A PaintUp - legegyszerűbben megfogalmazva: virtuális
épületfestés rávetített képekkel.
Sok-sok éve már annak, amikor először egyetlen
nagyméretű diaképeket rávetítettek az éjszakai Budapest valamelyik épületére.
Lebilincselő volt látni, hogy micsoda fényerőt lehet száznégyzetmétereken
produkálni. A téma egyszerű volt: valamilyen, az épület szerkezetéhez
igazított, vizuálisan eltervezett és preparált absztrakt látvány.
Hol vagyunk már attól! Az elektronikus
médiaeszközöknek köszönhetően óriási fejlődés játszódott le ezen a területen.
Sokáig emlékezetes marad a néhány évvel
ezelőtti PaintUp rendezvény, melynek célobjektuma a Műcsarnok homlokzata volt: hivatásos
PaintUp művészek, és médiatechnikát tanuló diákok elképesztő audiovizuális
animációkkal szórakoztatták a téren összegyűlt
óriási tömeget. Volta azonban PaintUp verseny színtere a Magyar
Tudományos Akadémia is.
A Nemzeti Múzeum az idei Múzeumok Éjszakáján a paintup látványosság
meglehetősen kezdetleges szintjén próbálkozott valamivel: előszedte vetítőit (amije volt?), két ma már
muzeális kütyünek számító Kodak Carousel vetített egy-egy szomorú, első
világháború-közeli pillanatot a Petőfi nevével híressé lett lépcsőpárkány oldalára, és
a sötétedés beálltától éjjel 2-ig egy színházi vetítőgép egyetlen 13x18-as színes
diaképe festette meg az épület homlokzatát.
Aki ezen az estén a lépcsőn
ücsörgött, mind-mind a szerény hangerejű, de legalább romantikus zenével kísért monoton látvány
része volt.
Vetítés régen, az valami más volt. Lévén,
tudjuk, mi a különbség az akkori és a mostani lehetőségek között, a Nemzeti
Múzeum szerény kísérletén felbátorodva tettünk most mi is - utólag - néhány, a
Múzeumok Éjszakáját érintő virtuális paintup kísérletet. Hogy pontosak legyünk, paintin-ről van szó, a virtuális festés virtuális képre.
Az Epreskert szombat esti műsorában teret kaptak a Képzőművészeti Főiskola növendékei, akik megmutathatták, mit tudnak "kedvenc társművészeti águkban." Időnkből csupán a hosszadalmas behangolásra és az első, véget érni nem akaró, tétova vempszerűségre futotta...
nem szalaszthattuk el ugyanis a Liszt Feren Emlékmúzeum zenetermében kezdődő kamarakoncertet, ahol Bársony Péter brácsaművésztől vártuk - nem hiába! - hogy visszatérjen az állhoz illeszthető vonóshangszerek iránt hajdan elillant bizalmunk.
Megtekintettük ezután a MKE Barcsay termében az intermediális tanszék diplomásainak kiállítását.
Mivel ilyen helyeken mi mindig magasan hordjuk az orrunkat, megakadt tekintetünk a Barcsay terem mennyezetén, s amit láttunk, igencsak beindította paintin fantáziánkat.
Mivel ilyen helyeken mi mindig magasan hordjuk az orrunkat, megakadt tekintetünk a Barcsay terem mennyezetén, s amit láttunk, igencsak beindította paintin fantáziánkat.
A Barcsay terem mennyezete úgy, ahogy van...
és a mi zabolázhatatlan képzeletünk paintin vetítése
Ez pedig a Magyar Fotográfusok Háza éjszakai tárlatvezetése, ahol a látvány - képzeletünknek köszönhetően - alig ismer határokat.
Ez meg már a szomorú valóság éjszaka kettő tájban.
Alles geht vorüber - ahogy Késmárky Marika énekelte. De hoffentlich szamszing búgyet jövőre is :-)
Hazafelé aztán észrevettük, hogy nem vagyunk egyedül, azaz, hogy paintuppal útonútfélen mások is kísérleteznek.
Mi csak egész kis lapáttal tettünk rá,
de tényleg!
de tényleg!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése