Péntek esti random
találkozásunk alkalmából megkérdeztük a mindig öltönyösen elegáns Tóth György
fotográfustól a Ráday utcában, hogy klasszikus
kiválóságként hogyan került be az újévezredes perspektívával megtisztelt
huszonkettőbe, az MNG zárt körben megnyitott (évezred puccsa!) fotókiállításán.
Megtudtuk tőle, hogy részéről ez azért van, mert még él, még nem halt meg, teljes erővel
alkot, és szemünkbe mélyedve hozzá tette, hogy ő más részről meg kortárs
fotográfus, ugyebár.
Udvarias
jelenkori mosollyal könyveltük el válaszát.
Beugrottunk
ezután egy festőhöz/nek, aki az őt tisztelő szakmai krém előtt ünnepelte, hogy a
maga köré rakott szűz vásznakon többször sikeresen körbe ért széles sárga
ecsetjével.
Sárga vonalakról ennyit vagy semmit.
Kellemes
élmény volt viszont Csurka Eszter installációs meglepetésekkel tűzdelt festői
bemutatkozása az Ernst Múzeumban. Csurka Eszter fotó szakon indította felsőbb
szintű stúdiumait az Iparművészeti Főiskolán (ma MOME Egyetem.) Tanulmányait a Képzőművészeti
Egyetemen folytatva diplomázott.
Jellegzetes
nyomot hagyott stílusán a fotográfiai szemlélet.
A
bevezető szöveg szerint műveinek „legfőbb témája a szüntelen mozgásban lévő
emberi test”. Hozzá lehet tenni, hogy következetesen üríti ki a dinamizmusukban megtorpant emberi testek környezetét. Magukba veszett posztmodern mozdulatokat
és elidegenült embereket merevít ki. Festői eszközökkel valamiképp ugyanazt a sejtést
keltik képei, mint Benkő Imre emberi sűrűkből kiragadott pillanatai: magára
maradottság, céltalan létezés. Hozzá kell tennünk: Benkő megragadásai nagyobb teljesítménynek tűnnek, mint Csurka Eszteré, na persze ne mérjünk egy pályája delén álló festőt egy érett óriáshoz!
Amit az elidegenedésről itt is ott is megjegyeztünk depresszív ránézet, ha tetszik, hiszen a bevezető rizsa szerint itt most másról
van szó: Csurka Eszter felszámolja „az anatómia banális határait.”
Kimazsoláztunk még a főrizsából efféle vidító szamárságokat, hogy: a szív ugyanúgy árnyékot vet, mint a Nap, meg hogy e képek „új perspektívát adnak a fizika törvényeinek” Kicsit ráismertünk ezekben a kurátor Gulyás Gáborra, aki az ominózus múlt évi Mi a magyar kiállítás kapcsán már sok felettébb érdekes dolgot megengedett magának.
Kimazsoláztunk még a főrizsából efféle vidító szamárságokat, hogy: a szív ugyanúgy árnyékot vet, mint a Nap, meg hogy e képek „új perspektívát adnak a fizika törvényeinek” Kicsit ráismertünk ezekben a kurátor Gulyás Gáborra, aki az ominózus múlt évi Mi a magyar kiállítás kapcsán már sok felettébb érdekes dolgot megengedett magának.
Na,
ez csak olcsó acsarkodás, afeletti bánatunkban, hogy csak az ökör iszik
egyedül. Ugyanis jóféle borokat locsoltak a nagyszabású zenés megnyitó
apropóján. Sajnálatos, hogy fotográfusok – egyetlen kivétellel - nem tisztelték meg e gazdag
képzelőerőről tanúskodó tárlatot.
Csak az ökör iszik egyedül
Látogatók a tonnányi rizsában Csurka Eszter grafikái között
Az egyetlen fotós, Tóth Béla, Csurka Eszter volt tanárainak egyike a Csurka kisplasztika zegzugain keresztül gyönyörködve néz bennünket.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése