A fényképezőgép
mágiátlanítja a legősibb emberi tettet, a hasonlítást célzó ábrázolást.
Már senki sem
szomorú emiatt. Megnyomunk egy gombot, és ezzel letudtuk a hasonlítás
követelményével járó nehézségeket. A fényképen az arcok automatikusan
hasonlatosak lesznek a valóságban felleltekhez.
Ám itt csak a
fénygeometria és a tárgyfelszínekben adott fényelnyelési képesség szerint
előálló "automatikus", fotometrikusnak is mondott fényreferencia áll
a hasonlítás hátterében, nem pedig a kivételes emberi tehetség.
Igazából az tűnik rossznak
ebben, hogy a fényképezés demokratizálja a tehetségként kapott kiváltságot, vagyis
a tehetséges ember bravúros tette értékét veszti. Mindegy, ki nyomja meg a
gombot.
Az így előállt
probléma száznál több évre visszanyúló kerülgetésével kezd azonban mind többünk
számára világossá válni, hogy a hasonlítás, a hajdan csak keveseknek megadott
képesség csillogtatása szellemi tettnek mindig is olcsó mutatvány volt. Az
igazi mágia mindig is máshol rejlett:
ráérezni és ráéreztetni a hétköznapiságában
leledző embert a környező valóság különös voltára, érzékenyíteni a közönyt s a
tompaságot az érzéki hatások befogadása iránt, ráébreszteni az embert valóságba
vetettsége antagonizmusaira, és ennek nyomán felemelő, katartikusan nemesítő pszichés élményforrásokkal ajándékozni meg a jövő emberiségét.
Az alkotó ember szellemi ereje éppen hogy nem azonosságok felmutatására, hanem a valóságról
érvényesnek hitt igazságok felülvizsgálására irányult, ami a test ösztönösen vezérelt mozdulatai nyomán, az esztétikai megformálás által fontos érzéki felismerésekhez vezetett. Na de hogyan
lehet ezt érvényre juttatni a fotografálás ábrázoló automatizmusai közepette?
A fényképezés
története megmutatta, hogy lehetséges ez, nagyon is, csak ez másféle adottságok
kiválasztódása, másféle szellemi játéktér felrajzolása és másféle eszközök
birtoklása által válhat valóra. A korábban sosem gondolt új és új, ím már
digitális megformáló eszközök birtokában megkezdődött a ráció által eddig el
nem érhetőnek mutatkozó valóság új ostroma. Más utak, más üdvök, más áldozatok,
más győzelmek és más vereségek várnak a művészre a fotografálásban.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése