Rendőreink ma
könnygázt is bevetettek a megvadult migránsok ellen.
Nem közömbös, ki
honnan, milyen mélyről vagy magaslatról tekinti ezt a tényt.
A társadalom olyasvalami,
ami legtöbbünknek a benne élők közösségét jelenti, ám a társadalom valósága
ennél jóval elvontabb és bonyolultabb történelmi fejlemény. A társadalom,
miközben mi vagyunk, valóban, egyben maga az élettér is, benne a kollektív lét
funkcionális intézményeivel, melyeket a hatalom különféle szintű szerepvállalói
tartanak működésben. És itt most ne az intézményeket határoló falakra
gondoljunk! Ama néhány civil intézmény mellett, mint ami a művészet vagy a
sport is volna, számos-számtalan olyan intézmény szükséges, melyekhez a civil
nem ért (hatalmi, védelmi, gazdasági stb. intézmények) s melyek működési
feltételei és mechanizmusuk az individuális szemlélet felől át nem látható.
Az individuális
tudat hajlamos mindenhez az egyén érdekei felől közelíteni.
A társadalmi tudat
az a tudati irányultságunk (gondolkodási attitűd, filozófiai nézőpont, belátás,)
mely által mindenek előtt a társadalomnak, mint az individuálisnál
összetettebben szerveződött, annak mozgásánál bonyolultabb mozgásokból álló és az
azokra tekintettel kialakult/kialakított élettérnek a létezési feltételeit
tartjuk szem előtt.
Az individuális és
a társadalmi tudatállapot közötti különbségre itt egyetlen példát hozunk.
Uri Geller
illuzionista mágus - született Gellér György - egyik könyve bevezetőjében azt
tanítja, mint a maga életszemléletével egybeesőt, hogy ha befutsz autóddal egy
lassan araszoló sor végére, nyomban hajts el mellette.
Ez a tanítás addig
igazolja Uri Geller stratégiáját, míg senki más nem fogadja meg. Ha ugyanis a
könyv minden olvasója megfogadja, akkor az fog történni, hogy mindenki elhajt
mindenki mellett.
Milyen helyzet ez? Először
is a sornak, azaz a szabályozás érvényének ezzel nyoma vész. A közlekedési
szabályozás a társadalmi lét egyik fontos intézménye. Amikor mindenki elhajt
mindenki mellett, a sok egyenként ügyes manőver tülekedésbe, logisztikai anarchiába
torkollik. Ráadásul, az Uri Gellerre hallgató sok-sok ember nem úgy fog „összekoccanni”,
ahogy az ősidőkben, amikor bundájának meg se kottyant egy kis tépászás és lökdösődés,
hanem maradandóan kezd roncsolódni a modern, száguldozó ember védőburka, az
autó karosszéria. Erre ugyan lehet vállat rándítani, ahogy a franciák teszik,
akiket egy kis koccanásos sérülés nem hoz ki nagyon a sodrukból, de ha
túlságosan alacsonyra, esetleg nullára csökken a következmények láttán várható
visszaszabályozás, az előre haladás egyre nehézkesebbé és a hangulat a drága
idő kárba vesztével egyre vadabbá lesz, az a sok egymással összekoccant ember a
magának vindikált egyetlen igazát az ősi verekedés - első és utolsó érv! - útján
próbálja megszerezni.
Uri Geller stratégiája
nincs tekintettel a társadalmi létezés sajátos feltételeire, tehát a jól
(rosszul) szervezett kollektív lét szintjén nem érvényes.
A társadalmi lét
által generált funkciókban, közelebbről a társadalmi intézmények bizonyos (nem
civil) fajtáiban (erőszakerő koncentráció, államhatalmi érdekképviselet,
gazdasági irányító stratégia stb.) nem szerencsés individuális tudattal
szerepet vállalni.
A menekültek
oldalán felbukkanó civil segítők a kollektív lét individuális aspektusát tartják
szem előtt, nagyon helyesen, a szolidaritást, és az emberi méltóságot. Ez az ő terepük. Fölösleges azonban innen az
államra mutogatni. Szereptévesztés részükről azt követelni, hogy az
államhatalom irányítói is civil attitűdöket tartsanak elméjük előterében.
Már említettük
korábban, hogy a valóság teljesen más összefüggéseit látjuk meg, ha közel
hajolunk az emberhez, mint ha össztársadalmi, állami érdekek magasából, százezres,
milliós sokaságában tekintünk az emberre - az embertömegre.
A maga posztján bizonyára
a magyar miniszterelnök is helyesen gondolkodik, amikor a most Európára zúdult
modernkori népvándorlás törvényekkel nem gondoló hömpölygése láttán törvényeink
érvényét, az államgépezet működésének és biztonságának garanciáit, valamint az
állampolgárok mindennapi életének zavartalan rendjét tartja szem előtt.
Az individuális
tudat és a társadalmi tudat által preferálandó funkciók nem válthatók ki
egymással, máshol töltik be nélkülözhetetlen szerepüket.
Visszaélni persze
szerepvállalóként mindkét terepen lehet.
A kis és nagy
célokat szolgáló eszközök megválasztásában és ezek bevetésében hibázni is
kínálkozik épp elég alkalom.
Hogy aztán mégis, a
legkevesebb áldozat mellett hogyan lehet az ellentmondásoktól megbokrosodott erőket
üdvös cél (Németország :-) felé terelni, azt mondja meg minden adott esetben más,
nálunk okosabb!
Civil önkéntes szórakoztat egy menekült kisfiút a Keletinél
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése