaladva a fotók elfoglalhatják helyüket a vizuális kultúra látóterében.
És akkor hirtelen itt terem szemünk
előtt a hovatovább már messzinek számító időkből a kontakt kifejezés, ami a
legfiatalabbaknak, legalább is azoknak, akik csak úgy, ím már szenvedésmentesen
fotózgatnak, esetleg semmit sem jelent.
A kifejezés az analóg fotográfia
fogalomköréhez kötődik. A nagyítópapírra üveglappal leszorított negatívcsíkok
megvilágítása útján készülő másolat, ez a kontakt.
A Magnum képügynökség Budapesten
most bemutatkozó kiállítás-együttesének egyike, a Capa Kortársfotó Központban a
Magnum Contact Sheets/Magnum Kontaktok.
Egészen szokatlan ránézetet kínál
a fotográfiára, és nem is akármilyen fotók által.
A Magnum képügynökség Robert Capa
(a mi hajdani Friedmann Endrénk) ösztönzésére 1947 májusában alakult meg New Yorkban,
s Capán kívül olyan nagyságok léptek az alapítók sorába, mint Henri
Cartier-Bresson, „Chim” David Seymour, William Vandivert és George Rodger.
Úgy tudjuk, a képügynökség neve
Robert Capa pezsgő iránti vonzalmaira reflektál, s indikálja egyben az alapítók
nagyra törő céljait. A megalakulással egy időben New York mellett Párisban is
irodát nyitottak. A Magnum fotográfusai a Föld történéseinek egészét szemmel
kísérő kiváló fotográfiáikkal, kemény munkával és inkább a jó szerencsének
pártolása által, sem mint a jól kigondolt üzleti stratégiának köszönhetően átvészelték
a kezdeti nehézségeket. Capa kissé káotikus de nagyon kreatív vezetői
stratégiáját Capa 1954-es halála után Seymour sokkal szervezettebb, óvatos
irányítása váltotta fel, s az elkövetkező évtizedek során a Magnum kezdeti,
családias köre a világ legkiválóbb fotográfusainak érdekszövetségévé tágult. Mára
kiterjedt nemzetközi vállalkozássá lett a Magnum, New York és Párizs mellett
londoni és tokyoi irodával.
A most bemutatkozó Magnum
Kontaktok kiállítás, amit az ügynökség kiállítási és kulturális menedzsere,
Andréa Holzherr valamint a mi Prima Primisszima díjas Keleti Évánk nyitott meg,
valami eddig nem igen tapasztalt aurában mutatja be a fotográfiákat, együtt ugyanis
azok szakmai háttérvalóságával. A kiállításon mintegy hetven világhíres fotó
eredeti ügynökségi példánya mellett az a kontaktmásolat is látható, amiből
ezeket a fotókat maga a szerző vagy pedig az ügynökség szerkesztősége
kiválasztotta. Olvashatunk emellett a fotó keletkezésének körülményeiről, kevés
kivétellel a szerzők saját visszaemlékezésének formájában.
E három prezentációs mód együtt
valami egészen különlegesen érzékletes bepillantást enged a fotografálás,
jelesen a Magnum világába.
Maguknak a kontaktoknak a
szemrevételezése által nyomon követhető, ki hogyan dolgozik, egyáltalán,
hogyan közelíti meg témáját egy hivatása iránt elkötelezett fotográfus, a
dokumentarista különösen, aki szinte sosem tudhatja, mi fog történni (képileg
semmiképpen) a következő pillanatban. A kontaktokon követhetjük azt, ahogyan az
ábrázolásnak kedvező motívumokat, az események menetének jellemzőit keresi,
ahogyan irányt vált a figyelme, nem egyszer a történések kiszámíthatatlan
fordulata következtében. Láthatjuk a kontaktokon a szerkesztő színes tollal
tett kijelöléseit, és akár megítélhetjük magunk is, hogy választhatott volna-e
jobban, s a kísérő szövegből megértjük, mik voltak a választás akkor fontos
szempontjai.
A fotografálással járó
kommunikáció különösen érdekes fordulatai elevenednek meg a rövid szerzői visszaemlékezésekben.
Érzékelhetjük a fotográfusi munka sajátos felelősség-terheit, a jelenlét
felvállalt kockázatát, az odaáldozott energia nagyságát. Érzékelhetjük azt a
komplexitást, amiben a fotográfus, a szerkesztő, és az ügynökségi
háttértevékenység élvonalbeli vállalkozássá szervesül.
Számos képről szólhatnánk itt,
hogy kedvet ébresszünk a látogatásra, de csak kettőt említünk:
Az egyik hármas objekt Petrick
Zachmann fotóját mutatja be. Meglepően elrázott felvétel. A börtönből szabadon
bocsátott Nelson Mandelára várakozó tömeg fotózásakor készült. A kontakton ez
az utolsó lövés, ám utána ott láthatunk még egy fekete filmcsíkot, a további
fotók üresen maradt helyét. A visszaemlékezésben pedig ez üti meg a szemünket: „Egy
fehér rendőr söréttel rám lőtt. Összeestem, mire másodszorra már ólomgolyókkal
lőtt. Körülbelül harminc lövedéket szedtek ki a lábamból, a karjaimból és a
mellkasomból. Kettő a Leicáimat is eltalálta.”
Másféle érdekesség annak a
fotográfiai játéknak a bemutatása, amit Philippe Halsman játszott, hogy maga
tervezte 4x5 inches, tükörreflexes (!) gépével készítsen egy Salvador Dalihoz
illő „szürrealista portrét”. A kontaktból megsejthető a véletlenekkel folytatott küzdelem
menete, de a leírásból azt is megtudhatjuk, kik dobálták a látványhoz
nélkülözhetetlen három macskákat a lebegőbe ugró Dali köré, s ki locsolta vödör
számra a vizet újra és újra, míg a nyomban előhívott képen meg nem pillantották
végre az elfogadható együttállást.
Hogyan készült a híres szivaros
portré Che Gevaráról, mi történt valójában Robert Capa legendás, a normandiai
partraszállást bemutató tekercsével, hogyan született Elliott Erwitt fotója,
amin Nixon mellbe böki a dölyfös Hruscsovot. Érdekes és a Magnum szellemére jellemző az akkor még amatőr Josef Koudelka
Prága megszállásáról készült fotóinak felemelő útja a Magnum szerkesztőségébe.
Hetven érdekesnél érdekesebb dolog a Magnum-világ három szférás varázsgömbjében.
Hetven érdekesnél érdekesebb dolog a Magnum-világ három szférás varázsgömbjében.
Végre valami, ami fotográfiailag
dörzsölt elménket és szívünket egyaránt megbizsergeti!
Andréa Holzherr megnyitó beszédére koncentrál a Magnum nagyok gondolatainak erőterében.
Robert Capának a normandiai partraszállásról készült híres sorozatából az egyik ügynökségi példány, illetve annak hátoldala, mögötte a kontaktokkal.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése