Nem rég, midőn
célzást tettünk súlyos megfázásunk apropóján a paradigmatikus orrfújásra,
figyelmes környezetünk kérdezte nyomban, mi volna az.
Csakugyan, mi volna
a taknyosságban eltelt annyi évezred után, ami új, s ami eddig szóba sem
jöhetett?
Először is - a
gyengélkedők kedvéért - ide citáljuk szótárunk megfogalmazásában, hogy mi is az
a paradigma.
A paradigma
kifejezés többféle területen eltérő értelemmel használatos, számunkra azonban a
leglényegesebb:
A paradigma olyan, a világ mindenkori ismeretéből és az
ember önismeretéből táplálkozó összegző, tételes állásfoglalás, szemléleti
megítélés, amely segít összhangban tartani a civilizáció törekvéseit,
egyedeinek magatartását, és kommunikációját.
A paradigma egy idő után érvényét veszti. Eme sorsa abban
áll, hogy az ember/emberiség tudása árnyalódik, és így idővel krízisbe kerül
korábbról öröklött, kikristályosodott, paradigmatikusan hajtogatott véleménye,
beállítottsága, hiedelmei, tudása, világképe (stb.) ellentmondásossá válása
miatt.
A paradigmába vetett bizalom megingásából következő
krízist csupán a tételes állásfoglalásoknak a kor tudását érvényre juttató
(paradigma-méretű) megváltoztatásával lehet feloldani. Ez volna a paradigma
váltás.
A tudományok terén egy adott időpontban több egymást nem
kizáró, a nem lezárt kérdések megválaszolása céljából más-más irányt célzó
paradigma is érvényben lehet. (Például a gyógyításban, a gazdaságtanban, a
kultúrában és művészetben vagy a politikában, de az egyes tudományterületek
viszonyában és legapróbb szegmenseiben is.
Na de vissza,
illetve előre az orrfújáshoz!
Tudományos
megfigyeléseink arra a korszakos felismerésre vezettek, hogy a súlyosan náthás
embernek nem az orrát, hanem a fejét
kell kifújnia. Ez a paradigma váltás lényege.
Mert mit csinált a
taknyos ember évezredeken át? A zavaró váladéktól ösztökélve kezébe vette
orrát, és esetleg diszkréten, kis kendőcskével takarva a történéseket, hogy a
környezet ne undorodjék, az orrnyílások szűken tartása közepette kezdte orrcimpáit
berregtetni. Előidézett így egy frekvenciás rezgést, minek köszönhetőn meg is
szabadult valamennyi, nyálkahártyáiról már épp kicseppenni akaró
beltartalomtól.
A kevésbé jóérzésű és
auditíve gátlástalan típus mindehhez hörgött is, ami elnyomta kissé a nyálkahártyák
roppant hangos, trombitáló berregését.
Nem titkoljuk, a típusban magunkra ismerünk. Eltömve azonban
kezünkkel a szabadba nyíló légutakat, tulajdonképpen a fejünket kezdtük felfújni.
A t...*
össze-visza keveredett légzőjáratainkban, s miután ez a végtelenségig nem volt
folytatható, egy idő után abbahagytuk, azzal a hamis tudattal, hogy tettünk
valami értelmeset jobbulásunkért.
Mindeközben a belső
légutak semmivel sem lettek tisztábbak.
A koponya üregi
viszonyainak modern technikánk kínálta, röntgenes szemrevételezése nyomán ma
már világos, hogy a nátha nem csupán abban a picinyke, orr nevű nyúlványban
tombolhatja ki magát, hanem számos eldugott melléküreget talál odabent a
fejben, és váladékokkal tömi be ezeket az üregeket, melyek a rossz orrfúvási
technikával elérhetetlenek. Végül gyakorta csak a sebész segíthet az arcüregek
felnyitása útján.
A paradigmatikus,
avagy új szemlélettel végzett eljárásban tehát a fejet kell kifújni az orron át. Ezt a műveletet semmiképp nem
szabad az orr hangszerré alakításával indítanunk. Legfontosabb kifújó eszközünk
a tüdőnk, aminek hatalmas léglökete a légzőnyílás rendszeren keresztülsöpör,
elősorodva a káros váladékot még a melléküregekből is.
A paradigmatikus
orrfújásnak helyes technika mellett nincs más hangja, csak a levegő légutakon
belüli surrogása, illetve a odabent leszakadó, és kifelé sodródó váladékok
neszei. Nincs tehát semmiféle berregés.
Kezünket a művelet
főmenetében nem használhatjuk. Ez arra készteti a megrögzötteket, hogy orrukkal
próbálják befogni az orrnyílásaikat, mert váltig berregtetni akarnak. Hallani
akarják, hogy mekkora nagy tettet hajtanak végre. Az orrcimpák mimikai
felgyűrésével azonban csak azt érik el, hogy szűkítik a légutat, miáltal mégis
csak megjelenik a berregő hang.
Hiba, hiba, hiba!
Kétségtelen, hogy a
helyes technika mellett fennáll a beltartalmak akadály mentes kirepülése. Ez
azonban ne tartson vissza bennünket! Vonuljunk félre egy fürdőszobába, s
hajoljunk a mosdókagyló vagy még inkább a kád fölé. Igazából összegörnyedni sem
szabad, hogy a tüdőnk legjobb teljesítményét nyújthassa. Két tenyerünk árnyékoló
jelenlétével csökkenteni tudjuk a kiáramlás szögét, anélkül, hogy az orrot
érintenénk.
Legjobb persze
folyó vizek mellett, ahol térdig begázolhatunk.
Az önmagunk fölötti
hatalmunk mámorító tudatában indított tüdőlöketeket addig kell ismételnünk, mígnem
semmi egyebet, mint egyenletesen surrogó légáramlást hallunk. Érezni fogjuk,
hogy fejünk minden zugát elérték és átjárták a tisztító légáramlatok.
Ezek után biztosak
lehetünk benne, hogy bár a nátha máris nekifogott az újratermelésnek, kicsit
eltűnődik a dolgokon, hogy ki is az úr odabent, és jó ideig zavartalanul fognak
szelelni a légútjaink.
Biztosak lehetünk
benne továbbá, hogy a paradigmatikus szemléletváltással pszichésen is a
legtöbbet tettük jobbulásunkért.
Vigyázat tehát! Aki
továbbra is berregtetve fújja orrát, annak hozzáállása mától nem
paradigmatikus, hanem csak paradogmatikus.
Mivel alapvetően vizuális típus vagyunk, felhívjuk
fotográfus kollégáinkat egy nemes versengésre. Küldjenek be a régi vagy az új
paradigmatikus orrfújást tréfásan illusztráló felvételeket!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése