Vagy ezer
okostelefon sereglett az Erzsébet téri tó köré április másodikán este, hogy köszöntse a tavaszt. Valamennyi természetesen a maga lerázhatatlan
kullancsával érkezett. Hűvös volt az idő, de ez nem tartott vissza egy bizonyos
exhibicionista férfit, hogy meztelenül bele ne vesse magát a vízbe. Nagy
rivallgással fogadták ezt az okostelefonok, kullancsaik pedig, jóllehet a férfi
még csak most csavarta nedves néznivalóságát vastag pokrócába, már oda se
figyeltek, csak az afférról készült fotóikat mutogatták egymásnak. Ez az, amiről
már Susan Sontag és még annyi mindenki írt, hogy valóságunkat hamarosan
kiszorítja a fotók valósága.
Igen, nincs
kizárva, hogy már rég ki van szorulva.
A fotográfia iránt érdeklődőknek érdemes
felfigyelni arra, hogy a mobilos képalkotásban hogyan sekélyesednek el a
komponálás esztétikai sajátosságai. Az eszközkezelés kínálkozó logikája szerint
a diszplay tartása és így értelemszerűen a képkivágás is legtöbbeknél
vertikális, hiszen így legkönnyebb a telefont kezelni. A digitális korszak kínálta
eszközök kényelembarátok, és a modern ember büszke arra, sőt, kéjeleg abban, hogy
miközben egy viszonylag bonyolult eszközt kezel, a másik kezét a zsebében
tarthatja. A képen látható társaság gyakorlata jól tükrözi, miről beszélünk.
Négy okostelefon van kézben éppen, s mintha egy ötödik is lenne, ami a kép
alján lévő pohárban csücsül. Valahány készülék vertikális tartásban látható, különösen,
mert az imént elkattintott fotó is vertikális elrendezésű, na persze.
Következésképp fenn teljesen fölöslegesen virít az ég. Zoom nincs, esetleg túl
lassú, körülményes a kezelése, vagy nem jutott egyiküknek sem eszébe. A
fényképezendő férfiakt kicsiny pontként elvész tehát a kényszeredett képi
rendetlenségben. De megvan, rá van lőve! - hogy stílusosan fejezzük ki a dolog
sekélyes céljának lényegét. Látni jól, hogy a lányok e fiktív sikerrel
büszkélkednek.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése