Nem vagyok tudós (amit nem
sajnálok), így nem tartom számon maximális körültekintéssel, hogy a méltóság
fogalmát ki milyen ismérvek körében definiálta térben és időben, tehát valaha
is és a világon bárhol, mindenütt. Nem tartom számon, hogy a különféle megközelítések
hirdetői között milyen konszenzusok születtek a történelem során bármikor, s
kikezdte-e azok érvényét bárki tekintélyt követelő, csavaros elméje múlón-maradandón, illetve
vannak-e érvényben ilyen konszenzusok szerte a különféle kultúrákban akár ma
is. A mi nyugatinak nevezett, sors verte civilizációnkban van, legalább is
kiérlelődni látszik ilyen konszenzus szándéka.
Azért hozom szóba mindezt, mert
megpillantottam ma egy nőt a metrón, alacsony, elegáns és jól fésült, ám
korosodó figurát, aki erősen kifelé kancsalított. Erősen, sőt, rettenetesen!
Tekintete paródiája volt a tekintetnek. Ez oly elborzasztón hatott rám, hogy
hirtelen kezdtem a méltósághoz való viszonyának lehetőségében kételkedni.
Zsigeri indíttatású reakció volt ez.
Úgy tekintem, hogy a méltóság, mint egy és oszthatatlan, az
emberi fajhoz tartozók létezésének és egymás közötti érvényesülésének joga. Így,
aki méltóság dolgában mást kisemmizni igyekszik, magán vesz fogást. A fizikai
történések, sajnos, ezt gyakorta nem tükrözik.
Konstituált jogról beszélünk
tehát, el nem tekinthetünk attól, hogy kedvezményezettje - az ember - elméje
által kilóg a természetből, méghozzá számtalan féleképp.
Az elméhez kötöttség okán az
emberi méltóságot tudati modellként tekinthetjük, ami fajunkra érvényes voltában nem tükröz, nem is tükrözhet emberi viszonyokban kialakuló bárminemű
hierarchiát. Sokaknak nem tetszik ez, a méltóságot tehát kiváltsághoz kötik,
melynek forrását érdekeik szerint nevezik meg.
Ez azonban, amit így
tételezhetnek, másról szól, mondhatni, más tészta, nem az a valami, amiről a
fent definiált jog logikája beszél.
Na már most, ha a méltóság az
ember születéssel szerzett joga, akkor egy mégoly kancsal embert is megillet.
Felmerül azonban a kérdés, miben
nyilvánul/mutatkozik meg, hogyan azonosítható be, hol van ez a bizonyos méltóság az emberben, akármelyikünkben?
Mint konstituált jog, benne természetesen sehol. Akkor azonban mi van benne?
Nos, az már lehet kétség tárgya,
firtathatjuk nagyon is, hogy az emberi egyed a faj méltóságára méltónak
mutatkozik-e. Furcsa súrlódás támad ezzel szóhasználatunkban, helyenként
gondolatainkban is, mert felcserélhetőnek tűnik két dolog, ami pedig nem az.
Nem közömbös, hogy mit kezd az
ember a méltósággal, mint születéssel szerzett jogával. Aktuális a kérdést,
mert történelmi történések, emberi tettek bizonyítják, hogy a konstituált jog gyakorlati
érvénye tartalmának ellentmondó tettekkel kikezdhető. Könnyen megesik ez, nem
csupán a kiváltságokhoz ragaszkodás okán, hanem azért is, mert az ember a kollektív
érdekek és az egyéni létérdekek viszonya
terén gyakorta antagonizmusokba botlik, és ilyenkor az atavisztikus ösztönök
minden egyebet felülírnak, s könnyebben-nehezebben ledöntik a szocializáltság
ésszerű és történetesen áldozatra kényszerítő korlátait.
De ez tudott, nem is ez érdekel
bennünket.
A kancsal ember tehát - miként
minden ember - tettei és gondolatai által viszonyban van a méltósággal, s
megeshet, hogy ellentmondásos e viszony, s nem kedvez a méltóság, mint szellemi
közkincsünk aurájának.
Aki ül, az éppen nem tesz semmit,
és mert hallgat is, gondolatait sem tárja fel. A méltósághoz való viszonya
tehát csupán külsőségek alapján találgatható. Találgat is a kívülálló, mert az
ember észlelések és érzelmek, vonzás-tasszítás áldozata. Méltó-e ama rettenetesen
kancsal egyed az emberi méltóságra? Egyszerre zsigerből valamint kulturális
sémák mentén ítéljük ezt meg. Rendesen öltözött-e, tisztának látszik-e,
fáradtságtól nem gyötört-e, nem tört-e a tekintete megalázottságtól,
éheztetéstől, nem mocskos-e vértől, nem undorító-e ürüléktől, kínzástól,
halálba tiprástól?
Ama rettenetesen kancsal ember méltóságra
való méltó volta most csupán ártatlan külsőségekből saccolható meg, kajánság
felé hangolnak a zsigerek, s csak gondolati kalandból, ártalmatlan helyzetben
játszódik az egész találgatás. Mégis, miféle jogosság reményében zajlik e
játék, hiszen lényegében semmit nem tudhatunk. Nem, nem méltó e vizslató közelítés
az emberi méltósághoz. Az emberi elme persze kalandos, sőt, kalandor, szeret
játszadozni a gonoszság gondolatával (lásd haláltábor viccek!).
Szerencsére én figyelem már
régóta, számon tartom, miféle csúsztatásos játék zajlik az emberi elmében, a magaméban különösen. Visszaparancsoltam találgató gondolataimat, s
méltósága teljes jogán futni hagytam a delikvenst (se cím, se telefon, se
e-elérés.)
Na és íme most, már csak utólag lefuttatok még néhány rendező gondolatot,
remélem, mindannyiunk nevében.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése