Tegnap, a megtiszteltetésre nemet mondani nem
tudván, eleget tettem a felkérésnek, és megnyitottam a MAOE Fotóművészeti
tagozata Minimál 1x 2x kiállítását a Klebelsberg Kutúrkúriában.
Kellő apropó kínálkozott, hogy ócsároljam kicsit a
múlt század távolába vesző kezdeteket. Pocskondiáztam kicsit Mondriant, a
képzőművészeti minimál egyik ősfiguráját, szóba hozván, hogy a minimál úttörői
nagy késztetést éreztek az ember eredendő, teremtőtől kapottnak is mondott
habitusát semmibe venni.
Bár a korábban Újpesten bemutatkozó és most tovább
gyarapodott tárlat tetszetős összképet mutat, a kiállított fotókra kevés szót
fordítottam, s pusztán annyival céloztam a fotográfusok egészére
általánosságban, hogy mióta a fotózás eszköze kezes lett, és a fényképezés
ekkora teret hódított, sokaknak támad késztetésük azt gondolni, hogy a minimál
nem csupán formai, azaz stílusbeli ismérv, hanem bagatellnyi, apró vizuális
entitások (tücskök-bogarak, szórasemérdemességek, entropikus intimitások stb.)
összecsipegetése (katt, katt) és szemünk elé tolása is. És valóban, ma már
könnyedén, művészeti invenció nélkül is képpé tehetőek a véletlen mindenféle
érdemei.
Ám a jó minőségű fotó is előbb-utóbb az ember
számára fontos Valami - Valamik -
lényegre törő felfedezését célozza - tettem még hozzá (remélem, nem fenyegetően
:-)
Ez irányba ható vonzerőnek szánván, elkezdtem
citálni egy másik, ugyancsak nagyszerű kifejezési ág, a zene művelőinek minimál
törekvéseit, melyeket kezdetekben inkább szemléletkritikai gesztusnak szántak,
de ebből nőttek ki az olyan hatalmas és lelkesítő életművek, mint Philip
Glassé, Steve Reiché, John Cage-é, Vangelisé, Laurie Andersoné és az idők során
szívembe zárt további sokaké.
Társított értelmezéseimmel (talán csak
süketeléssel?) együtt gyorsan kifárasztottam nem túl nagy számú, és valóban
méltatlanul, ácsorogva zenei citátumokat hallgatni kényszerülő hallgatóságomat.
Láttam, hogy a nagy múltú Füles dühösen elfut a
közelből, mások állva próbálnak elaludni, pedig az egész alig volt több fél
óránál. :-)
Mondhatnám most, hogy igazából csak az új mobilomat,
mint bluetooth-os zenelejátszó eszközt akartam éles helyzetben
kipróbálni, de miért mentegetném magamat: véghez vittem, amit a szellemi falat
ledugásának céljából magamra vállaltam.
Mint később kiderült, Vajda János druszám
mobiljával egyenesben közvetítette az egész ceremóniát a facebook felé, előre
nyújtott karral, fél órán keresztül, svenkelve és fártolva rendületlenül
követett, amiért itt emelem kalapomat.
Később, már a pogácsás fogadáson említettem neki,
hogy ha tudok a közvetítésről, többet is beszélhettem volna, amire kitörő vidám
jajgatás formájában borított rám baráti kritikát. Szél Ági sodródott
később a közelembe és hencegve szólt, hogy mennyire utálta ezt az egészet, és
hogy neki van otthon egy egészen egyszerű zenéje, amit annyira szeret, hogy
tucatszor másolta egymás után, hogy szakadatlanul hallgathassa. Kérdésemre,
hogy miért nem játszatja inkább hogyishívjákjával azt a zenét loopban,
talányosan nézett, mint kinek az ilyen szavakról csak a lupus et agnus jut
eszébe.
Dr. Agócs József meglepetésszerűen kivált a
rezignált "tömegből" és őszintének látszóan tetszését nyilvánította,
dicséretesen megemlítvén még a minimál zene úttörői között Penderecki nevét,
akit én - bár nagyra tisztelek - valóban nem említettem, hál istennek, mert
akkor aztán némely ugyancsak nagyra tisztelt barátom fejével törte volna ki a
hatalmas terem távoli végében a falat, hogy hamarabb kereket oldhasson.
Az egyetlen, aki nem csupán kibírta a tematikát,
de alkotóan kapcsolódott bele (már csak utólag, négy szem közt), Eifert János
volt, aki felhívta figyelmemet a minimál zenei, pontosabban a strukturális és
repetitív kísérleteknek köszönhető forradalmi hatásra a táncművészet terén, ami
a test új kifejezési gesztusainak nyitott utat, egymáshoz közelítvén a mozgásművészet
különféle ágait.
Mindezt visszaigazolásnak veszem, hogy néha
érdemes untatni, akár bosszantani is az egyébként egyenként különféle kiváló
erényekkel bíró sokaságot.
A nagy türelmetlenség láttán nem volt már időm
elővezetni a minimál felé kacsintó költészeti apróságomat, amit most ide tűzök,
mert úgy egyébként itt a tavasz a Klebelsberg Kultúrkúriában is
semmi
Múló érvényű
tavaszi semmit bárki
szélnek ereszthet,
de őszinte nihilt,
mélyen szántót csak költők,
filozófusok.
semmi
VálaszTörlésMúló érvényű
tavaszi semmit bárki
szélnek ereszthet,
de őszinte nihilt,
mélyen szántót csak költők,
filozófusok.
Jól meg aszontad! De ez is csak egy vélemény.
Bocs, Béluskám, de ha az utolsó hat sorról szóltál, akkor a vélemény címke tévedés, mert ez nem egy vélemény, hanem egy vers. De azért Te is jól megaszontad. Isten éltessen eme nagy napon! :-)
TörlésRagyogó írás, szokatlan szemszögből reflektálsz önmagadra. Érdekesen ütközteted bonyolult gondolkodásodat a minimál egyszerűségével. Nagyon élveztem!
VálaszTörlésKedves Sándor! Örülök, hogy eleven a körültekintésed :-) Köszönöm.
Törlés