avagy adalékok a
vajon kellenek-e
még az "emberek" * az ember művészetéhez témaköréhez.
A
pillanatfelvételről tudhatjuk, micsoda, de mi a helyzet a pillanattal magával?
A pillanat a
valóságnak csupán bizonyos absztraktuma, empirikus alapú, érzékelési és
észlelési sebességkorlátaink határai között sűrűsödő eseményhalmaz, amit az
idővel való összefüggésben tekintünk, ám az időről, s következésképp a
pillanatról is elég zavaros a tudomásunk. Némelyeknek még talán gőzük sincs
róla.
A pillanaton legtöbben
idő-összetevőt, idő alapelemet értenek, miközben a tudomány már az idő, mint
szuverén dimenzió létezését is kezdi kétségbe vonni.
Elismerjük: gépileg
rögzített látvány formájában a történések legapróbb mozzanata is megállítható
(tehát van mit pillanatnak nevezni), de ez a "mozzanat" sem egyéb,
mint irányultsága vagy jelentősége által
behatárolható, együvé tartozónak tekintett történéshalmaz, mely végtelen számú további
mozzanatra, "pillanatra" volna bontható.
Badarság tehát,
hogy a pillanat, mint olyan megállítható volna. Az ember jelen, korszerű eszközei
útján a leggyorsabb zárral sem férhet hozzá a valóság valóban mozdulatlan
alapelemeihez. Bizonyára nincs is ilyen. És ha volna is, minek bámulnánk mi
azt?
mozzanat leképződésnek képszerkezeten belüli tovamozdulása |
Azt is
többé-kevésbé jól érzékeljük vagy lényegileg helyesen ítéljük meg, hogy miért
"jó" vagy "rossz" a számunkra jelentőséggel bíró
történésekből kiragadott képi "pillanat". A jó pillanatból - minimum
sejtés szintjén - kiolvashatóak a történés előzményei és következményei, azaz, elménkben
rekonstruálható a valóság dinamizmusa. Érzékelni véljük magát a történést, ítéletünk
tárgyává lesz, minőségeket ölt magára a pillanatképi helyzet, melynek ez által
sajátos érzelmi vetülete, "íze" keletkezik.
Képzeljük ide egy
"élettelen" városi úttest, utcarész fotóját. E kép is
pillanatfelvétel, csak a pillanat, a bele foglalt történés érdektelen.
Az ember nézi a
történések kiragadott mozzanatát, és belső érzékei, képzelete számára a
történés "jó" esetben a képi jelentés inspirációi szerint zajlik, mozdul tovább, játszódik akár
alternatívák mentén párhuzamosan is , empátiától vagy averziótól vezérelt
irányba, ahogyan, például, a hátrafeszülő karban tartott dárdát érezzük elrepülni,
vagy szenveink mentén szeretnénk, hogy a lendületben elkapott gumibot
okvetlenül lecsapott vagy mégse csapott le.
Ez a hatás volna -
már, ha fellép - az igazi érték a történésekből kiragadott látványban. Az, hogy
befogadói elménket beleélő aktivitásban tartja. Ritkán sikerül ilyen valóság mozzanatot képileg
megragadni - a statisztikai gyakoriságot tekintve: azt a mozzanatot, amiben
benne van az előtte és az utána is, sőt, még a
megítélésre ösztökélés is.
A statisztikai
adatot egyéni esetekre bontva: van fotográfus, kinek ilyesmi soha, s van, kinek szinte
mindig sikerül. Ezt a vele született tehetség számlájára írjuk. A
"jó"pillanat látványa a történés mozzanatának természete és jelentése
szerint különféle irányba és különféle mértékben tereli és mozgósítja a
képzeletet, és fontos pszichés konzekvenciákat szül(het.) Akár csak, hogy a
képet nézve nem unatkozunk.
Így jön létre a
tova tűnt idegen történésekhez, "pillanatokhoz" való, esetleg
szórakoztató, de általában számunkra érdektelen vagy ritkábban érdemi
viszonyunk.
Ennek a velejét
most megismételjük:
Nem mindegy, hogy a
képből milyen értelmezési inspirációkat vélünk magunk felé áramlani.Az inspirációk
néha érdektelenek, más fotók iránt meg heves érdeklődés támad bennünk. Mindez
azonban nem csupán a képzeletet mozgósítani képes, "jó" pillanattal
függ össze.
Markovics Ferenc
emlékezete szerint Berekméri Zoltán hangoztatta, hogy egyetlen képelem nem
elegendő a fotón. Valóban! Legkevesebb két képelem kell, még hozzá afféle
képelemek, amelyek mögött olyan lencsevégre kapott entitások vannak (mondjuk például:
élők által megnyilvánított erőtlenség kontra ragadozás) melyek létérdekei és
energiái - akármilyen értelemben - egymásra irányulni látszanak, vagy melyek
között, például, tudottan vagy érezhetően antagonizmus feszül. Vagy kölcsönösen
minősítik egymást, egymás helyzetét (mondjuk például: itt egy nyitott festékes
doboz, amott távolabb meg egy eldobott, beszáradt ecset.) Ha vannak ilyen
viszonyt színre állító képi elemek, ezt a viszonyt megragadja és mozgásba hozza
a nézői képzelet.
Nem kínál a nézőnek
semmi ilyen érdemlegeset az, aki képein egyetlen - mondjuk például természettől
szép - dolgot önmagában mutogat, vagy aki pusztán a képből ki nem deríthető
közlési szándékait kísérő cédulákon narrálja. Meglehet, sértőn hangzik ez a
magukat mutogató, ím már magukat milliárd számra mutogató szépség levadászók s
úgyanúgy a konceptuálisok fülének. De azok se örüljenek, akik egymás iránt
érdektelen képelemek alakzatait tákolják esztétikai formáltságúvá: metszik az
aranyat, építik, bontják, csiszolgatják a képi finomszerkezeteket, miközben a
képi elemek között érdektelen vagy elcsépelt a viszony.
De vissza most az
"állóképhez"! Ha megállunk és figyelmesen tekintünk, mondjuk, a
faluvégi tájra, nem látjuk, de ma már tudhatjuk,
hogy a szemünk elé táruló összes dolog (pontosabban matéria) építő elemei
strukturális mélységeikben, atomi szinten és még mélyebben folyvást
csereberélik a maguk viszonyait. Ennek a ténynek hosszú távon megmutatkozó vizuális
bizonyosságait ismerjük: kórhad a deszka, porlik a kő, megdől a házfal, a
kerítés színét kiszívja a Nap stb. De ez, amit így tudunk, egyetlen elkapott "pillanatban" sincs benne. Olyasféle
elváltozásokról (történésekről) van szó, melyek század-tizedmásodpercekben, de
talán még években, évtizedekben sem mutathatják meg magukat, sem tendenciáikat.
Nem pillanatfelvételként tekintjük az ilyen fotókat, holott ezek is azok, hanem
jó esetben beleérző merengésünk tárgyaiként.
Ám ha a fotó, mondjuk,
olyan empirikusan már ismert történésről szól, hogy a kerítésen át menekülő
gyümölcstolvajt már majdnem eléri az ugrásában képileg megragadott kutya, akkor
könnyű visszajátszani képzeletünkben, mi előzte meg ezt a mozzanatot, s attól,
hogy mi következhetett azután, hátunkon még akár a szőr is égnek áll. Vagyis a
"jó" képeken a befogadó által érzékelhetően mozog a "pillanat"
előre, hátra.
Gyakran felötlik
emlékezetemben 1985-ből a 13 éves kolumbiai lányarc, Omayra Sanchez Garzón
World Press Photo nagydíjra érdemesült portréja, akit foglyul ejtett a
vulkánkitörést kísérő sáráradat, s 60 órán át, lassan elmerülve várta egyre
nyilvánvalóbb halálát. Bár hosszan változatlan volt, amit a fotóriporter nem
szokványos portréja láttat, pillanatkép ez is, mert inspirációja tűhegyes: a
halállal szembeni tehetetlenség zaklató érzését keringeti bennünk, s emellett még
ama zaklató kérdést is, hogy mit is csinál érdemében, igazán, aki csak
fényképez ilyenkor.
Szóval, fotók
láttán, a kontextust megértve számtalan minden mozgásba jön a képre tekintő, gondolkodó
ember elméjében, több is, mint amennyit a pillanatfelvétel megragadhatott. Persze,
csak, ha van kellő erejű motiváció, s ha túlmutat a pillanaton az érdeklődés,
és szociálisan motivált, kellő mélységű a környezetünk iránti empátia is,
és érdekel még
bennünket kattintgatás közben az "ember".
*
"emberek" a hatalmi elit divatba jött nagyképű terminológiája szerint
(értsd: akik csak vannak, de a kiváltságosok által el kell nyerni választói kegyeiket és hasznukat kell venni.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése