A gondolkodás van megtámadva -
ez a szalagcím volt olvasható valamikor (e sorok írásakor még csak minap) az
ATV egyenes beszélgetése alatt. A téma kábé: "az MTA Szociológiai Intézetének
kutatásait támadja a hatalom."
Az Intézet
munkatársa, Vajda Róza volt a vendég, aki ugyebár - fentiek szerint - g o n d o
l k o d i k.
Miért is kell
támadni az ő intézetének "ideológia vezérelte" kutatását?
A rövid
beszélgetésben bevillant tehát ez a fontos szó: ideológia, s úgy, mintha az
mindenféle egyebek mellett a szabadságot meg az emberi jogok tiszteletben
tartását hordozná magában. Efféle lazaságban volt tisztázva - olcsó
azonosulásom lehetősége kedvéért - hogy mire irányuló micsodaként tekintett itt
és most e világnézeti fogalom, ideológia, ami valójában és lényegében a
filozófiai gondolkodás sajátos mellékági terméke, de kevés energiát fordít a
tudomány arra, hogy tisztázza, miként különbözik egymástól az ideologikus meg a
tudományos gondolkodás. Meglátásom szerint az ideológia a hatalom szolgálatába
állított célirányos gondolkodás világkép-terméke. Ez a szolgálat lehet akár
ösztönös is, és vezérelheti a politikai hatalom megkerülhetetlenségének tudata.
A hatalom pedig ideológiával vindikál jogot magának, hogy céljai felé
törhessen.
Van-e, lehet-e politikai célirány nélküli filozófiai gondolkodás az államhatalmi keretbe
foglalt társadalmakban, s ha volna is ilyen, mire való volna az, mi haszna
volna annak, különös tekintettel akár még a kutatási feltételek fenntartásának költségbeli
realitására is? (Na jó, bevallom, szkeptikus vagyok a filozófusok pusztán
tudományos buzgalmát illetően.)
Az agy járatása
mindig célszerű, még a költészetben is, hiszen elménket minimum a kíváncsiság
hajtja, aminek pszichés és esztétikai martaléka nyugtatja mind több kétséggel
viaskodó individuális önérzetünket. A művészi "gondolaton" való osztozás, az azzal járó
sikerélmény minimum annihilálja az elmúlásba való életszerűtlen
belefeledkezést.
Fenntartja az emberi méltóságot, de jövőt építeni nem igen
lehet vele.
Az agy célszerű
járatásának szerteágazó lehetőségei között vajon hol van a helye annak a "gondolkodásnak",
amire az elhangzó rövid beszélgetéssel és a szalagcímmel céloztak?
Igen, igen, kétségbe
vonjuk, hogy társadalmi körülmények közé ágyazottan létezne esszenciális
gondolkodás, melynek hozadéka bárki mást érdekelne, mint a gondolkodót, na és
önző riválisait, és persze a hatalmi szféra jelszó-koloncokért kapkodó érdekeltjeit.
Felsőbbrendű gondolkodás, minimum szép gondolkodás, ami ugye, állítólag érdek
nélkül való, ami ideológiai befolyások és célok nélkül való, ami esetleg
önmagáért valóan tudományos (semmi érdektől motivált terelgetés), ami tehát
társadalmi vonatkozások tekintetében semmilyen, ugyan hol terem? És ugyan
mit keresne ilyesmi a Tudományos Akadémián? Ha volna is, az tetszene-e bárkinek
is (érdek nélkül)?
Van-e egyéb tárgya
a tudományos gondolkodásnak, mint a társadalom tudati szövetében éppen érvényre
emelt vagy annak szánt berendezkedési célok, na meg az irányítási koncepciókban
való szerepvállalási és haszonélvezeti érdekek, melyek igaz, valós hova-célzásai
a média fórumokon elhangzó beszédből igen ritkán hámozhatók ki.
Ami gondolkodás
nélkül is hasznos: a társadalom funkcionális és felsőbb törvényszerűségekkel
nem ritkán szembeszegülő mechanikájának hibáit és sajátosságait láthatóvá tenni.
A társadalmi jelenségek vetülete, a tendenciák kirajzolt képe stb., stb., olyasféle
hozadék ami talán belátásra készteti az ideológiák nekivadult szolgáit. Talán.
De tényleg: akad
itt bárki is, aki áruba bocsátván agyát, társadalmi sikert remélvén, beérné kizárólag
ennyivel?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése