Az állvány – vagy azt megelőző
állapotában a fém - a belé invesztált fejlesztés útján meghaladja az embert,
még pedig azon nevetséges tény által, hogy eggyel több lába van.
Az állvány fotózni nem tud,
egyszerűen csak helytáll, hogy időt nyerjen reszkető kezünk.
Igen, reszket! Miért reszket? Miért
mint a kocsonya tetőtől talpig az, aki fényképezésre született?
Mert nem arra született. Itt
valami el lett kapkodva.
Az állvány nélkülözhetetlensége
rávilágít az ember, mint eredendő funkcióit meghaladni képes teremtett lény mérnöki
konstrukciójának hiányosságaira.
A kinetikus és statikus
feladatokra egyaránt alkalmas test helyes esetben három lábú lenne. Igen, Teremtőnk, Fenségednek ezt jobban át kellett volna gondolnia, ha már az embert
elmével, azaz kíváncsisággal és képzelettel is felszerelte!
A szilárd belső váz jó elgondolás
volt, de a rugalmas ízületekben találkozó vázelemek viszonyát bármely adott helyzetben,
bármely adott pillanatban tudni kéne rögzíteni, mert az ember érzékei lassúak.
Lassan kristályosodik ki az érzéklet bizonyossága.
Őskor, ókor, középkor, újkor,
éltünk, fickándoztunk, mint Marci Hevesen. Először a fényképezés feltalálása világított
rá Napnál fényesebben, hogy az ember nem fickándozhat szakadatlanul, s hogy fontos
adottságok hiányzanak.
Az ember feje alól, ami - mint az
artdeco elterjedése óta sejtjük is – teljesen fölöslegesen gömb alakú, hiányzik
egy bármely pozícióban rögzíthető u.n. „gömbfej”.
Maga az érzékelés sem egzakt az
embernél. Hát még az érzéklet eltárolása! Az ember nem képes érzékleteit
egyezményesen kódolt és paraméterezett formában eltárolni. Kritikus
pillanatokban smasszerekre van szükség, hogy hozzá lehessen férni az emberi
elmében eltárolt információkhoz, amiről viszont már Heisenberg is megmondta az
igazságot: nem hiteles. A smasszer közeledése eltorzítja a valóságot.
Egyik ember a másik élményeinek
átvételekor mindig is találgatásokra kényszerült. Ám régebben nem gondoltuk,
hogy a valóság és a találgatás közötti eltérésnek egyszer majd ekkora
jelentősége lesz.
Ha szilárd anyagú tartó szerkezet
akad is – funkcionálisan felemás persze, végzetesen hiányzik az emberből az
olyan tartó szerkezet, ami nem organikus, aminek kiépülésére nincsenek
befolyással fejlődési véletlenszerűségek. Olyan tartó szerkezetre gondolunk,
ami kezdettől kész, s ami geometriailag egzakt formaelemekből épül fel. Ami az
isteni rajzokkal bármikor egybevethető.
A fotografálás szempontjából
értelmesnek mondható emberi szerkezet lehetőségének akadálya a növekedés maga,
ami a magzati kiindulástól folyamatosan a véletlenek befolyása alatt áll. Csak
mellesleg említjük, hogy a logikailag teljesen fölöslegesnek tűnő növekedés
korai stádiuma sanda ártalmakhoz is vezethet (lásd: pedofilia stb.)
Az pedig, hogy a véletlennek
köszönhetően esetleg háromlábú ember is születhet, enyhén szólva cinikus
érvelés.
Fényképező ember segédeszközöktől eltorzult körvonala
A fényképezés fontosságának
tudatában mondjuk: már világos, hogy az ember elcseszett egy valami.
Akinek ekkora fontosságú
dologban, mint a fényképezés segédeszközökre van szüksége, az önnön teremtett
valósága felett csak szégyenkezhet.
Mentségünkre szóljon, hogy a
teremtés kockája akkor már rég el volt vetve, amikor önmagunkra eszméltünk.
Tökéletes ember belőlünk már nem
lesz soha. Legfeljebb horribilis ráfordítások árán sikeredhet kezünk között egy-egy
terminátor, hogy kacérkodhassunk az újra teremtés gondolatával.
Fotografáló Uraim, és Hölgyeim
(sőt, lassacskán már fordítva!) Ne ábrándozzunk! Be kell érnünk a vacak
állványokkal és fényképezőgépekkel.
Éjszakai szerencsétlenkedés fényképezőgéppel
A probléma vázlatos összefoglalása
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése