a 20. Esztergomi Fotográfiai Biennálera
Budapesten.
Kérdésekkel kéne
kezdeni. Még ott kellett volna, a Bartók Béla úti B32 Galériában.
Ám mire az ember
felturbózza elméjét, a megnyitásban illetékesek már elszelelnek. Se Feledey
Balázs, se Kovács Melinda - Balla meg eleve beteg.
Az első kérdés az
volna, hogy a befogadó tér kettőssége megosztólag hat-e minőség szempontjából
az Esztergomból ideköltöztetett képanyag ketté választására. Találgatásra
kényszerülünk: valószínűleg igen. A felső, elegánsabb terem rangosít, nyilván a
kiállítás rendezője is tudja ezt.
A rangosításhoz
persze vannak kultúránkat keresztül-kasul járó szempontok, egyéniek akár,
melyeket mi mint általában, nyilván ezúttal sem mindenben osztunk. Eleve nem
hódolunk divatoknak, a belterjesedett fotográfusi kiválasztódásnak sem. (tehát,
hogy kit illik, kit nem a megnyitó események színterének előterében falra
tenni.
A pincében több
olyan képet is találtunk, ami inkább fentre kívánkozott volna, és fordítva. Az
alagsori kollekció azonban nagyjából meggyőz bennünket arról, hogy a szigorú
válogatás után Esztergomban falra került egyharmad további egyharmada nem üti
meg az érett esztétikai látással bírók mércéjét. Persze mi vizuálkommunikációs
aspektusokat eleve nem szívesen díjazunk. Nagy volt talán a kiállító tér odaát,
a Duna kanyarulatán túl?
Sok olyan képbe
botlottunk, ami színes, bár semmit sem kezd a színekkel. A beválogatott anyag
dominánsan fekete-fehér - szerencsére. Efféle képeken mutatkozik zömében a
mesterségbeli tudás eleganciája, ami persze ma már nem feltétlenül a fényképezőgép
kezelésre vagy a megpillantás érdemeire céloz.
Sajnálattal látjuk
azonban, hogy még működik a fényképezés mint szerencsés és szemfényvesztő, na és
valamelyest egyre inkább redundáns tett. A válogatás lába is belóg kissé e
problémába.
A kiírásbeli
szűkítés jó irányban terelt, távol a sima lefényképezésektől, azonban az elvont
MEGFOGHATATLAN és a lazító legyen köze a
fotográfiához együtt ránk szabadítja azokast is, akik a fotót a fényképpel
összekeverik. Felvonul itt, sőt, még díjjal is dicsekedhet a laza lelkek befelé
madzagolós képi handabandája.
Érdemes lett volna
felhívni a figyelmet a kiírásban arra is, hogy mennyire más dolog, ha a valami
megfoghatatlan és mennyire más, amikor a semmi megfoghatatlan.
Mi kedves
különítményként egybe tereltük volna a ráfogóművészeket, akiknek mindegy, mire
irányul a tematika, ráfogják, hogy az ő képük pont oda tartozik ( itt van egy
példának az egyébként jó szemű Somogyvári Kata.)
Érdemes lenne
tanítani valahol - mindenkinek, mert mindenki fényképez, és mindenki szerepelni
akar, hogy miféle micsoda a fotó(kópia) mint műtárgy. Nem túl szerencsés
elegáns szakmai tudással bírók közé bekeverni olyanokat, akik - mint pl.
Hagymás István - a felbontás provokátoraként kívánnak mutatkozni, ha egyáltalán
gondolkodtak valaha is arról, hogy mekkora kíván lenni egy kép és miért. Örök
probléma marad talán a fotó műtárgy voltának értelmezése, pontosabban az
ábrázoló műtárgyaknak kijáró, korlátlan megközelítésnek való megfelelés.
A témára való rendes
és klasszikusnak mondható - gondolati asszociáció síkján indított - rámozdulások
lassan visszaszorulnak. Ez jót tesz a művészeti lehetőségek elkülönülésének (
már a tetszetősen fényképezhető, primer esztétikumot hordozó dolgok
megtalálásától) Király László György Életút sorozata például ennek a klasszikus
téma értelmezésnek egyik tisztességes példája.
A képeket
installálva adják be a szerzők, a kurátor így nem képviselheti kellő mértékben
az egészhez való viszonyítás, a kiemelés és hátra terelés szempontjait.
Mi a (drága kivitelezési
költségek mellett) "nagyot megengedhetett magának" féléknek nevezzük
azokat, kik szemre túl nagy képekkel hozakodnak elő, nyomakodtak be ezúttal is,
mint pl. Bölcskey Miklós az ő camera oscura performance sorozatával.
A rangos teremből
bizony hátrébb tereltük volna a képkivágás rabságába fúlt Síró Lajos fotókat. A
kollázsolás már archaikusnak mondható, eszközbéli lehetőségek által
meghaladott, pusztán formális mutatványa is ott díszeleg a jelesebbek között
(Kéri Gáspár Teniszpályája,) vajon miért? Akad olyan grafika is, ami kilép a
fotózás autentikus hatóteréből úgy, hogy nem foglal el más érdemleges szegmenst
a képalkotásban (Balogh Gábor Fénytáncai.) A többre termett Szél Ágnes meg már egy ideje csak a fény
és az optika összefogásából termett (félig-meddig idegen) babérral ékeskedik.
Megakad persze a
magunkfajta hasadt ember szeme a jó dolgokon is. D-Vektor számára ilyesmi
volna Herendi Péternél a képzelet
összerakó ereje. Barta Zsolt Péter kiérlelt, vizuálisan hangolt műgondja.
Számos igen színvonalas, fotó alapú képgrafikai mutatvánnyal találkozhattunk
főleg a felső teremben. (Molnár Zoltán, Hupján Attila, Seres Géza és mások is,
ahol az ember szívesen emel kalapot a vizuális invenció, a mesterségbeli tudás
és megmutatkozás alapossága előtt) A legnagyobb örömmel üdvözöltük
kerekesszékes fótókalandozó barátunkat, Dobos Sándort, kinek sorozata állítólag
kárt szenvedett a beválogatás során, de így is mélyen érint magasan kolorizált
életszeretetével, transzcendentális pillantásával önmagára
Pesövé Ofszi
egyetlen pontra céloz, amiben nagy örömét lelte: Hegedűs2 László őrületesen
boldogító, agyafúrtan címzett kutya portréjára. Kár (vagy szerencse?) hogy
ebből aztán tényleg csak egyetlen egy van.
Végül is, első
blikkre: jó volt a kiírás, a megfoghatatlanság, sok volt az ambiciózus, de
kevesebb az igazán bele/oda való fotós. Na persze, azokat lehetett kiállítani,
akik beadtak, azokat semmiképp, akik nem adtak be seemit. Különösen érvényes ez ránk :-))))
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése