A művész, mint
minden reggel, arra ébredt, hogy mérhetetlen érdeklődést tanúsít önmaga iránt. Első
dolga volt, hogy megmérje, mégis mekkorát.
- Én, én... - így
állt a mérlegen. Vén volt már a művész, egyelőre csak ennyit tudott kinyögni. -
Egy nappal öregebb lettem - sopánkodott, de megnyugtatónak találta, hogy
továbbra is mindenről ő maga jut az eszébe.
Lassan
szedelőzködött. Közben próbálta eszét összeszedni:
- Amikor én, akkor
én mindig... - ez volt egyik kedvenc gyakorlata. A másik meg egy nekemholfáj
csokor, ami nem csupán tartalmában, hanem stílusában is egyre érettebbre
kerekedett.
- Ki ön, s ki ha
nem én? - szólt a kávékiöntőhöz.
Miután kávét ivott,
kiment az utcára kezében világadó rádiójával. A potmétert tökig csavarta.
- Figyeljetek, itt
én beszélek! - kiáltotta rozsdállón, de mégis ércesen. - Figyeljetek! Velem ez ilyenkor
úgy van...
Megzavarták. Szembe
találta magát régi osztálytársával, még a kisképzőből, aki valamelyik házsarok
mögül lopta magát a képbe. Látszólag gyengélkedett: pupillája tág volt, és alig
szólt magáról. De ez csak olcsó ikonikus fogás művészfélék között.
- Ne is mondj
semmit, értelek! -vágott szavai elébe a művész. - Velem ez úgy van... - és önzetlenül
ellátta mindenféle önnön életéből merített jó példákkal a gyengélkedőt.
A másik hallgatta, aztán
összeesett. Természetesen feltűnési viszketegségből, ez rögtön látszott az
esésén.
- Önös a világ -
sopánkodott a művész. - Nem szeretem, hogy mindenki csak magával van elfoglalva,
rám meg senki nem figyel.
A tér szélén korhadozó
padra ültette az ájuldozót. Kulcsok hulltak ki annak zsebéből.
- Tessék, már
megint próbálja magára terelni a figyelmet. Az egész városnak azzal kell
foglalkoznia, hogy ő most beadja a kulcsot.
- Mit festesz mostanában?
- kérdezte ekkor hajdani osztálytársa elhaló hangon.
- Ah, tehát jobban
vagy! Akkor elmondom neked, min dolgozom én most. Nehéz lesz követned, hogy én
újabban hogyan gondolkodom, mert én most elhatároztam, hogy újszerű leszek, és
magamról festek hatszor nyolc méteres extrovertikus korképet. Én és a kor.
Mivoltom szimbolikus vetülete a hiperdimenziókban. A legfelsőbb térréteg közepén
az egóm, szélen a sajátságaim, tükörképszerűen. A kép minden részén hullámzóan
éndesek. Sajgok és sugárzok a rétegeken át. Énlek szakadatlanul. A mélységben,
egészen fent két énem éncselkedik egymással. Alant szintén énjeim, a
purgatórikusak, olyan miségembe sűrűsödőn. Háttérben kushad a kor a maga büdös
éntelenségében, és én a kép összes rétegén át a kor szemébe vágom az én-adut.
Nesztek, heuréka, ego sum sunma summárum!
Míg a festő így
áradozott készülő művéről, kollégája közben mégis elpatkolt valahogy.
- Tessék! -
kiáltotta világgá a sértett művész, adója hangerőgombját koppanásig feltekerve. -
Az ember gyarló. Mindent elkövet. Inkább megdöglik, csak hogy magára terelje a figyelmet.
- Én itt álltam,
gyanútlanul - mesélte később a helyszínelőknek - amikor távoli kollégám a sarok
felől elő kuncsorgott, öncsörgött-éncsergett hirtelen, és magamutogató
kérdezősködésbe kezdett, hogy mi újság velem. Próbáltam legjobb tudásom szerint
felelni. És akkor itt összeesik nekem. Én nem is gondoltam, hogy beteg. Már a
tegnap is egy trau volt nekem, de ezzel a trau mával végképp nem tudok mit
kezdeni. Pedig ma tudtam volna dolgozni végre. Ott áll a nyolcszor hat méter
vászon kifeszítve, aminek a közepén már sejlik krisztusi énemből valami. És
most össze vagyok zavarva. Kellett nekem kijönni az utcára! Csak hát, ha otthon
maradok, senki nem törődik énvelem. Önös a világ. Önös és közönyös. Sötét,
átláthatatlan. Nem csak trauma, trau a holnap is. Kinyitom reggel a csapot - a saját
csapomat, értitek! - és csak víz folyik belőle. A tévét már be sem kapcsolom, mert
mindenki másvalakiről beszél. Halódik, döglődik persze mindenki. Direkt, hogy rólam kicsit
se eshessen végre szó.
A művész
hazavánszorgott aztán.
Hosszan állt a
tükör előtt szemeit magára szegezve.
- Hát most mondd
meg... - de hogy mit, már képtelen volt kinyögni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése