Talán elfogulatlan
leszek. A triptichonomat elutasította ugyan a kurátor (nincs elég hely), de
falra rakathattam helyette másik kisebb szabású hármasomat.
A részvételről és a
részt nem vételről a fenti kényes tematikában:
Mintha a falra kerültek
nagyobb része el sem olvasta vagy nem értette volna a kiírás iránymutató
sorait. Az Önfontos Örökké Jelenlévők meg mintha nagyon is megértették volna
azt, de távol maradtak, talán mert a
megfelelésnek puszta széptevést messze meghaladó nehézségeit szimatolták.
Én vetettem fel,
hogy lehetne egy fotografikus triptichon kiállítása a MAOE-nek. Azért gondoltam
érdekesnek, mert a hagyományos, főképp vallási tematikájú triptichon ábrázolás képes
volt látványos tagoltságba rendezni létezésünknek magasságos és mélységes
hierarchikus viszonyait. Úgy gondoltam, modern, ugyancsak hierarchikus,
ráadásul értékzavaros és a múlttal hadilábon álló viszonyaink katartikus
megközelítésére ugyancsak alkalmas lesz ez a művészet történeti tradícióira
visszatekintő műfaji lelemény.
A kiállítás a
szentendrei Főtér Új Galériájában mutatkozik be e napokban és hetekben. Érdekes
hely. A főtérre néző nagy ablakokból érkező fényt okosan ellensúlyozó, a
műtárgyakat irányított lámpasorral hangsúlyos megvilágításba, figyelmünk középpontjába
helyezni képes modern galéria, mindenek előtt egy karcsú terem.
Valahol az udvaron
van aztán egy oldalszárnyi, széles facsiga lépcső, amin kapaszkodva, majd kecses-fehér
öreg ajtókat nyitogatva eljuthatunk a lenti kiállító tér fenti folytatásába, a
FÉSZERbe.
Én nevezem így, az itteni
apró szobácskák mind tónus, mind fénykarakter és színhőmérséklet szempontjából profán
megvilágításának összevisszaságára utalva. Némelyik szoba félhomályos zug
inkább, sem mint kiállító terem. Persze minden ilyen körülmény megítélése
viszonylagos.
Ám ama lentebbi, mennyei
fényességre hangolt teremtől eltekintve nem lehetne-e maga a FÉSZER a Művész-Mennyország
azoknak, akiknek mégis hely kerül a megmutatkozáshoz?
Csak hát az út ide
azon a galériákhoz méltón felszerelt, jelen esetben téves érzületeket keltő és
csalódásokat borítékoló termen keresztül vezet, s az szociális kontrasztokra
érzékeny ember tűnődni kezd, hogy mi miért van úgy, ahogy van, mi véletlen, mi
nem, mi mit ér itt és mit amott, s mindez mit takar és milyen megfontolások
játékszere.
Ez a fel-levonulás
el is maradhatott volna, ha a demokratikusan gondolkodó kurátor hajlandó lett volna
a háromszoros képi mellébeszélésektől megszabadulni. A Fototriptichon kiállítás
megítélésem szerint tartalmi színvonalát, de installálását illetően is elég
kérdésesre sikerült. A triptichon hagyományos háromszög szerkezete, valamelyest
erőszakosan a vízszintes tömbösödés felé lett torzítva. Költségkímélő okokból?
Ez méltányolandó volna egy fotószakkör esetében, ahol a tagság az együtt
mutatkozással ünnepel. A sima avagy mezei "képhármas", amire most a
kiállított művek nagy része hajaz, és ami lehűteni képes a mélységek ábrázolása
iránti ihletet, ugyancsak életképes vizuális forma, de nem versenyezhet a
triptichonnal, már csak annak hívószó erejére gondolva is. Állítólag kevés volt
a hely. Nos, ez nem látszik. Igen gyakran kis képek cincognak a hozzájuk képest
nagy falakon.
E kiállítás rámutat
- talán nem először, emlékezz a 217-es "Civilizált táj" című
tárlatunkra! - egy közösségi viszonyaink szempontjából allergikus pontra. Van valamiféle autokratikus
egyeduralom: a tagozat vezetője egyben rögtön főkurátor is lesz, és a
kiállítási felvonulásaink a megelőző konzultáció híján vagy azok belterjessége
okán - már a "Tűnékeny valóság" is, ugyanitt - egyféle értéktelenkedés,
kisszabásúskodás, sőt klikkesedés (kegyeltek és félretoltak) szimptómáját
mutatják.
A MAOE
fotóművészeti tagozatának nincs kollektív szellemi élete Nem vitatjuk meg
terveinket, sem eredményeinket, a tagok között nincs alkotó szellemi kapcsolat,
eszmecsere. Következésképp(?) kiérlelt kollektív értékrend sincs.
Aki persze érti a
szakmát és szellemi erővel is bír, az megküzd e belterjes viszonyokkal és
alkotása által fölé emelkedhet a "beadok valamit"-féle sodródásnak.
Ábrándozó elmémet
karcolja ez a sikertelen siker. Az Új Galéria a maga adottságaival nem tűnik
alkalmas helynek egy általam megelőlegezett, igazán mélyen és magasban szántó
triptichon kiállítás számára. De ábrándozni, nagyszerűket várni, az sem e
világra való.
Közben meg azért úgy
láttam - lehet, hogy rossz napom volt - hogy a tradicionális művészeti örökség
kínálta kihívásra, az örökérvényű fölé-alávetettség
drámaiságára vagy az emberi létezés misztikus fenségességére kiválóan ráérzett négy - esetleg öt -
alkotó: Cserkuti György, Kaiser Ottó, Papp Elek és Seres Géza. Esetleg S.Faragó
Gyöngyi is az emberi fennmaradásra tekintő, gazdag lelkületű alkotásával,
bár számomra itt hibának minősült a terhesség eredendően intim testi
megjelenésének már-már divattá lett fototechnikailag profán szem elé hívása. A látogató
profán odabámulása nem képes egyszerre szakrális pillantás is lenni. Lehet,
hogy téves az itt szerepet játszó testi ábrázolást a kényes látványok és tabuk
közé sorolni. Lehet, hogy S.Faragó megfontolását kell ma egészséges bátorságnak
nevezni. Ez esetben bocs.
De akkor miért van
ő most a FÉSZER egyik leghomályosabb szobácskájába telepítve? Talán a tagozat
volt elnöke nem tartozik többé a hangadó krém körébe, a fényes terembe, ahol a
triptichon csasztuskázóknak valahogy mégis, váltig akad hely?
Ez utóbbiak csak
költői kérdések, irigyek, na persze!
Nyitott maradt
számomra Gedeon Péter Atlantis című, kétségtelenül attraktív (bár szimplifikált szimmetriájú) teátrális
morbiditásának értelmezése. Ez is lehet azonban az én hibám.
Ha a triptichon
autenticitás kérdéseitől eltekintünk, pusztán formateremtési érdemek okán meg kell említenem mindenek előtt Hupján
Attilát, azután Kerekes Zsuzsát (nála talán még valamennyi misztika is van!), majd
Ries Zoltánt, Siklós Pétert és Szikszay Ágit. Végül, de nem utolsó sorban Gáti
György jelentős fotográfiai látót is, akinek nem fekszik ugyan a triptichon
hagyományát terhelő vallási scenárió, de akárhány képből képes számunkra esztétikailag
remek és meggyőző hagyománytagadást komponálni.
El ne felejtsem! Az
örökké vidám kiválóság, Módos Gábor ezúttal is megeresztett egy mosolyt fakasztó "képhármas"
fricskát. Még én is elmosolyodtam, pedig figyelmem középpontjában a
fotótriptichon nevű drámai kísérlet volt. Akit ennek okán nem említettem, még
akit pejoratív általánossággal esetleg érintettem is, fényképezni mindahány
tud, nagyon is! Számomra sokuk kiválóság. Csak felvonulhattak volna alkotásukkal
inkább más tematikájú kiállításon. (hogy maradjon nekem elég hely :-)
 |
Tágasan szorongó, pici, de már szinte igazi triptichon
|
Hát ennyi. Remélem,
elfogulatlan de rigorózus voltam.