Bemutatkozott a Magyar Fotográfusok Házában a svájci
Pictet&Cie bankhálózat. 2008-ban alapított fotódíjukat a világ
legnagyobbjaként aposztrofálja a sajtó.
A Pictet Díj igazgatójának jelenlétében (aki maga is
rágódott keveset fenntartható fejlődésre nagy figyelmet áldozó
missziójuk fontossága fölött :-), egyenesen az
Emberi Erőforrás Minisztériumának helyettes államtitkára (!) nyitotta meg a
kiállítást, melynek pályázati tematikája ezúttal az ERŐ volt (maga az eredeti POWER
szó többet jelent, én hagytam volna úgy, illetve, amilyen bátor vagyok, ERŐ
s HATALOM-ként vagy ERŐ mint HATALOM-ként fordítottam volna.
A tizenkét díjazásra kiválasztott fotográfus portfólióit a
díjadományozó 2-2 – kevés kivétellel - igen nagy méretű fotóval reprezentálja
Budapesten, mintegy ezzel is hangsúlyt fektetve politikai aspektusukra, mely a POVERt mindenképpen valami nagy és a civilizációs rend s biztonság
határait és lehetőségeit reprezentáló megmutatkozásban keresi. A tizenkét
kiválasztott fotográfus pályázati anyagáról mélyebb érdemi benyomást szerezhettünk volna,
ha szerényebb – és bizonyára még így is átlagon felüli – méretben valamennyi
beküldött fotót falon láthattuk volna.
Az első díjat francia fotográfus nyerte. Az utcai
zavargásokat kihasználó fosztogatókról készült pillanatképe egyedül uralta azt
a falat, amit nem rég Stalter György csak több, igen nagy méretre felhúzott
képével tudott betölteni!
Visszás érzéseim támadtak a kiállítás láttán, persze
ezeket olyasféle autonóm művésznyavalygások motiválhatják, amik jócskán
kimentek a divatból. Ma a világunk sorsárol folytatott média-purparlék
nyomulnak a magát művésznek szánó és képzelő új generáció hivatástudatába.
Mondhatjuk, hogy az ERŐ megkérdőjelezhetetlen hatalomként
jelenik meg az ember életterében, a borulékony államrend mögött, vagy amikor a hatalom
intézményei nyomulnak a maguk apparátusaival. A társadalmakat irányító
politikai hatalomnak egyik legnagyobb aduja a nyers emberi erőből akkumulált
erőszak-erő, aminek nagyságát akkor fogjuk fel igazán, mikor zabolázhatatlanul
kilép nyugalmas medriből. Hatalmas erő potenciál rejlik a tudományos
munkálkodásban is. Ám a civilizációnkat érő kataklizmák idején – cunamik,
hurrikánok nyomában - hamar belátjuk, mennyire nevetséges semmiség minden
emberi erő az univerzum természeti erőkészleteihez képest. (Ráadásul: a
leginkább tisztelendő tény és maximális nosztalgiával eltöltő dolog számomra,
hogy mindez kezdetben egy pontban volt! – Na és, hogy ilyen az én életemben már
aligha lesz - megint! :-)
A hatalmasok – és közéjük soroljuk mind nyilvánvalóbban a
pénzvilág intézményeinek irányítóit is – szeretnek fürdőzni abban a
gondolatban, hogy kezükben van a Föld sorsa, és fejükben mind ama
felelősségtudat, ami kezükbe adta a fejlődés gyeplőjét is, ami nélkülük a lovak
közé lenne dobva.
Amit a hatalmasok tesznek velünk és a világgal - mindenek
előtt saját hatalmukat menedzselve - az a nagypolitika, a rendelkezésükre álló
Föld-felület berendezésének elvei és felsőbb belátás igazolta módszerei. Az
efféle indíttatású hatalmi igyekezet szereti azt mutatni, hogy értünk, a
mindennapokat fizikai munkával görgető emberekért van. Ma a politikai
propaganda (hasunkba lukat beszélni) tömegkommunikációs arzenálja igen
hatalmas, ám egy becses trófea nélkül mit is érne a nagypolitika imázsa, mit is
érne a művészet címkéje nélkül?! Fegyverét nem csak gondolatnak, hanem
érzelemnek is! - mert hogy mindenből, amit a politikai hatalom kezébe vesz,
fegyver leszen.
Szóval a nagypolitikát játszó hatalom szereti a maga
politikai szócsövének tudni a művészetet is. Itt ugyan antagonizmus lappang, de
hatalommal mindent, még az antagonizmust is meg lehet dolgozni.
A Pictet&Cie pár éve fejébe vette, hogy a Föld
megmentéséért propagandisztikus lépéseket kell tennie, aminek a megnyilatkozási
formája természetesen politikai. A Pictet Díj keretében kiírt témák ezért
világra szóló horderejűek. Sztéjtmentjükből kiderül: remélik, hogy a tömegkommunikáció
globális vizuális kutakodásainak terméséből merítve egyben az ábrázoló
művészetet is maguk oldalán tudhatják.
Tettenérési pont!
Talán az efféle hatalmas tudatlan erők sodorják az
egyenlőség jel két oldalára a vizuális kommunikációt és az ábrázoló művészetet!
A Prix Pictet díjazottjai, akiket kifejezetten politikai
reprezentációra sűrített terjedelemben a Mai Manó Házban is felvonultatnak,
zömében professzionális fotográfusok, professzionális háttérerővel és
technikával támogatva fényképezik a civilizációk forrongásait, a háborúkat
(hadi potenciál),a természeti katasztrófákat, mint például az óceánok
elszennyezése. Egyfajta protokolláris körültekintésre utal, hogy felbukkannak a
benyújtott portfóliók most látható szűk kivonatában olyan képek is, amelyek az
ERŐ zászlaja alatt semmi mást nem közölnek, mint hogy a hatalom szereplőit is a
kivételes erő hozza a felszínre. Itt van például a kiállítóterek egyik, tengely
irányban messze kitekintést kínáló főhelyére illesztett óriási Clinton mellkép,
amint ez a nagy ember a fejlődés fenntarthatatlan állapotai felett borong
valamelyik kongresszusi pulpitus mögött. Arca semmivel sem mond többet a
művészi üzenetet firtatóknak, mint amit feleségem arca kifejez, amikor este
rádöbben, hogy elfelejtett jó időben leugrani vajért és kenyérért.
A művészeket bizonyára képes a Prix Pictet a maga oldalára
állítani, ám hogy a művészetet magát is, az ebből a kiállításból nem derül ki.
A művészet lényege egyfajta irracionális tudás
közvetítése, amivel a nagypolitika ugyan mit is tudna kezdeni? Az irracionális
üzenetek befogadhatóvá formálása olyan adottságot és gyakorlatot igényel, ami
persze a propagandában is ki tudja fejteni aktivizáló erejét. Egy rendesen
megkomponált kép azonban ettől még nem lesz művészet. Épp ezért oly könnyű a
széptevéssel megrekedni, érdektelenség vákuumába (két u, csak M.F. barátom
kedviért :-) kerülni. Ha a falra kerül egy jól elkapottnak tűnő, heves alvilági
pillanat, gondolkodunk-e azon, hogy a fotográfus hogy került oda? Az efféle fontos tettenéréseknek a fele színház.
Az esztétikai rend vagy a kompozícióban ható különösség,
ami a komponáló és aztán a befogadó érzékét egyaránt befolyás alá vonja, arra
való, hogy a befogadó készségét élénken tartsa, figyelmét irányítsa, pszichés
aurát kölcsönözzön valamely témának. Az esztétikai jellegzetesség azonban az
ábrázolásnak - egyáltalán, a vizuális megjelenésnek – csupán egyik eszköze, és riportfotózáskor
egészen más egyéb lényegi vonásokkal társul (pl. hitelesség) mint a művészi
gondolat, ráción túli felfedezések közvetítése esetén.
Itt, Prix Pictetéknél nincs nézői szabadság, illetve van,
ha neked van, de itt azt illik tekintened, amit ők, a nagypolitikában
gondolkodók tekintenek. Ezért néz Clinton akkorában és oly ambivalensen, s nem pedig
én J)
ERŐ! Számbavehető-e minden, ami valóban fontos és
veszélyes? Szó sincs például arról, hogy
micsoda ördögi erő lakozik a kollektív vallási hitben! (Persze efféle téma
leginkább teátrális külsőségeken át lenne fotografálható.)
A Ház bájos programkoordinátora, aki nyelvtudását a
globális gondok, a fenntartható fejlődés és efféle fontos kérdéskörökben
edzette, készséggel kalauzol a méretes fotók között, és tájékozottan érvel,
miért is oly fontos itt minden egyes kép. Illetve kedvesen rálegyint az óceán
hátán szétterülő olajszennyezések apropóján készült légifelvételre, ami a
roppant hullámokban tornyosuló energiát lélegzetállítón tárja szemünk elé, és
azt mondja: „Hát igen, tudjuk,
photoshop!” – s már suhan is tovább. Ha nem lenne ilyen bájos és okos, most
kellene visszaküldenem az ugratóba. A photoshop a vizuális gondolkodás egyik
csodaszerszáma. Hatására a dilettánsok seregekbe verődnek és jól szembeötlen
elsüllyednek. Na persze, a művész, aki photoshopol (belepiszkál), az meg, bizony,
könnyen félresodródik a statisztikai tényekről gondolkodók látóteréből. Daniel
Beltrával ez most, szerencsére nem esett meg.
A rangos bank erőt mutató hatalmas kópiáinak némelyike
akkora, hogy érzékeim arról győzködnek, magam is a képen belül állok. Ez, egyebek mellett, az Elképesztő
(oltári) Felbontásnak is köszönhető.
Látom is a kortárs fotóst, amint a Prix Pictet Aided
Resolution – magyarul csak PPA Felbontás -oltára előtt imádkozik leborulva, a
világmegváltó vizuális kommunikáció mindenhatóságát dicsőítve.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése