Hupján
Attila - a MAOE fotóművészeti tagozatának jelenlegi
elnöke - K11-ben megnyílt kiállítása egymással jól harmonizáló, 22 frázisból
álló zenedarab, technikailag hibátlanul megkomponálva, és bonyodalmas kánonban
fonódó strukturális szövevényei ellenére mesterien lejátszva. Ha maradunk a
zenei párhuzamnál, akkor a vizuális képi ábrázolásnak az idő dimenziójára nem
kötötten apelláló befogadhatósága okán - és a falon bemutatott sorozatok
természetéből kifolyóan - egy végtelenített rondó formájú vizuális zenedarabbal
van dolgunk, amibe, mindegy, hol kapcsolódunk be, és hol szállunk ki belőle.
Fekete-fehér, következetesen grafikus benyomásig leegyszerűsített vizuális frázisokról
van szó. 22 látszólag ugyanolyan képről, ahol azonban 22 teljesen más punktum*
ragad meg bennünket.
A kiállítás címe - Kizökkent világ - enyhén aggályos, mert előhívja emlékezetünkből Francis
Ford Coppola ama csodálatos filmjét, ami az emberiség, egyáltalán a földi élet különös,
még inkább intő és aggasztó, részben szükségszerű fejleményeiről szól, az
emberiség jövőjét érintő, fenyegető változásokról, tehát nem egyszerűen
pszichikai érdekességekre utaló formajáték a valóságról, hanem súlyos
jövendölés. Nos, ilyen hatalmasat markoló filmnek talán nem illik a (magyar)
címét elorozni egy művészetileg még oly dicséretes, de jóval szerényebbnyit
markoló (magyar) formajáték hívó szavául.
A kiállítás kísérő objektuma - a kor
divatjának megfelelően - az ügyesen kikerekített narratíva, ami itt, szerencsére
nem a lyukas zsákra rakott folt. Azt azonban, ami ebben a látványépítés
háttérmagyarázatául szolgál, és tudományosnak látszik lenni, művészethez értő
pszichológus aligha gondolná komolyan.
Sokkal egészségesebb narratívául szolgáltak
Mandur László fotóművész megnyitó szavai, aki néhány tekintélyérv ideszólitása és
a fent említett narratívából való mazsolázás mellett megengedte, hogy saját
gondolatainkkal szabadon szélnek eredjünk a ,kiállítóteremben :-)
Elkésett javaslatunk: szólhatna inkább a cím az
én
identitáspontjával való formajáték lehetőségeiről, (mondjuk
mikro-emlék-szekvenciák 1.) anélkül, hogy azt sugallnánk, hogy feltétlenül
meditációs mélységekig kéne valakinek magába szállnia, ha ilyesmit szeretne
játszani. Hiszen játszunk, szinte mindannyian ilyesmit, csak mint fentebb
említém, igen kevesen játsszák ezt hibátlanul, tónushangolásában ennyire átgondoltan és leleményesen,
sőt, még annál is kevesebben akadnak, akik efféle játszadozással túllépnek a
magánügy körén, akik nem untatnak halálba bennünket. D-Vektor
Mikro-emlék-szekvenciák
1. ? Ki a fene volna kíváncsi arra? P.O:
*Roland Barthes egyéni látásunkat is
tekintetbe vevő kifejezése a különösségre, mint olyanra.
Köszönöm, megfontoloma címmel kapcsolatos gondolataidat.
VálaszTörlésApró adalékként még: A kiállítás első címe az angol World shift volt, amelyet "magyarítani" illett némi pályázási anomáliák miatt.
Törléshttps://port.hu/adatlap/film/tv/koyaanisqatsi-kizokkent-vilag-koyaanisqatsi/movie-57190
VálaszTörlésRENDEZŐ:
Godfrey Reggio