Észrevételek hirtelen lenyugvásból
Tegnap megnéztük a
MAFOSZ hagyományteremtő céllal kiírt Év
Magyar Fotója – Év Magyar Fotósa pályázatának beszámoló kiállítását a Balassi
Intézetben. Komoly dolog, Pesövé Ofszi inkább mukkanni se fog.
Megerősíti meggyőződésemet,
hogy a fotó végső értelmi viszonya a művészeti mesterségekkel, de egyáltalán a
kulturális értékszemlélettel igen lassan tárul fel az előző és eljövő korok
félreértései mentén. Maradt még jócskán újragondolni és megérteni való a
következő generációknak is, hogy hova,
hogyan tagozódhat be a képalkotási vágy mostoha és egyben fenegyereke kulturális
értékszemléletünk rendjébe. Minden innen eredő meglátás visszahat az ábrázoló
művészet, sőt, a képzőművészet egészére.
Sok hangadó fújja a
magáét az eszköz adta lehetőségeiben tobzódó fotográfia körül, én is, de a
szomjazott végső megvilágosodás, ha eljő is, csak társadalmi tudati szinten
tehet szert számot tevő jelértékre.
A megmutatkozást
érintő hozzáférési erőfölény csak egyik volna a sok zavaró körülmény között, ami a
fotografálás körüli érték- és besorolási viták hátterét képezi.
Megy az államilag
támogatott fórumokon a trendre, a világtekintély-érvekre való hivatkozás. Az
esztétikai következetesség korlátai közül kisurranó, a mindennapiságban leledző befogadói szféra
által pedig követhetetlen, belterjes okosságok csak halmozódnak és kuszálódnak az
intézményileg futtatott fejekben.
Nem tisztességes
azonban ki nem mondani, és alultámogatottság zokszavával félresöpörni a tágabb
kulturális lét által igazolt (na jó, még csak derengő!) tényt, hogy a fotóban
az amatőr státusz a művészi érték teremtésének lehetőségével nagyon is összefér
(pláne, mivel hogy az itt termő sikert sem adják ingyen.) Az érzéki
felfedezni valók korábban gondoltnál jóval szélesebb spektrumáról van itt szó,
már ami a kattintás nyomán születő fotó eredendő mivoltát és lehetőségeit
illeti.
E státusz - amatőr
- például sokkal közelebb esik a Roland Barthes-i értékpalettán jegyzett noémához,
vagy az ez volt katartikus formába foglalásához, mint az elméleti
útkeresők által terelt "kortársak" pozíciói és attitűdjei -
mindamellett, hogy kétségtelen: ez utóbbiakat a felfedezés új és egészen
másnemű lehetőségei felé mozdítja a képzéssel irányított és közös gondolkodás.
Mióta létezik
felsőfokú fotográfiai képzés/oktatás, mind inkább érzékelhető, hogy a
diplomások érték-szakadékot mélyítenek maguk és a nem diplomások között (mi
kortársak és ti, csupán jelenkoriak!) Az ember bizonyos, teremtéssel szerzett (ki
ne mondjuk, hogy tehetség alapú!) ambíciójának lényegét tekintve nem
egészen érdemi ez az utólag (nem kevesek számára
vastag pénztárcával) elfoglalt felsőbbrendűségi attitűd.
Érzékelhetőek e
megkülönböztetés jelei az Év Magyar Fotója pályázat terepén is. A
tényszerűséget tekintve kevesebb ugyan ez a kiállítás, mint ha az u.n. "
kortársak" is idedugták volna az orrukat (feltételezni merem, hogy a
hírdzsungelben egyáltalán nem is szereztek tudomást róla), de a pályázat
értékbeli hozamát tekintve egyáltalán nem kevés, ami itt felvonul.
Az u.n. "kortárs
fotósok" távolmaradása, ha úgy veszem, akár örvendetesnek is mondható,
mert távol maradt a konceptuális ködevés. Nincs az ihlet és a látványérték
alacsony voltát kompenzáló vizsgálós,
kutatós narratíva sem. Nyomában sincs jelen a fotószínház, ahol az alkotó
az "igaz világ" helyett önmagát és barátait mutogatja valamiféle
nyakatekert konceptuális mondandó ürügyén, aminek legtöbbször semmi köze a belterjesség
falain túli, fotografikusan igaznak mondható vizuális valósághoz. Ide nem
tolakodtak be a fotózni nem eléggé vagy egyáltalán nem tudó, vagy becsvágyaikkal
azon túlröppent, ezért a képzőművészet ködében mimikriző u.n. fotó felhasználók.
Fotó csak az, amit
a kattintással szereztél meg, vagy a felénk mostanság divatos sörszállóigével
szólva: amennyit kattintással beletöltesz. Ránézésre pedig - hogy a befogadásról,
ama demokratikus fajtájúról se feledkezzünk meg! - a múlékony létezésünk* iránti
nosztalgia - ahhoz méltó tálalásban. (*ez a kifejezés ma már a maga emberéleten
túli egyetemességében értendő.)
A többi, amit utómunkával vagy pusztán tálalás általi
helyzetbe hozással adtál hozzá, lényegében másneművé teszi a fotót. Ha képed ilyen,
és ha még mindig a valódiról akar szólni, fotográfiai lényege veszített
elektrografikai hamisságként bukkan fel a l'art pour l'art terepén. Vagy a kor
kiterjedt vizuális kommunikációjában esetleg alkalmi jelölője lesz olyan fiktív
pontnak, ahová diszkurzív gondolatok, szemléletváltó köldökbeszédek irányulnak.
Vagy csupán esztétikai vonatkozásoktól megfosztott, pillanatnyilag érvényes
illusztrációként funkcionál valamely hozzáragasztott társadalmilag,
politikailag fontos kontextusban. Esetleg csak a hogyértés hogyanértésének
végeláthatatlan szerteértéseit szolgálja. Vagy az ábrázolási leképzés
fáradságát megspórolva (esetleg a
valóságra irányuló, más mesterségi reflexiók megtépett hivatkozási
objektumaként) képzőművészeti szándékok szolgálatára rendelődik.
Az Év Magyar Képe
pályázat kiállításán a mesterségbeli színvonal a távol maradó iskolázottak
nélkül sem hiányzik. A gyárilag kiokosított modern fotótechnika az amatőrök
energiáit kiszabadítja a mesterségi képzetlenséggel járó kudarcos botorkálás nyűge
alól, a fotógép okos, a tudás és a legkiválóbbak ösztönző mintái pedig megtalálhatóak
a világhálón. A fotografálás múltja, története mind magasztosabb formában tárul
fel az új generációk előtt, így mind több önzetlen erő koncentrálódik az amatőr
szférában, és mind több "profi" érték kerül ki onnan. Különösen, mert
ma már amatőr státuszban is eljuthat valaki a megélhetés biztos talajára, és
fordított irányból tekintve: a hivatásos fotográfus is könnyen megleli a módját
annak, hogy atavisztikus belső késztetései mentén kalandozzon, és a befogadás
nonprofit világszínpadán mutatkozzék. A képek mögött tehát elhivatottak, akár
csak az igaz látvány iránti elhivatottságú és magasan rutinírozott,
technikailag jól felszerelt amatőrök állnak. Ez utóbbiak jó része csak azért
nem a fotográfiából él, mert fotográfiai ocsúdása előtt már odaáldozta magát
valamiféle szeretni való hivatásnak.
Ennyi rengeteget gondoltam
bevezetőnek.
Nem olvastam utána,
nem nyomoztam, nem vettem tekintetbe a hozzám fűződő mindenféle viszonyulásokat,
azt sem mérlegeltem, hogy jó lesz-e ez nekem. Azt mondom, amit magam
meggyőződése szerint gondolok.
101 kép, nem igazán
kerek szám, és bár az összkép ígéretes és jövőképes kerek egész, egyet (egy-kettőt)
azért könnyedén el tudnék hagyni a százegyből (na persze, ki vagyok én :-)
A kiírás egyként
szólította az amatőröket és a hivatásosokat, de ahogy fejemben pörgetem a
neveket, a magukat - joggal, nem joggal - túl nagyra tartó befutottak - még ha
nem velejéig "kortársak" is, nem tartották érdeminek az itt való
mutatkozást. Akad viszont jó néhány
sajtófotózásnak elkötelezett, kinek személyes tevékenységét nem ismerem eléggé.
Számukra ez egy kicsiny rév, mert a kortárs szféra a sajtófotósokkal ugyanúgy
nem szeret mit kezdeni, mint az amatőrökkel. Mindamellett, hogy szeretjük őket, kissé furcsállható, hogy a
sajtófotókból jó pár tipográfiai háttérkép értékű formajátékot mazsolázott ki a
zsűri.
A százegyes összkép azt
mutatja, nem vált szemponttá, ki itt a hivatásos és ki nem az. Itt ez így
helyes. Eme észrevételem arra konkludál, hogy a fotónak joga és kellő esélye is
van, hogy a lényegi pillanatnak éljen, hogy érdemileg elkülönüljön a fotó alapú
"felhasználásoktól", s hogy a kattintásba
torkolló tiszta lényegű és fotó-specifikus esztétikai formát valós időben teremtő
megpillantás társadalmi-tudati szinten védett értékteremtésnek számítson.
Ehhez persze fel
kell ismerni, be kell azonosítani és nagyra kell értékelni a fotózásban rejtőző
sok fenomént, (mint ami a már említett "ez volt"-on túl, például,
a pillanat, a záridő, a mélységélesség, a geometriai rendre visszaható nézőpont
választás, a tónusgörbe stb.) és még inkább fel is kell nőni ezek érdemi
szerephez juttatásához.
Talán a kor hozza
magával, de feltételezhetően a zsűrorokat is dicséri, hogy az amatőr
témalátásban előtérbe tolakodni szerető szentimentális hangütés meg a
dekadenciára fogékony témaválasztás itt, eme érdemi seregszemlén (lehet hogy máshol is) megnyugtatóan
háttérbe szorul. Ugyanez mondható az amatőr szférát régóta sújtó "ollóbiztos"
formavadászatról és üres struktúraszomjról is.
Tíz kategóriába
rendeződött a csaknem három ezer beérkezett pályamű. 70 százalékos arányával előtérben
áll az élővilág, azon belül is az ember, igen megtisztelően őszinte, sőt,
"profi" megközelítése. Az élet hű ábrázolása nem könnyű terep.
Zömében olyanok mutatkoznak itt, kik nem szégyellnek rácsodálkozni. Nem
szégyellnek létező, igaz és a képi látvány mögötti maradandó értékekről vizuálisan
mesélni, és akik fáradhatatlanok.
Szólalásunk most is
zsurnalisztikai természetű. És talán gyanakvó is. A közel háromezerből csupán száz fotót kínáltak
szemünk elé. Igazából már ezért sem juthatunk garantáltan végső érvényű,
garantáltan mérvadó meglátásokra. Hiszen a zsűror is ember. Sőt, ha maga is
fotográfus, akkor esetleg akaratlanul is potenciális konkurenciája az övétől
távolabb eső, konkrét ízlésbeli megnyilvánulásoknak, világképi szegmens
választásnak, mesterségbeli tudásnak. Esetleg! Másrészt meg hány és hány példáját
látjuk, hogy lehet valaki valakinek az elfogult valakicsodája is, és ha nem is
öröktől van ez így, manapság egyre nehezebb kizárni. Ez persze csak légből
kapott mentegetőzésül áll itt, ha észrevételeinkkel esetleg mellé lőnénk jobb helyismerettel bírók véleményének :-)
A befogadásra szánt fotó hozzá
méltó rangját a hozzá méltó tálalás adja meg. Ez semmiképpen nem lehet a modern
ember e-pillantás-seprűjének útjába tolt tenyérnyi kópia. Az Év Magyar fotói
megkapták a rangos és jól áttekinthető tálalást.
A rendezettség okán sok
minden szembe ötlik a magamfajta lényegfürkészőnek. Például, hogy a kattintó
körültekintés mintha dominánsan horizontális volna.Na de hát persze!
A kiállítás
rangjához illően mondható: alig került falra társadalmi vagy természeti jelentőséget
nélkülöző témaválasztás.
Kevés olyan képet
láttam, ami ne lenne alkotóját dicsérő mesterségbeli teljesítmény. Bár
megcsillan itt-ott a kérdőjeles értékű formai modernkedés (lásd például fentebb!), a
fotók elsöprő zöménél megállapodott egyéni látás érvényesül, még az elkapás
elsődleges terepén, a sport fényképezésben is.
Szembeötlő a
képekhez társított bőséges szöveg, ami itt egyrészt az alkotó bemutatkozása,
másrészt a kép tárgyának vagy a fényképezés körülményeinek bemutatása
(nevezhetem jótékony WorldPressPhoto hatásnak :-)
A kiállításon nagy
részt olyanok jutottak falra, akik tudnak a fények húrjain játszani, és a
látható valóság iránti szeretetüket kívánják kifejezni, akik velük született jó
barátságban vannak a pillanattal, akik fogékonyak a vizuális különösségre, akik
fáradhatatlanul szegődnek nyomába eltűnőnek és születőnek, az emberi sorsok
alakulásának.
Bár éppen hogy
nincsenek eltűnőben a fotografálás más terepein, itt alig jutottak szóhoz a hajdan
felkapottá vált, de mára kiürültté lett formajátékok, az önmagáért való
geometrika.
Lejárni látszik az
úgynevezett "pillanat a pillanatért" elkapások ideje is. Helyébe kerül
lassan a pillanat a lényegért
bravúrja.
Ez a kiállítás
megerősíteni látszik azt a sejtésemet, hogy a fotografált táj, mint képi szép,
mint gyönyörű, bámulatos és egzotikus, lassan világhálós közhellyé leszen. A drónok
korában új viszonyulás születik, és a százból négy fotó itt is megmutatja a
divatosság veszélyeit hordozó, de még üdítően különös felülnézet esztétikailag már
jól kontrollálható érdekességét.
A mesterségi
színvonalon túlmutató kérdés: nem mindegy, hogy van-e a látogatóként
értékítéletet mondókat lelkesítő relevanciája annak, amit falra szánunk. Na de
a befogadói ítélkezésnek is igen széles a spektruma. E dologban engem nagyon
meglepett valami. A csekély, 5 képet számláló aktfotó kínálat itt és most
egyféle szellemi zátonyt képez. Mindenek előtt, mert feltűnő eme igaz képi
beszédre hangolt környezetben, mennyire semmi, de semmi köze a
tesformákban való műtermi gyönyörködésnek, de még inkább az azzal való
dobálózásnak és nyűglődésnek az érdemi valósághoz. Hirtelen megvilágosodom: a nő itt most az a
másik ember, akiből az egyik ember - a maga örömére leginkább - bolondot csinál,
anélkül, hogy legcsekélyebb teret nyitna a női test őszinte önvallomásának. És
mindegy, hogy észbeli vagy hiúsági okokból tetszett/tetszik az ilyesmi annak a
nőnek, aki modellt állt (fetrengett :-) mert e környezetben most itt is az
ember iránti áldozatos tiszteletnek kellene dominálnia. A kiváló tehetségű és
roppant alkotó energiájú Eifert Jánost, akinek tehetsége előtt én már több
laudációval tisztelegtem, megtisztelőbb lett volna e montázsaival távol tartani.
Montázst mondok, mert ezek az itt érvényes mérce szerint nem is
fotó-teljesítmények, hiszen számítógépen terelődnek végső, figyelembirizgáló
formává, tehát csöppet sem a kattintásnyi pillanatba torkolló megfontolások
szülöttei.
Talán a Szentesi
Aktfotó Biennálé magnetikus ereje vonta el az aktfotográfusok figyelmét?
Összegzésül:
Az Év Magyar Fotója
- Év Magyar Fotósa kiállításon sok díj talált gazdára, a két fődíj mellett ( a
Fujifilm Magyarország főtámogatásával) még további 35.
Sajnálatos, hogy az
egyébként "beszélő" kiállítás nincs bemutatva a látogatóknak, pedig a
hatalmas kiállító térben egy impozáns méretű tábla, összefoglaló és értékelő
szavakkal még jól elfért volna.
Az Év Magyar Fotója
- Horváth Csaba Tamás: Mesterséges
intelligencia - nagyszerű kép. Míg nézem, mintha régi erejére kapna
világproblémáktól ostromolt optimizmusom.
Az Év Magyar Fotósa
pedig - Kerekes István - a képeiből
sugárzó fény és méltóság által megemelteti velem a Gáborok összes kalapját
(mert hogy nekem nincs :-)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése