A MAOE
fotóművészeti tagozatának kiállítási céljai szolgálatában Széchenyi írásait
tanulmányozom mostanában. Minap belebotlottam az osztrák döblingi - Széchenyi
szavaival - tébolydából 1857-ben fiához írott levelébe, amiben szóba jött, hogy
a fiú, miként ő maga, Széchenyi István is észjárás dolgában az esprit
des escaliers típushoz sorolódik, tehát az u.n. lépcsőházi gondolkodók
közé.
Nos, hihetetlen
örömmel töltött el engem ez, és bátorítóan hatott rám a remény, hogy akár csak
a legkisebb mértékben is e szellemi óriáshoz hasonlatos sajátossággal bírok,
mert igen, bizony, a kommunikációs helyzetekben, a valós időben zajló
gondolatcserékben nekem is lassan forog az eszem.
Széchenyi kifejti
aztán röviden, hogy megvannak ennek az előnyei, mert lassabban, de mélyebbre
hatolhat az ember az elméjével. Az e típushoz tartózók néha sokkal rendezettebb
konzekvenciákra jutnak elkésve kibomló gondolataikkal, mint más fürge, de talán
csak a felületen csapongó észjárásúak. Széchenyi esetében nem nehéz ezzel
egyetértenünk.
Persze,ami engem
illet, talán mert nálam mindig is hiányzott a biztonságos szociális háttér, kénytelen
voltam elszenvedni sok hátrányát eme adottságnak, és nem csupán az alkalmi
szóváltások terepén. Nem tudtam oly elsöprő biztonsággal és főképp tekintéllyel
kiállni mindenféle közös dolgainkat jobbító gondolataim mellett, keresztülvinni
meg szinte semmit se tudtam, ellentétben a meglehet esprit des escalier, de
mégis csak Legnagyobb Magyarral. Hiába tudom ma már, hogy fegyelmezettség,
racionális életvitel dolgában - ellentétben vele - semmit sem szedtem fel jó
időben, már késő felszedni bármit is, mert itt be, amott meg kihullik.
Lenyűgöz mind
egyebek mellett, hogy nemzethalál víziói miatt az őrültek házában "raboskodó"
Széchenyi micsoda töretlen gondolkodással és emelkedett kulturális formába
csomagolva taglalta tőle elszakadt családjának meg a világnak dolgait, és
milyen részletekbe menő gyakorlatiassággal intette fiát az életvitel
nélkülözhetetlen dolgaira, s mindamellett, hogy menekült már a közélettől, míly
éles kritikával és akkor rebellisnek számító szívvel figyelte a 48-as
forradalom leverését követő, gyalázatos magyarországi állapotokat. Valami módon
mindenképp összefügg ezzel sajnálatos halála, melyet máig találgatások lengenek
körül, pedig már bizonyos, hogy nem juthatunk a nyilvánvalóság birtokába.
Ama sok-sok minden,
ismert nemzeti kincs mellett nekem azt is hátra hagyta Széchenyi István tehát,
hogy tartózhassak felemelt fejjel az esprit d’escalier típusúak közé.
A francia kifejezés
magyar változata elég következetesen a francia kifejezéshez egy észjárás típust
jelöl tehát: a lépcsőházi gondolkodást. Az esprit d’escalier-eknek már csak a
gondolatcserék, a vitatkozások, a polemizálás helyszínéről távozóban, vagyis a
lépcsőházban jut eszükbe, mit kellett volna válaszolni.
Valószínűleg azért
van ez - mondhatom én, mint a lépcsőházi gondolkodás határozott esete - mert e
típusnak mások ráirányuló szellemi terében blokkolódik a gondolkodása. Ez nem
azt jelenti, hogy az illető fejében termő gondolatmenetek okvetlenül hibásak,
kevesebbet érnek, kevésbé rendezettek, követésre érdemtelenek. Különösen nem
jelent ilyesmit a blokkolt gondolkodás, mert a gondolkodás legbecsesebb célját
tekintve - értelmes összefüggésekre találni a köröttünk lévő valóság dolgai
között - nem lóverseny.
Sajnálatos azonban,
ha a gondolkodás érvrendszerét valamiféle pszichés ködfal takarja el akár csak rövid,
átmeneti időre is. Kétségtelen, hogy a társalkodások színterein zajló, leginkább
gyakorlati tét nélküli verbális sakkozásnak, különösen az elmék hiú ütköztetésének
vannak bizonyos látványossági követelményei, különösen harmadik és további
személyek, a saját gondolatokkal és ezirányú ambícióval fel nem töltekezettek
felől, vagyis a polemizálás puszta élvezői felől tekintve. Efféle szóváltások
tanújaként a többség szórakozni akar. A boxmeccsen sem éri be azzal a közönség,
hogy a vívók csak-csak kihúzzák valahogy a tizenkettedik menet végéig.
Valakinel le kell feküdnie, el kell nyúlnia mint a béka. Hogy aztán a
lépcsőházban hogyan vesz virtuális elégtételt, az már keveseket érdekel.
A esprit d’escalier
vonásait magán viselő elmére bizonyos helyzetekben még az sem érvényes, hogy
szólalni ezüst, hallgatni arany. Az ilyen típusnak nagyon tanácsos az aranyra
utaznia, mert az ezüst könnyen bádognak bizonyulhat.
Amit már nagy
elődöm példái nélkül, pusztán magamra hagyatkozva még kijelenthetek: az esprit
d’ecalier típus a fotózásban is annak tűnik lenni, ami a polémiákban. Zavarják
magának a fotózásnak éppen fennálló körülményei. Túlteszek Füles barátomon, akit
csak a fényképezőgép zavar, mert engem bárki zavar, sőt blokkol, aki a
fotózásomkor egyáltalán jelen van, leginkább maga a portrézás alanya. Legszívesebben
kizavarnám, amiért folyvást arra vár, hogy majd fényképezek. Ezért volt az
átkos analóg időkben, hogy legtöbbnyire csak az előhívás után láttam napnál világosabban,
hogyan másképp kellett volna komponálnom és exponálnom.
És mindezek nyomán
azt szeretem igazán a photoshopban, hogy az a sok zseni, aki megalkotta azt,
nem ül a hátam mögött, hogy lökdössön, ha az egérrel rossz helyen kotorászok.
D-Vektor
Íme egy jó példa: még szerencse, hogy ezúttal két barátomat fényképeztem, és a gép okos, mert így csak a kivágás van elcseszve.
Kedves Dozi! Figyelmedbe ajánlom Sally Mann utóbbi témáit, ő egy speciális temetőben fotografálta az oda kitett, oszlásnak induló hullákat. Ők nem türelmetlenkednek, van időd komponálni, exponálni. Ami pedig a pergő, egymást túlharsogó vitázókat illeti, csak az időben bízhatsz, az múlásával, s a józan belátás előtérbe kerülésével majd eldönti, hogy a gyorsabb vagy megfontoltabb gondolatok érdemesebbek a fennmaradásra.
VálaszTörlés