Nézettség, nézhetetlenség
Nedves kollódiumos eljárás. Hogy mit nyújt,
annak értelmezéséhez új fogalmakat kell bevezetni. Sík-tárgy, vizuál-technikai
objektum, kultikus objektum.
Ha a puszta látvány-tartalmat, a valóságra
utalást leválasztjuk a kultikus síktárgyról, hirtelen megpillantjuk a kor
üzenetét; hogy ismét van, hogy miért ne lehetne ismét ilyen fotótörténetileg
híres tárgy.
A nedves kollódiumos kép láttán felfüggesztődik
a specifikum(ból következő?) (noéma?) felfogó mozzanat, ami az volna, hogy gondolat-
( s talán érzelem-) átvitelek játszódnak le elménkben. Mintha a kép virtuális formája
és tartalma elválasztható volna a kép hordozójának látványától. Ez volna a
kultikus jerlenség.
Szakralitás: értelmünkkel el nem érhető
valóság és oda tartozó entitások feltétlen elfogadása
amikor érthetetlenbe botlunk, automatikusan
felkínálkozik a szakrális értelezés lehetősége. Ez nyilván réges-régről
öröklött kultúránk része.
Érzékszerveink tehetetlensége felől: előtérbe
lép a ráció képességeinek határán túli valóság érintésének misztériuma.
A fényképen felismerhető tárgy, mint
virtuálisan kínálkozó entitás hasonlít a tárgyra, amit fényképeztünk. Adott
esetben például a fogaskerékre. Ez a hasonlítás lényegibb viszony (vagy alkotói
mozzanat) látáskultúránk és a vizuális kommunikáció megnyilvánulásai terén,
mint a fémtárgy és valamely másnemű tárgy - pl. virág -hasonlítása. Ez utóbbi
viszonylatban a hasonlítás jelek szintjén működik (kör hasonlít körre)
alapvetően körvonalak ikonikus összevetése kínálkozik fel. A frontálisan
mutatkozó kerék vertikális tengely körüli elfordítása kikapcsolja a hasonlat, a
hasonlítás érvényét, a képzettársítás iránti késztetettség motívumát.
Fontos ez abból a szempontból, hog mit
kezdhetünk e összevetéssel, e párhuzammal, illetve, vizuálisan mit, mennyit ér
az, hogy a vaskerék hasonlít a napraforgóra. Viszonylag keveset. Nem kínálkozik
katartikus felismerés. hasonlitanak? Na és? A virág és a kerék hasonlításával
mindennapjainkban gyakran találkozhatunk. E felismerés rég letudva.
Más kérdés a minősített helyzet, amibe a
hasonlítás ürügyén az alkotó beránt bennünket. Ez a jelenség nem új, feltűnő
módon Duchamp tárgyakat képzőművészeti műtárgyi helyzetbe hozásával kezdődött.
Lényegében embert és az ember által jól ismert, konvencionális rendeltetésű,
sőt, funkcióját tekintve profán, a művészet hagyományosan emlekedett
ráhangolódást követelő szférájába blaszfémikusan betolakodó tárgyat találkoztat
meg nem szokott, új, akár szakrális minősítést és jelentést sugalló
környezetben.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése