Ki ne tudná még ma
is, mi a diafilm?
Ki ne tudná, mi a
filmszínész?
Na de a
diafilmszínészről, erről a kihalóban lévő csodálatos fajtáról hányan tudnak?
Időbeli
komponáltsága okán rejlett egy érdekes lehetőség a diaporámában: a képregény.
E
műfaj nélkülözhetetlen közreműködői voltak a diafilmszínészek.
Az átúszás
lehetőségének köszönhetően több volt ez a képregény, mint fotók lapozgatása.
Kevesen éltek vele,
mert sztori kell hozzá, továbbá diafilmszínészek, meg kellékek kellenek, és nem
utolsó sorban rendezés, hogy értelmes eleje, vége, na meg figyelemre méltó
közepe kerekedjék a képszekvenciának, pontosabban: az audiovizuális látványfolyamnak.
Mi - D-Vektor és
Pesövé Ofszi - akkor még egy személyben - a legegyszerűbb és legkedveltebb formáját
űztük: a humoros-poénos, narrációs és képi asszociációkban gazdag fotográfiai játszadozást
- mindazzal, ami csak kezünk ügyébe akadt.
Kedvenc
diafilmszínészeinket sírig nem felejtjük.
Fel kell persze
ismerni mindenek előtt, ki az. Amatőr, lelkes, igénytelen és önfeláldozó kell
hogy legyen - ennyit biztosan mondhatunk.
Amatőr, de
gazdasági értelemben inkább azt kéne mondani, nonprofit beállítottságú. Egy diafilmszínész teljesítményét is honorálhatjuk, persze, ám, sajnos,
könnyen elromlik az ilyesmitől. Ha adunk neki egy marék pénzt, könnyen azt
fogja gondolni, hogy ő tulajdonképpen celeb, akinek mi útját álltuk nyamvadt
kis fotómasinánkkal televíziós világhíre felé menet.
Az aktfotó
táborokban mind máig rendre alkalmaznak pszeudo diafilmszínészeket. Ezt a jelzőt kell rájuk akasztanunk, mert azok, akiket ilyen körülmények között valaha is felleltünk a
fényképező lencsék előtt, általában unalmas figurák voltak, akik a pénzért
levetkőznek ugyan, de önalakító ötletük semmi. Elég rápillantani a falra ragadt pucér
hölgy kétségbeesett tekintetére, amint a magát lisztporba áldozó Eifert János
mellett a róla készült fotó display mására mered.
Ha az aktoló lányok
nem ingyen működnek közre, már pedig nem, akkor legszívesebben unatkoznak
fotózás közben. Ha nem unatkoznak (annyira), akkor borzasztóan ambicionálnak
egyetlen valamit, azt, hogy szépek legyenek a fotón, hogy millió szépvagyok
fotó készüljön róluk, amit megnéznek, és ha azon nem tetszenek maguknak,
követelik nyomban, hogy legyen a kép (régen széttépve, ma kitörölve) megsemmisítve.
Van aztán egy-két
őstehetség, akit a honoráriummal sem lehet elrontani. Ezek diafilmszinész
státuszának titka valószínűleg az, hogy a társadalmi környezet iránt akadnak
szabad, presztízzsel nem terhelt vegyértékeik. Na és hülyéskedésre hajló mersz
és lazaság van bennük.
Számunkra első helyen áll a diafilmszínészek listáján régi, híres versmondó barátunk, Babits László, akinek csodálatos cselló szólt a torkában, míg ki nem tört rajta hirtelen a fékeveszett hülyéskedhetnék.
Babits László a Papírvacsora című képregényben |
A kocafotóst alakító Babits Laci |
Hasonló rangú, kifejezetten diafilmszínésznek született kedvencünk volt (talán az mindmáig is) András Judit, továbbiakban csak A.J. , aki azóta világraszóló jóléti kalandokban alakított főszerepet.
Werkfotó az egyik forgatás szünetében |
A.J. elbűvölően
tud(ott) hülyéskedni. A filmezés iránt csak szikrányi tehetsége volt, de diafilmszínészként
zseniálisnak bizonyult. Huszárik Zoltánnál nevetségesen megbukott. Részben
azért is, mert Huszárik nem ismerte fel az ő spéci zsenialitását, illetve nem
is kutatta, mert úgy sem tudott volna mit kezdeni vele. A filmekben folyvást
úgy kell csinálni, mint az életben (Tarantino és egyéb zombifilmek kivételével talán) ám a legtöbb
amatőrnek gőze sincs, milyen ő az életben, s hogyan kéne tehát a felvételen is olyannak
lennie.
A.J. a tükörrel kontrollált önbeáldozás közben |
A diafilmszínészet
karakterisztikus főtengelyében helyezkedik el a hülyéskedés iránti ambíció
mellett a küllemi önbeáldozás hajlandósága és képessége. A szerep a
képregényben ugyanis soha sem irodalmi lényegű, hanem a látványról szól, ami
lefotózva az elevenség emblematikus esszenciájaként megmarad. A
diafilmszínészetre született személy vizuálisan expresszív és asszociáció keltő,
de legalább annyira bátor kell hogy legyen. A diafilmszínész csak hemperedik
egy érdekeset, csak vág egy lelkéből fakadó, utánozhatatlan grimaszt, és a
forgatókönyv már kerekedik is, mint a Hold.
Na jó, ez régen
volt így. Nincsenek többé diafilmszínészek.
A.J. a Because-ban |
Babits Lacival a Főfotó promóciós diaporámájában |
Az Übrigensben |
Nagyrakedvelt diafilmszínészünkkel, Cifer Györggyel a Főfotóban |
Cifer György kiváló alakítása a Sőt!-ben |
Babits Laci a photokina kategória első díjas Money-ban |
Tudós barátunk, Virágh László az Orient Expresszben |
Kard Aladár az Übrigensben |
Ugyancsak ő az Übrigens beáldozást követelő végkifejletében |
Babits Laci a Főfotóban |
Babits László diafilmszínészete csúcsán |
Két pótolhatatlan Number One-unk A.J. és Babits Laci a Főfotó végkifejletében |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése