Pesövé Ofszinál
olvastam valahol (kinek értelme irányultsága csak annyiban különbözik a
magamétól, hogy ő nem szikét, hanem dorongot használ a társadalom testében
kitapintott szellemi daganatok vallatásához), hogy kortárs művészet, mint olyan
nincs, hanem csupán a nagy múltú művészet jelmezében való, nagy média feltűnést
keltő világképi és ideológiai * lökdösődés modern jelenségével van dolgunk.
Annyival toldanám
meg e kijelentést, hogy ha nem így volna, hanem amúgy, akkor Gréczy Zsoltnak az
ő legutóbb színre került mutatványát - legalább is az u.n. "kortárs" teória nyomdokain haladva - a kortárs
vizuális művészet körébe kellene sorolnunk.
Hogy a
politikusoknak mennyire nincs gőzük a művészethez, sem atavisztikus sem kortárs
értelemben, azt jól mutatja, hogy a
politikai hatalom iránt szenvedélyesen vonzódó és amúgy éles eszű Gyurcsány
Ferenc nem kapott rögtön az efféle értelmezési lehetőségen, hanem csak a magánéleti
szamárkodások jogával mentegeti pártkatonáját.
Én persze az efféle,
itt mentségül citálható "kortárs" művészet-értelmezésekkel eleve vitatkozom,
mert meglátásom szerint az u.n. "kortárs művészet" alapvető művészeti
hagyományainktól való elszakadásának szándékában nem egyéb, mint az eszközeiben
felettébb megerősödött, mindenféle műnemben mutatkozó, de az "ecset és
véső" nyelvéhez tehetséggel nem bíró ambiciózusok kommunikációs
térköveteléséről van szó.
Több kísérletnek
voltunk már tanúi, amikor a kommunikátor magát fotográfiák (pontosabban
fényképek) virtuális valóságába belopva (régiesen: észrevétlen levétetkezés) próbál
más morális és egyéb elkötelezettségű körhöz tartozó emberek gondolataiban
felbukkanni. Már úgy értve, hogy arra gondol, hogy az ő képeiken való
felbukkanása nyomán majd azok arra gondolnak, hogy ő arra gondolt, hogy... amiféle nyakatekerésekről
egyébként - Arany Jánossal élve - mondhatjuk már bátran, hogy gondolja a fene.
Az efféle ötlet, célja
legyen bár egzotikus kaland vagy csupán perverz önmutogatás, mint a most
felszínre került esetben valószínűsíthető, nem sikere, hanem arra való
alkalmassága alapján minősül. És az arra való alkalmasság, mint az eset mutatja, maga a siker, ugyanis, a korszerű
eszközökkel támogatott (TAC **), de már eredendően is mérhetetlen végleteket
mutató emberi kíváncsiság ma a legpáncélozottabb széfek falain is átlát. Lásd a tényt:
nem kellett a lengén öltözött Gréczy magamutogató képeit ide citálnom. Tudja már mindenki,
miről van szó: alulöltözetlen fényképi kommunikációról.
* az ideológia és filozófia összefüggéseiről
majd máskor
** Technology Aided Curiosity
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése