Olvasóm mind
gyakrabban tapasztalhatja: költők is volnánk valahol.
Ezért feltesszük
most a költői kérdést:
Miért szaporodnak a
buta fotósok a Magyar Művészeti Akadémia soraiban?
Vagy ez csak
látszat?
Reménykedjünk!
Azért jutott
eszünkbe ez, mert ez év június 8-án Balla András MMA-székes fotográfus nyitotta
meg Hódmezővásárhelyen a bennünket is érintő beszámoló kiállítást, ami az
elmúlt évi fotó-szimpózium alkalmával készült termés javát vonultatja fel.
Balla András megnyitó
rögtönzésében ezúttal egy kifejezetten buta ember
benyomását keltette, olyanét, aki nem csupán felkészületlenül érkezik (elkésve
esik be) az elvállalt feladatra, de egyáltalán nincs képben. Fordítva ül a
lovon, ami persze ősmagyar figurájához kifejezetten passzolni látszik.
Na persze nem
hátrafelé nyilazott, mint honfoglaló eleink, hanem csupán a kiállítóterem
oszlopait próbálta rádönteni a jelenlévőkre.
Amikor a kiállítást
elsőként köszöntő Kószó Péter alpolgármester Balla András nyitó (csukó?) szösszenése
után szükségesnek érezte néhány lamentáló mondat erejéig visszavenni a szót,
Balla András akként reflektált, hogy az ő dolga a kritizálás, neki ez a
szakmája.
Hát, nem tudjuk, a kritikai értést honnét próbálta megszerezni, de hogy birtokába jutott volna
csakugyan, annak halvány foltja sem mutatkozik szellemi köpönyegén. Balla András
alkotói viselkedésén valóban megfigyelhető a klasszikus képzőművészeti kultúra
iránti érdeklődés, ám kommunikációs megnyilatkozásaiban már van némi beszűkült kulturális
duvadság, ami nem méltó az általa oly nagyra tisztelt nagyok, például Ingres
(ejtsd: ENGR!) művészetéhez.
Balla mostani, kissé
sántító csípőből lövésének hátteréül meg kell említeni, hogy az elmúlt évi MAOE fotó workshop vivő
gondolatául ez a három szó szolgált: ELMÉM LENCSÉMEN KERESZTÜL, és hozzásimult még egy fontos motívum: tisztelgés Lucien Hervé emléke előtt.
Ez a szlogen a mai kor
fotográfiai alkotóit arra kívánja buzdítani, hogy ne csak lefényképezzenek
valamit, hanem próbálják valahogyan megmutatni fotóikon, hogy gondolkodnak is,
és hogy miként gondolkodnak, szellemileg miként próbálnak jelen lenni a maguk korának
sajátos valóságában.
Ennek az irányvételnek
- mivel a ma fotográfusai kicsit más világban élnek már, mint amiben a
Hódmezővásárhely szülötteként világgá ment s magas művész-rangra szert tett
Elkán László - művész nevén Lucien Hervé - élt és alkotott, nem az a célja,
hogy Lucien Hervé szemléletébe igyekezzünk beágyazódni. A tisztelgő kötődés, a
hommage akkor is az ami, ha a ma alkotójának szemlélete szöges ellentétben áll
a megtiszteltével.
Aszisszük
legalábbis :-)
Balla András készül ránk dönteni az oszlopokat |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése