A hatalmon lévőket
a nép csupán használható tömbösségében érdekli. Ha a nép egyedekre bomlik,
vagyis kinek-kinek más irányba fordul az esze kereke, akkor az alattvalóság
irányíthatatlanná válik. A népet tehát be kell ágyazni eszmék terjesztése
által, hagyományosan egy szelídítő szent burok, a nemzet részévé kell avatni.
Mi az, hogy nemzet?
Félig-meddig blöff,
egyfajta kollektív-identitás-mézes madzag, amit épp az integrálás, a jelenben
való kezelhetőség, s épp hogy nem a múlt felé tekintés végett áll érdekében a
mindenkori hatalomnak a tömeg orra elé lógatni.
Mi pedig, a tömeg
gondolkodni hajlandó egyedei eszmék iránti ábrándjainktól hajtva segítünk
nyakunkra tekerni ezt a nemzet-istrángot, azaz, igyekszünk az irányító istrángokat
kollektív identitásunk szentséges bizonyosságának vallani.
Valamiféle hazáról
lihegünk, ami bentről tekintve odakint létezni látszik, pedig talán csak az a
haza, ami a megszokás és a megélt dolgok nyomán összeállt : érzelmeink által
védelmezett belső valóságunk, s odakint talán nincs egyéb csak a hataloméhesek
territóriuma.
A migránsok
kiszabadulnak a maguk nemzet-jármából, szülőföld kereteik közül, és csak jól
élni özönlenek más népek közé. Nem a hazájukat jönnek megmenteni. Nem a nagyobb
tudás megszerzett kincsét kívánják visszavinni elhagyott övéik közé.
Kultúrájukat
jószerével veszni hagyják. Civilizációs kényelem, a jólét státusszimbólumai
kellenek nekik. A virulensebbek vicsorítva követelőznek, s a nyájszivűek
bizakodva tolulnak hátuk mögött. Befogadtatván szocializálódásuk, beidegződéseik
itt-ott kiütköznek rajtuk, ám ha ezek lassan el is kopnak talán, a beléjük
ültetett vallási buzgóság, a gyakorlat próbájának ki nem tehető transzcendens
butaság és a másság iránti intolerancia fogva tartja, és ritusok által kollektív
identitás látszatába öltözteti, tömbösíti őket. A tudatlanságot jól lehet
örökíteni, nem kell hozzá felfogóképesség.
Aki pedig szocializálódása
során nem tanulta meg, például, hogy érték és hogyan érték az idő, annak
üresjáratú jelenléte súrlódni kezd a felpörgött környezettel, az időtlenségben
tengődők ballasztként csüngenek a modern jólétet megálmodni és megteremteni
képes, azért áldozni és a cselekvési idő pályáján versengeni is hajlandók
nyakán.
A hatalom elnéz a szociális
hálóban henyélők feje fölött. Amikor azt mondja, nemzet, rájuk nem gondol.
Talán éppen azért nem, mert nem érdemes, mivel azokról van szó, akik annyira
egyszerűen élnek, hogy az egyetlen zsigeri istenfélést leszámítva talán, nem
fogyasztanak semmiféle maszlagot. Ez egészséges vonásnak tűnik sokak szemében.
De miket beszélünk!
Az sem kizárt, hogy a modern hatalom már nem is mond ilyet, nemzet, nemzeti,
hanem talán csak, hogy multinacionális. Ez most az új madzag, az időszerű.
Mondják, a Merkel kabinet már ez ügyben ravaszkodik.
Ám amikor a
rendszer - akár a birodalmi, akár csak az állami - inog, s félő, hogy összeomlik,
a saját ország tudatában élők hirtelen identitásszimbólumok után kapkodnak.
Múlt-tudatukban kotorásznak
szellemi vértért és fegyverért. Miközben intézkednek, szerbként, horvátként
számonkérések érzetét sugározzák át a határ túloldalára. Talán, mert találniok
kell valamit, ami a káoszban összefogja őket. Mély a múltnak kútja, valamit
csak-csak kihalászhat sebtében onnan az etnikailag legösszekevertebb nép is.
Hát mi vagyunk a mivagyungok, igenis!
Ha elmúlt a
veszély, nincsenek konzekvenciák, megint kiül a jóléti modern jövő délibábja a
horizont fölé. Csórók, menők azt bámulják mindannyian.
Hogy aztán közben
meg mi a helyzet csakugyan, tudja-e valaki?
Lám, nem tudunk
egyetlen rendes érvet mondani, hogy akik a zöld határainkon át özönlenek,
rajtunk túl tekintve, távoli céljaik felé, miért is ne özönölhetnének. Hiszen
csak átmennek itt. Kicsit letapossák a füvet. Elszárad? Na és! Másrészt meg,
miért szárad el, ha újra nő?
Na, ilyesmikről
képzelődünk mostanában.
Ezt megint jól összeraktad... :)
VálaszTörlés