A művészeti alkotások terén, akár csak a fotóban is,
számtalan esztétikai értékű forma lehetséges, de mindegyiknek van sajátos belső
rendje, kibomlásának rejtett szabálya. Kis részben tanulhat az ember ezekről
valahol, de a legnagyobb részére születni kell.
Azért szóra érdemes ez, mert betolakodott s jelen van már
jó ideje a művészettel foglalkozók tettei terén – na és a közösségi terepeken -
a gesztus. A gesztus azonban esztétikai értelemben formátlan, lényege vagy
nem esztétikai vagy nem eredeti.
A gesztus interakció, amit gyakran társadalomkiritikai (ízléskritikai) impulzusnak
szán kiötlője. Néha helyfoglalási kísérlet az érdemlegesség lefedettnek látszó
palettáján, vagy csak szereplésvágytól motivált tudatlan lökdösődés.
A művész-gesztusban megmutatkozó metakommunikációs kezdeményezés
(„Örülök, hogy ezt ide írhattam a falra”, „Szeressük vagy legalább lökdössük
egymást gyerekek!” stb.) értelmét visszaigazolni, nos, ebben a művész-belterjesség
köre és a befogadó egyformán illetékes lehet. Ám a művész szakma általában
megelőzi a befogadót: akolmelegből történeti aurát generál a gesztusnak, és a
gesztustevőnek általában elég is ennyi: azt nézi, kedvez-e neki a mérleg
nyelve, s hogy aztán ki mit piszkált a mérlegen, szóba se jön. A befogadó meg,
ahogy később itt-ott lapozgat, a történeti piedesztál láttán csak néz, mint a
moziban, csak néz, mintha valami fontosról lemaradt volna.
A gesztus, meglehet valamely művésznek a tette, s így
szociális hovatartozásának szegmensét tekintve mondhatni: művészeti tett, mégsem művészet-tett.
Márpedig a művészet terén egyedül ez utóbbinak jár/járna ki a maradandóság
reménye.
Az sem semmi, ha úgy teszel-veszel, hogy elismer hazád vagy
akár tágabb civilizációd szellemi közössége, ám belülről jön a legnagyobb
kihívás: maradandót alkotni tudni. Mondhatnánk: magával szemben őszinte művész
nem gesztikulál.
Maradandót alkotni, a művésznek ilyesmire csak a remény
jut, na, gyakran a valószínűség, a nagy valószínűség is akár, de sosem a
bizonyosság.
Igazi tiszteletet a művész-gesztusok nem ébresztenek, mert
általában azt a benyomást keltik, hogy ilyesmivel élni akárki tud: odacsinálni,
lökdösődni, metakommunikatíve szitkozódni. És lám, mind nagyobb hévvel zúdul körénk
egyfajta viszonzó áradat, a létbizonytalanság feszültségét múlató, helyenként
duhaj gesztus, a szemfényvesztés, a tülekedés, az odarondítás meg a feltűnési
viszketegség látványos vakarása.
Némi igazság e gesztikulálásban is vagyon. Annál is
inkább, mert a napi húsosfazék az a húsosfazék, az élet az az egyszeri kaland, a
történelemkönyv meg a történések tükre. Aki képességeivel nem tud elismert
magasságokig kibontakozni, az eleve nem jut sem ennek, sem annak a közelébe.
Kallódó megmutatkozás
Gesztusbékák vonulása, mint ellengesztus ellengesztusa
Fotógesztus ellengesztussal
"Festékünk nekünk is van!"
Gesztusműalkotás körött ellengesztusok
Városligeti éjszakában ellopott Olof Palme dombormű (bronz!!!!) gesztusértékű pótlása
Mi a f...
Textilművészeti darab gesztushelyzetben
Ellenbátorkodás
Ja, igen! Elsők között szokták emlegetni Duchamp Forrás néven kiállított piszoár-kagylóját a múlt század elejéről. Az klasszikus, művészeti ízlést támadó kommunikációs gesztus, és ünnepélyesen tagadjuk, hogy Duchamp eme tettének bármiféle esztétikai értéke lenne, lévén, hogy általa, gondolataitól illetve érzéseitől vezérelve semmiféle matéria nem került megformálásra.
A piszoár-kagyló gyártója, na igen! A formatervezőt esetleg illetheti dicséret :-))
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése