Ha fotográfiai tetteink releváns célja maga a fotografálás, akkor fotografálásunk által a mindenkori láthatónak képi birtokbavétele és vélemény értékű láttatása zajlik (minimum felidéző vagy érzelemkeltő az a képen látható dolog, azért mutatjuk). Ám a kulturálisan releváns vélemény - nem csupán társadalmi hanem egyéni tudati szinten is egyfajta igen bonyolult változó.
Ahogy
terebélyesedik a fotografálás múltja, a fényképező motiváltságának hátterében
mind nagyobb befolyással van jelen a fotografálás története és a gömbfelületen
táguló ábrázolási lehetőségek dimenziójában fogant s maradandó nyomot hagyott
törekvések mérhetetlen sokasága. A valóság és benne önmagunk fotográfiai
felfedezése is olyan folyamként hömpölyög előre, melybe - érdemileg legalább is
- kétszer nem léphetünk bele.
A látható valóság
persze fütyül erre meg az olyan elmevetületekre, mint az érdemi, és végtelenszer kínálja újra és újra formációit és
történéseit.
Elképesztően - vagy
lassan már inkább csak a súlyos szóval illetendően - megnövekedett és növekszik
tovább az emberiség fotografálásának cselekvés-sűrűsége. Mindenki
kattintgat, és mindenki mutogat. A fotografált kép mind ritkábban áll egyedül
szemünk előtt, figyelmünk előterében, s mind ritkábban kínál újat elménk
számára. Ráadásul a "tehetséges" fényképező szerkezetek remeklései
homályba taszítják a képalkotás iránti emberi tehetséget, a látás megfontolt, figyelmes
voltát, a fotografáló áldozatos, elhivatott és következetesen lényegre törő
habitusát.
Egy megnyerő fotóra
pillantva nem mindig tudjuk helyesen megítélni, hogy hány százalék az érdem a
fotós, illetve a fókuszálás és fénymérés dolgában kiválóan felszerelt
fényképezőgép oldalán. Ehhez kellő mesterségbeli gyakorlottság, a képalkotás
mindenkori domináns szervezési és technikai kihívásainak kellő ismerete és a médiumspecifikus
eldöntendők sokasága közti jártasság szükséges.
Az elméleti emberek
agya ezért szívesebben jár az adott ábrázolás történeti, szociális és
kommunikációs vetületein - konszenzuálisnak mondható megközelítési minták
mentén, sem mint a mesterségbeli és formai érdemeken, és még kevésbé a művészi
különösség mint olyan jelenvalóságának kérdésein.
Alábbi
észrevételeink leginkább azt a bizonyos betakarító típushoz tartozót érintik,
aki mindent fényképez, ami vizuálisan szembe jön, és témájában érdekes,
formailag tetszetős látványként hat rá.
Minden alkotó
befogadó is egyben, és mind több száz millióan vagyunk, fotóink száma pedig
megszámlálhatatlan. E korábban elképzelhetetlen mértékben kiterjedt cselekvési
szférát nehéz áttekinteni. Lövünk és lövünk, figyelünk, nézünk és nézünk, következésképp
kínálunk és befogadunk, felfedezünk és ununk egyszerre, végeláthatatlanul. Így
támadnak és sokasodnak a meglehet törekvő, művészkedő (?), de ideje múltnak
mondható fotografálási attitűdök:
1. A készen talált, vizuálisan
mutatós, szép, jópofa, drámai, érdekesen dekadens, formailag érdekes, de
önmagáért való stb. látványoknak formai
kivágás útján való megörökítése.
2. A sikerülések, amikor egy kép
formailag, illetve a látvány különösségét, a pillanat múlandóságát vagy a
pillanat kifejező, gondolat ébresztő voltát tekintve - a fotografáló különösebb
érdemei nélkül! - sikerült. Eme attitűd alján található a félsikerülésekkel
való megalkuvás :-)
3. Az érzelmekre és kíváncsiságra ható tetszetősségek (a fotografálót a kép tárgya és a befogadó közti konvencionálisan
pozitív pszichés viszony lehetősége motiválja - természetes vagy
véletlenszerűen létrejött szépség (rajzolatos homok dűnék), emelkedettség, élők
megejtő identitása (bájos növény, aranyos macska, csecsemő, esendő öreg, celeb
stb. fotótechnikai megturbózással is.)
4. Csimpaszkodás. Mások által
létrehozott formaesztétikai értékek (szobrok, attraktív épületek) lefotózása.
Legmarkánsabban
talán e négy tűnik dominánsnak az u.n. törekvő amatőr fotografálásban, de nem
zárkózunk el továbbiak megismerése elől sem. *
A modern és még
inkább a korszerű eszközök semmiképpen nem hibáztathatóak az attitűdök
devalválódása miatt. A fiatalok csodálatos játékszereket kaparinthatnak kezükbe,
s ez ama négy fenti, idejét múlt attitűdön túli kalandozásra sarkallja nyűgös
konzekvenciák által még le nem terhelt, ifjú képzeletüket. Az
"öregek", a fotográfiai látás heroikus, gyors számításokkal és
vegyszerekkel terhes - vagy ha tetszik, megáldott - korszakának továbbéltetői,
na meg a kiállítási vintage kópiában gondolkodók igyekeznek beterelni a sitty-sutty
kattintgatókat a bevett formaesztétika és a megfontolt unikális
szentté kattintás zászlaja alá.
Hagyjuk csak ezt
is, azt is! Az érdemek szférájában majd eldől, melyik kattintás mennyit ér - még
ha az emberiség kattintgató többsége fütyül is az érdemiségre.
Azt a négy fenti
pontot azonban - magunk munkálkodását illetően - érdemes tekintetbe venni. Na és különösen, hogy mi magunk, mint semmi máshoz nem fogható, benne vagyunk-e képeinkben?
* a beállított
látványok között leginkább az idejétmúltság határán van az akt az aktért alkotói
attitűd. Ám lehet, hogy ez - életkoromra tekintettel - már nem hitelt érdemlő megítélés. De bízom benne, hogy a hülyéskedés a hülyéskedésért örök aktualitással bír, és ez
iránti attitűdömet holtomig megőrzöm.
Vadászgatás talált dolgokra
Félig sikerülés
Jópofa dolog
Csimpaszkodás
Hülyéskedés a hülyéskedésért:
Virágért ágaskodó kutya
Félig sikerülés
Jópofa dolog
Csimpaszkodás
Hülyéskedés a hülyéskedésért:
Virágért ágaskodó kutya
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése