A materiális dolgok, a tárgyak sorsa iránti őszinte,
zabolátlan, már szinte morbid kíváncsiság. Ilyesmiről szól nekem Balla Demeter, aki épp a Falk Miksa
utcában kiállít most megint.
Már a Duna fotója 1965-ből ilyesmiről
szól: figyelmét merészen (talán kajánul is) a mederbe tévedt víz gyötrelmes éji
hánykolódására szűkíti.
Alapvetően drámai, talán ezért fekete-fehér az ő fotográfiai
világa.
Életkora magasához viszonyítva mondható: túl sokat nem
kattintott, de amikor igen, mindig nagyon következetes érzékiséggel szólalt
meg, bár érezhető volt, hogy korszakváltások játszódtak le közben.
Akad egy-két kitérés, persze, mi a kurátor figyelmét sem kerülte el. Alighanem parafrazeáló
stílusjáték, például, a modernizmusra visszatekinteni látszó Ebéd
vége 1996-ból.
Leginkább a szarkasztikusan elgondolt, morbid fekete létől
és kaparászásoktól terhes Csendélet esőben (2002) tűnik az
egyik fő Balla létbugyornak.
Érdekesen ellenpontozzák ezt a korai sajtókövetelmények
iránt lojális korszakából való talált képek, mint a Uszti Ilimszkben (1972)
fellelt neoblőd eklektikus függönyözés vagy az Emlék (székre dobott
kalap, kabát) 1964-ből. Konvencionálisan ihletett akt-anya fotóra is emlékezem Balla Demetertől,
de a Legyen
meg a te akaratoddal (1987) onnan aztán alighanem végérvényesen kitört.
Helyenként gonosz is már a ballai morbidság melynek azonban
metaforikus ereje és formai leleménye lebilincseli azt, aki nem csak úgy tudja,
hogy szereti, hanem valóban szereti a művészi kalandokat :-) (Éhség, 1996.)
A technika bártan és leleményesen (költőien) áll a
dekadencia szolgálatában. (A sötétkamrában hívódás közben pofánvilágított Banán,
2000) Ide sorolható a Virágok anyámnak című
röntgenfotójáték is.
Az emberlét nevű vegetációnak epigonok által elorozhatatlan különös formáit leli meg a ballai fényképezőgép. Átlát a testi viszonyok
bujaságán túli misztikus világba (Pár ,1985)
Szóval – aki nem hiszi, majd megy és megnézi, s utána gondol
- Balla Demeter csak egy van.
Pintér Sonja Galéria, Budapest, Falk Miksa u.10. Vigyázat,
Pincelabirintus! Ariadné fonalát otthon ne felejtse!
- Ez nem lopkovics, te csacsi! Ez csak illusztráció! –
Bátorítólag pillantok a nagy mester képével való szembesülés okán megszeppent GÖELEVENre
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése