A dalszöveg
látszólag vers.
A verssel a valóságnak
(az objektíve adottnak és arról tudott-gondoltnak) illetve az érzékelhetőnek határmezsgyéin,
a fogalmiságon túl keressük a kincset. A művészi vers az ismeretlenként
mutatkozó különösség fogalmi terepen való, felfedező "nézése",
illetve formailag motivált nézetése (lásd: befogadás.)
Próbáltak e fennkölt
terepre becsusszanni mindig is gyermeteg vállalkozások. Formailag ide
sorolhatóak az olcsó viccbe torkolló, zenés "szórakoztatások." Mama,
fogjál nekem béékát...
Saccolásom szerint
legtöbbünk minimum fele, ha zenére gondol, csak jól érezni kívánja magát. De
valahogy dalszövegekkel megfertőzötten.
E téren én magam folyvást
érzéki szabadságra vágytam. Függetlenségemet kerestem mindig is a szótól s az
ideológiától. Függetlenséget akár csak mindama üzengetés bújtatott formájától,
ami az eszmei mondanivaló, ami az érzéki élmény célirányos társadalmi olvasata.
Szeretek azonban figyelmesen
csapongani. Megvalósult szabadságom a művészetek megközelítése terén egyenlő a
társadalom-tudati nem-befogottsággal. Írásaim nem szellemi illemhelyek... bocs:
nem a szellemi illendőség helyei :-) Ezt a lehetőséget találom
legszerethetőbbnek. A zenét érintően különösen.
Civilizációs környezetben
azonban szakadatlanul tolul ránk a süketelés. Nem lehet megúszni. Akadnak bőséggel
olyan dallamok, zenei hangzásvezetések, melyek úgy vannak kitalálva, hogy nem is
élhetnek meg szöveg nélkül. Anélkül semmik. A Leányvásárból: "De nagyot iramodtam, amíg ide
jutottam, a meredeken és a sűrűn át..." - szöveg nélkül az ide tartozó
melódia nekem darabos, kotkodácsolós, hiányérzetet kelt.
Vannak aztán olyan
zeneművek is, amelyek verbális gondolatisággal, paradoxonokkal életbölcseleti
antagonizmusokkal rangosítják magukat. Bartók megzenésíti a Balázs Béla által
költött A kékszakállú herceg várát. Erről a zeneműről sem kapcsolható le többé a
szöveg-sík, mert anélkül érthetetlenség (mirőlszól-bizonytalanság) gyanúját
keltené.
Eszembe jut Leonard
Cohen, kinél a dallam és a hangszerelés cirkulálásában gyakorta van valamiféle
epikai vonás. Néha meg csupán egy pszichés irányadó szó (Hallelujah) Itt elég akár
csak egyetlen vagy alig pár szót érteni. Zenei megszólalása elmélyült és
szenvedélyes egyszerre. Az emberi lét mélyébe süppedő atavisztikus szomorúság,
például. Némely daloknál nyomozhatok, szótárazhatok, gondolhatok hozzájuk
szöveg-értelmet, ha akarok, de minek!
Ide vágó tapasztalataimat
úgy summáznám: az énekhang legeslegjobb esetben csak hangszer, nem
kvantumszerűen, hanem hullámszerűen közöl. S néha micsoda hangszer! Cecilia
Bartoli. Nem válthatja ki semmiféle művi instrumentum.
A mély hangszer-hangok
mindig lelkemhez szóltak, míg a vékony, magas hangok az idegeimhez. Nagybőgők,
csellók mesés hangulatba ringattak. Hegedűk, furulyák - kevés kivétellel -
szekíroztak leginkább. Ezzel nem igazságot, csak privát valamilyenséget
hirdetek.
Egy régi
könnyűzenei dallam szól, sőt, árad az autó zenelejátszójából, mialatt a bajor
falucskák közötti, jól ápolt utakon kanyargunk barátaink felé. Semmi sóder,
csak fúvós áradat. Kotorászok az emlékezetemben, mi volna ez? Talán a...
egyelőre csak így, ahogy magamban mondom: Szilverimún. Nem vagyok biztos
magamban, ezért megkérdem volánnál ülő bajor barátomat. Nos, szerinte ez az
Eine Reise im Glück. Hm. Német szavak, talán a szokásos átköltések egyike. Címet
érintő sejtésem helyessége még nincs kizárva.
Megérkezünk, és a
vendéglőben ebédünkre várakozva kérdezősködöm tovább. Dúdolok. Többen
megerősítik, hogy jót gondolok. A visszaúton barátom előkotorja a CD tokját:
Sail Along Silv'ry Moon, ez az eredeti cím. Talált, de még nem süllyedt.
Idehaza ismét, rákeresek a Google-ban/ben. Máris szól Billy Vaughn és zenekara
a régi szép időkből. Valaki feltette a You Tube-ra. Képeket - cím szerint odaillőket
- keresett hozzá, hogy videósíthassa. Vitorlás hajók, na persze! Állóképek,
grafikák, képzőművészeti ábrázolások. A régmúlt mesés vitorlás hajói tengerek
romantikusan befagyott hullámain. Amatőr eklektika. Ahány kép, ahány hajó,
annyiféle stílus, formai megoldás. Egyik sem mondható jobbnak a másiknál,
ugyanis ez a zene (nekem, meg a többi szabadnak) egyáltalán nem a vitorlázásról
szól. Ez a zene nem szól semmi másról, csak holmi, mentálisan romlatlan lelkeket
hangulatba ringató zenei érzelemről. Olcsó - nyögik a sznobok. Nem ez az
érdekes: a szöveg, jelen esetben a cím csak tálalási szükséglet, mankó azoknak,
akik süketelés nélkül nem bírják ki.
Beugrik aztán az
ide eszkábált magyar panel is: Jó az álmodozás - és már hallok is
emlékező fülemben valamiféle bárgyú szöveget, ami tördösi és gügyögőn tönkre
csacsogja az áradó muzsikát. Bájgúnárka csicsereg olcsó, szamárka mondatokat, önmagát
a melódia népszerűségének piedesztáljára képzelve.
Jethro Tull, Pink
Floyd, Vangelis, Oregon, Soft Machine meg effélék, csakis az instrumentális
feldolgozások tucatjai töltötték meg ifjú szívemet, és képzeletemet. Ezek a
zenék mindig arról szóltak, amiről éppen akartam.
Hullám természet
Az egész Illés korszak hidegen hagyott, bár kétségtelen akadt pár nóta, ami elnyerte örökre akkor, ott a szimpátiámat. Például: Sárika, aki egy kicsikét butácska... vagy az Élünk és meghalunk, de ezek nem a zenei formálás okán voltak számomra érdekesek. A zenélés - szerintem - csak arra szolgál e dalokban, hogy időbeli alakzatával késleltesse a slusszpoént vagy egy esszenciális gondolat kibomlását.
Hullám természet
Az egész Illés korszak hidegen hagyott, bár kétségtelen akadt pár nóta, ami elnyerte örökre akkor, ott a szimpátiámat. Például: Sárika, aki egy kicsikét butácska... vagy az Élünk és meghalunk, de ezek nem a zenei formálás okán voltak számomra érdekesek. A zenélés - szerintem - csak arra szolgál e dalokban, hogy időbeli alakzatával késleltesse a slusszpoént vagy egy esszenciális gondolat kibomlását.
Bródy Jánosnak viszont
van egy sora, amit dallamostul katartikusan nagyszerűnek találtam. Ez arról
szól, hogy a régi magnószalagon több a zaj már mint a jel. Ez a két korszerű szó,
zaj és jel, az akkori nosztalgikus pop-dalolgatásban hirtelen a mi jövőnkben
kiteljesedő technikai valóságot szólaltatja meg, úgy, hogy érezteti egyben:
minden korszerű lelemény anakronisztikussá válik egyszer, miközben életünk
elmúlásának tanújává lesz.
Pilinszky sorai:
"Alvó szegek a
jéghideg homokban.
Plakátmagányban ázó
éjjelek.
Égve hagytad a
folyosón a villanyt.
Ma ontják
véremet."
Mélyre sodró sejtetések,
anélkül, hogy rejlene ott bármiféle elcsépelhető gondolati séma. Zene hozzá -
Isten ments! (Bár a kultúrbölényektől és kultúrpapagájoktól minden kitelik.) A
szavak egymás szabadságát kölcsönösen szolgáló kontextusa nem az értelmet
járatja, hanem játékteret nyit: az el nem érhető különöst hozza pszichés
érzékelésünk közelébe.
Sok magyar színészt
hallgattam már fontos verseket énekelni, köztük bizonyos legnagyobbak által akár
a legsilányabb zenei csasztuskákat is megszólaltatni. Mindmáig az a benyomásom,
hogy sok hajdani jeles magyar színész szeretett, de sosem tanult énekelni.
Személyes imázsukat búgatták, amikor nehezükre esett az intonálás. A színész-király
Latinovits is hány szongot próbált kappan hangján eladni. A sznobok persze
kritikátlanul körbelihegték.
Amikor zenére
járatom az elmémet, a zene specifikus feltételeinek kérdésében tudatos és könyörtelen
vagyok. Következésképpen eszembe sem jut, helyesebben, mert az eszem itt nem
rúghat labdába, nincs fogadókészségem a szövegre, hiszen a beszéd hangzása
lehet ugyan hullámtermészetű, de a közlés aligha. A közlés szétdúlja vagy
maszatolja a zeneinek az alakját. A közlés, mint hallható, itt csak süketelés.
Az ember legfőbb
kapaszkodója azonban a kulturális együttműködéshez - úgy látszik - a süketelés.
Wagner Nürnbergi mesterdalnokok vagy Bartók Kékszakállú, itt a zenei szövetek nekem
csak díszletként szolgálnak a szöveges mondanivalóhoz. Ami Wagner darabját
illeti, németül nem tudok olyan jól, hogy megítélhessem, mi a szöveg poetikus
értéke. Kétségtelen azonban , magában a verbális gondolatvezetésben is lehet
olyan erő, ami mélyen érinti a civilizált elmét. Nem hiszem azonban, hogy
kimutatható volna az, hogy jobbítottak volna ezek a "süketelések" kicsit
is a zenét szerető emberen, egyáltalán, az emberen. Mert az ember jobb már nem
lesz, a tengernyi mást akarás és összeférhetetlenség folyvást újjászületik.
(Lásd például: a Teremtő neve. Mire kéne a Teremtőnek az ő neve? A nevet mi
adjuk, emberek, százfélék százfélét a világ százféle távoli szegletében. Ki
volna ilyesmire inkább feljogosítva? Mégis kiirtanánk egymást egyetlen szó
miatt.
De vissza a
témához! Ha már így van, hogy az ember zenélésében nem elhagyhatatlan a
süketelés, többre tartom, ha szabadsággal ajándékoznak meg, mintha ideológiai
ügyek céljából befognak. Szabadság, azaz szabadulás a fogalmi valóság hézagos
és göcsörtös, de társadalmi tudat által uralni kívánt kényszerpályáiról. Jazz,
például.
Szóval, részemről
semmi süketelés, max dúdolás. Vagy még inkább: hallgatása hangszerek
ideológiamentes, érzelmeket keltő szólalásának. Wish you were here, például.
De a Sail Along
Silv'ry Moon is elmegy. Lássuk be: nincs ennek a kis zenének semmiféle bizonyítható,
eredendő témája, csak zenei áramlása van. Világot, kort nem lehet vele
megváltani, viszont adott esetben, nálam akár még gyászdallamnak is elmenne.
Ezeken kívül jártam még elméstül itt-ott.
A többit máskor.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése